Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce




 
Offtopic  :  Snak om alt mellem himmel og jord

fouled spark plugs (stempelflymotor)



Forum rating: Top 50
Onsdag 28-05-2008 kl. 08:46
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg er ved at læse nogle bøger omkring flyteori, og der er jeg stødt på at flymotorer ikke må køre i tomgang i andet end kort tid pga. fouled spark plugs (som jeg tror er tilsodede tændrør)...

For omkring 15 år siden, da jeg først lærte at flyve, der lærte jeg at flymotorer ikke måtte køre i tomgang pga. manglende køling... og på den aktuelle flytype, som jeg blev checket ud til, skulle have et omdrejningstal på 1100 rpm, når motoren skulle køre længere tid i "tomgang" (dvs. når man laver sine pre flight checks mm)...

Det eneste tidspunkt den måtte komme under 1100 rpm, var under hold off/flare ved landingen...

Er der nogen som kan bekræfte, at tændrørene tilsoder på flymotorer? For det er ikke noget jeg har hørt før... (det kan også bare være, at jeg ikke har hørt efter )
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

fouled spark plugs (stempelflymotor)



Forum rating: Top 50
Onsdag 28-05-2008 kl. 09:01
    Vis profil  Vis bilprofil
Du er vist ikke helt gal på den:
http://www.sacskyranch.com/condt.htm
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 265 kkm (jan 2008).

fouled spark plugs (stempelflymotor)



Forum rating: Top 50
Onsdag 28-05-2008 kl. 09:39
    Vis profil  Vis bilprofil
Mange af de ting, som står der, det er dem man "bare" lytter og føler sig til ud fra erfaring...

Hvis flyet ikke siger rigtigt, eller opfører sig som det "plejer", så er der typisk noget galt... Som regel følger man jo bare de retningslinier som står beskrevet i Flight Manual for den enkelte flytype, og så tænker man jo ikke nærmere over hvorfor...

Men det er jo meget rart at kende teorien bag skidtet... Den der med bly på tændrørene har jeg dog hørt før (hvis man flytter throttlen for hurtigt - min gamle instruktør sagde altid: "Be gentle to the engine")...

Siden beskriver også er tilsodning af tændrørene sker ved for fed blanding (rich mixture), og det er hen hel videnskab at justere det i et fly... Det afhænger helt og holdent af flyvehøjde, temperatur, luftfugtighed og jeg skal komme efter dig...

Kaburatoris, det er også en hel videnskab...

Det er det noget lettere i fly med indsprøjtning og turbocharger...

Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

fouled spark plugs (stempelflymotor)



Forum rating: Top 50
Onsdag 28-05-2008 kl. 09:50
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvor "stort" skal et fly egentlig være, før den får en turbo-prop? Kræver det særligt certifikat at flyve?.

For det er da en noget smartere teknologi end stempelmotorer.
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 265 kkm (jan 2008).

fouled spark plugs (stempelflymotor)



Forum rating: Top 50
Onsdag 28-05-2008 kl. 10:03
    Vis profil  Vis bilprofil
Med et JAA / FAA Certifikat og med IFR tilbygning (instrumentflyvning), så er det "kun" et spørgsmål om at blive checket ud på flytypen for at måtte flyve den...

Jeg kan ikke lige huske om enkelte flytyper kræver at man har IFR...

Turboprop motorer er noget kun dyrere end en stempelmotor... og så har den de samme ulemper som en jet motor (langsomme til at reagere på throttleændringer, laver ikke en bjælde under 70% throttle, og hvis man giver full throttle -> nill throttle -> full throttle for hurtigt, så får man engine failure)...

Og det er ikke så fedt i små fly, hvor der ikke er så meget inerti, som i store fly...
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

fouled spark plugs (stempelflymotor)



Forum rating: Top 50
Onsdag 28-05-2008 kl. 11:59
    Vis profil  Vis bilprofil
Undskyld, det er off topic...

Men hvad koster det ca. at få en entry level certikat (en-motors, kun flyvning i dagslys etc.)?
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 265 kkm (jan 2008).

fouled spark plugs (stempelflymotor)



Forum rating: Top 50
Onsdag 28-05-2008 kl. 12:25
    Vis profil  Vis bilprofil
Dagens priser ligger vel ca. således...

PPL (Private Plane License) koster 100k +/-... Derudover skal man som minimum have 12 flyvetimer/år for at opretholde sin licens og man skal have en gyldig medical (som gælder 5 år indtil man fylder 40 og vistnok 2 år derefter)... Yderemere er der en masse årlige gebyrer til SLV (Statens Luftfartsvæsen - som kun er sat på jorden for at besværliggøre flyvning)...

IFR (Instrument Flight Rules) koster mellem 100 og 150k (ud over PPL)...
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

fouled spark plugs (stempelflymotor)



Forum rating: Top 50
Onsdag 28-05-2008 kl. 12:28
    Vis profil  Vis bilprofil
...og så skal man også have nogle instruktørtimer med jævne mellemrum, bare for at det kan kontrolleres at man stadig kan flyve...

Det synes jeg så personligt, at det er fuldstændigt tåbeligt, for når man først har lært at flyve, så er det ligesom at køre på cykel eller bil... Det glemmer man squ ikke...
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg