Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


















 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Oliesugeren!



Forum rating: Top 250
Onsdag 24-09-2008 kl. 09:35
    Vis profil  Vis bilprofil
For ca. 2 Mdr siden, fik jeg lavet et eftersyn på bilen Toyota Corolla 94´ HB.
Og der fik jeg skiftet rem, remstrammer og hvad der nu følger med der, og oliefilter og nyt olie i motoren.

før dette eftersyn, slugte den minimal olie, men så her for 2 uger siden tjekkede jeg olie på den og fuck! den var helt nede i Low på 2 Mdr. havde den altså slugt næsten en hel tank!

så jeg skyndte mig at købe noget nyt olie 5W40 , som der altid er blevet fyldt i den,, og så tænkte jeg ikke mere over det, men så i går tjekkede jeg lige olie på den igen! og sørme om den ikke på 2 uger havde slugt 1/4 af hvad jeg fyldte på den! og jeg kører altså kun 50 km MAX! om dagen...

Hvad kan der lige være sket siden den er begyndt at sluge sådan? det har den aldrig gjort i dens 14 års levetid?

Oliesugeren!



Forum rating: Top 5
Onsdag 24-09-2008 kl. 09:55
    Vis profil  Vis bilprofil
Check om det løber ud ved filteret :)
aut viam inveniam aut faciam


Oliesugeren!



Forum rating: Top 250
Onsdag 24-09-2008 kl. 10:29
    Vis profil  Vis bilprofil
Der er Intet at se i motorrummet, og heller ikke når bilen har holdt stille i 9-12 timer er der intet at se på jorden...


Oliesugeren!



Forum rating: Top 500
Onsdag 24-09-2008 kl. 10:52
    Vis profil  
Så må bilen da næsten ryge blåt? Olien kan jo ikke bare forsvinde ud i den blå luft... (eller jo, det er jo nok netop dét den gør )
Me no hablo German Automobile

Oliesugeren!



Forum rating: Top 250
Onsdag 24-09-2008 kl. 10:53
    Vis profil  Vis bilprofil
Bilen Ryger sku ingen steder:) altså, der er ikke noget andet mærkbart eller noget at se ud over det normale...

Oliesugeren!



Onsdag 24-09-2008 kl. 11:01
Der er altså kun 750ml imellem 'fyld olie på' også kaldet min, og 'tap olie af' eller max.
Måske du skulle prøve med noget 10w40, en gang motorrens eller nogen nye olietyve.


Oliesugeren!



Forum rating: Top 250
Onsdag 24-09-2008 kl. 11:10
    Vis profil  Vis bilprofil
kunne godt være jeg skulle prøve med noget tykkere olie,,, men bare underligt at det sker næsten fra den ene dag til den anden? kan det have noget at gøre med jeg tæsker den lidt mere end min moster gjorde? (min moster havde den i 14 år, og har nu overtaget den for et halvt år siden..)

Olietyv? den har jeg ikke lige hørt før, evt. en forklaring på hvad det er den gør?

Oliesugeren!



Forum rating: Top 5
Onsdag 24-09-2008 kl. 11:16
    Vis profil  Vis bilprofil
Heh, du har nok fået løsnet noget koks der sad og tætnede.
Olietyve er noget pangel der sidder på ventilstammerne, en slags pakninger.
Du må bare huske at fylde lidt olie på i ny og næ. Det er såmen ikke så galt.


aut viam inveniam aut faciam


Oliesugeren!



Forum rating: Top 50
Onsdag 24-09-2008 kl. 11:22
    Vis profil  Vis bilprofil
En bil med katalysator vil ikke ryge blåt, selvom den brænder olie af.
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 270 kkm (jun 2008).

Oliesugeren!



Forum rating: Top 250
Onsdag 24-09-2008 kl. 11:22
    Vis profil  Vis bilprofil
Det vil sige at det er ikke slemt at den sluger en kvart tank på 700 km?
kan det anbefales at jeg lige får en gang ventilrens kørt igennem systemet og så med lidt oktan booster? har hørt det godt kan hjælpe lidt på moteren:)

Oliesugeren!



Forum rating: Top 500
Onsdag 24-09-2008 kl. 11:28
    Vis profil  
Michael-Hvad er forklaringen på at olie i udstødningen ikke giver blå røg når der er kat.?

Sprøger af simpel nysgerrighed
Me no hablo German Automobile

Oliesugeren!



Forum rating: Top 5
Onsdag 24-09-2008 kl. 11:42
    Vis profil  Vis bilprofil
"ikke slemt at den sluger en kvart tank på 700 km"

Tja spritnye biler må sluge 1L/1000km, så 2dL per 700km er da ikke så galt igen :)
Du skal først fylde på når den stå på min.
Hør, hvordan måler du oliestanden??
Den korrektigste måde er at køre ind på en tank (bilen skal holde i vater), tanke benzin (tager mindst 5 minutter) og så hive pinden op, tørre den af, ned igen og op og måle.



aut viam inveniam aut faciam


Oliesugeren!



Forum rating: Top 50
Onsdag 24-09-2008 kl. 11:47
    Vis profil  Vis bilprofil
Peter - fordi en af katalysatorens opgaver er at brænde uforbrugt benszin og olie helt væk. Ergo ingen røg. Desuden skal den reducere NOx til ren kvælstof.
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 270 kkm (jun 2008).

Oliesugeren!



Forum rating: Top 250
Onsdag 24-09-2008 kl. 11:48
    Vis profil  Vis bilprofil
Bilen holder også i vater, og jeg tager den op og tører den af og sæter den ned, tager den op og kigger, men jeg gør det når jeg syntes det er nødvendigt ikke når jeg tanker.

Hva betydning har det at man tanker først, og så venter 5 min. før man tjekker? for det gør jeg ikke jeg tjekke bare i ny og næ...

Oliesugeren!



Forum rating: Top 5
Onsdag 24-09-2008 kl. 13:09
    Vis profil  Vis bilprofil
Olie skal lige ha' tid til at løbe tilbage i bundkarret.

aut viam inveniam aut faciam


Oliesugeren!



Forum rating: Top 500
Onsdag 24-09-2008 kl. 13:14
    Vis profil  
Netop. Derfor vil jeg mene det er smartest at gøre det om morgenen inden man kører i bilen.
Me no hablo German Automobile

Oliesugeren!



Forum rating: Top 5
Onsdag 24-09-2008 kl. 14:12
    Vis profil  Vis bilprofil
Det skal være med varm motor hvis det skal være godt :)
Sådan er det bare.

aut viam inveniam aut faciam


Oliesugeren!



Forum rating: Top 500
Onsdag 24-09-2008 kl. 14:17
    Vis profil  
Kan du argumentere for den påstand, for ved kold motor har du da den højeste oliestand overhovedet, når al olien (det der nu kan) er løbet retur.
Me no hablo German Automobile

Oliesugeren!



Forum rating: Top 5
Onsdag 24-09-2008 kl. 14:49
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja men så er pinden også optimistisk.
Det er sådan jeg har læst det.

aut viam inveniam aut faciam


Oliesugeren!



Forum rating: Top 250
Onsdag 24-09-2008 kl. 21:13
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg har hørt om begge, både kold og varm motor, men tror sku det er et religionsspørgsmål,

Og mange tak for de mange og hurtige svar

Oliesugeren!



Forum rating: Top 5
Torsdag 25-09-2008 kl. 07:43
    Vis profil  Vis bilprofil
Det vigtigste må jo også være at man gør det på samme måde hver gang.

aut viam inveniam aut faciam


Oliesugeren!



Forum rating: Top 5
Torsdag 25-09-2008 kl. 08:12
    Vis profil  Vis bilprofil
Absolut ikke enig... det vigtigste må være om olien var kold eller varm, da Toyota satte stregen på pinden
     Glødepære 5W Orange med glassokkel

Oliesugeren!



Forum rating: Top 50
Torsdag 25-09-2008 kl. 13:39
    Vis profil  
min kammerat som er på efteruddannelse i fraderikshavn de her dage siger olie altid skal kontrolleres i kold tilstand efter snak med lærerne


Oliesugeren!



Forum rating: Top 50
Torsdag 25-09-2008 kl. 13:40
    Vis profil  
self udlært mekanniker... på båd motore er der næsten altid 2 min og 2 max efter om olien er varm eller kold


Oliesugeren!



Forum rating: Top 5
Torsdag 25-09-2008 kl. 14:26
    Vis profil  Vis bilprofil
"siger olie altid skal kontrolleres i kold tilstand"

Ja det er jo noget fis i en lygte.
Det betyder at hvis man ikke kan parkere den i vater kan man ikke aflæse oliestanden.
aut viam inveniam aut faciam


Oliesugeren!



Forum rating: Top 50
Torsdag 25-09-2008 kl. 14:29
    Vis profil  Vis bilprofil
Det betyder intet i praksis om olien er varm eller kold. Olie udvider sig ikke synderligt. Men den må ikke være tryksat, så der er olie i alle mulige kroge af motoren.
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 270 kkm (jun 2008).

Oliesugeren!



Forum rating: Top 5
Torsdag 25-09-2008 kl. 17:39
    Vis profil  Vis bilprofil
Roberto - der er da ingen der snakker om vater... vi snakker om hvor olien er på det tidspunkt man måler oliemængden.

Er vi enige om at olien bliver ført rundt i motoren, når motoren kører. Godt!

Er vi så også enige om at det er ret dumt at måle oliestanden, mens motoren kører, da olien er spredt rundt på alle motorens vitale dele. Godt!

Så er vi også enige om at motoren skal være slukket, når vi måler oliestanden. Godt!

Jo længere tid, der går fra motoren har kørt, til du måler oliestanden, jo mere olie vil der være på pinden (og nej, olien løber ikke over hvis du venter længe nok! )

Hvad skulle argumentet så være for at gøre det på en tankstation fremfor derhjemme i garagen.. om morgenen inden motoren startes... nej vel
     K&N filter-indsats til RAV4 2.0 D4-D

Oliesugeren!



Forum rating: Top 5
Fredag 26-09-2008 kl. 08:16
    Vis profil  Vis bilprofil
Indretningen af oliepind og bundkar er sådan, at holder bilen tiltet, så viser pinden forkert :) jeg parkerer på en bakke hjemme og kan derfor ikke måle med stenkold motor.
Parkeringen på jobbet er også tiltet, nok til at bilen kan kører selv ude af gear.
Som jeg også skrev ovenfor, så må det vigtigste være at gøre det på samme måde hver gang hvis man vil opdage et pludseligt forbrug.
Hvorfor ikke gøre det til en vane at checke pinden når man alligevel holder på en tank?

aut viam inveniam aut faciam


Oliesugeren!



Forum rating: Top 50
Fredag 26-09-2008 kl. 11:47
    Vis profil  Vis bilprofil
Den store fordel med at gøre det med kold motor er, at man ikke kommer til at brænde sig på noget

Og der er selvfølgelig under forudsætning af at bilen står i vatter, solen står i zenit, det ikke er mandag og Roberto ikke er i miles omkreds...
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

Oliesugeren!



Forum rating: Top 25
Fredag 26-09-2008 kl. 12:04
    Vis profil  Vis bilprofil
Det farlige ved ikke at kontrollere oliemængden med "kold" motor er, at man kan komme til at overfylde motoren med ekstra olie, hvis motoren lige har kørt!
Ved kold motor, får man den rigtige oliestand, ligesom olieniveauet er meget lettere at aflæse på oliepinden, når olien er mere tyktflydende
Signatur fri zone

Oliesugeren!



Forum rating: Top 5
Fredag 26-09-2008 kl. 12:28
    Vis profil  Vis bilprofil
Exactly!
     Remus Titan universal bagpotte Ø90mm

Oliesugeren!



Forum rating: Top 5
Lørdag 27-09-2008 kl. 17:28
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg kiggede i manualen, der står:
Stands motoren (!) vent et par minutter og aflæs så pinden.
Ikke et klap om kold motor.
Det er nok der jeg har fået det fra.

aut viam inveniam aut faciam


Oliesugeren!



Forum rating: Top 50
Lørdag 27-09-2008 kl. 20:09
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg har en ekstra hemmelig mulighed, der er en kombination af ovenstående.
Jeg kontrollerer nemlig som oftest olien om morgenen, der har motoren jo ikke kørt. (fordi jeg har sovet) Men den ér varm fordi fyret har kørt. Står der noget om det.
En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg