Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce














 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Optimal oliestand



Forum rating: Top 5
Fredag 16-01-2009 kl. 11:04
    Vis profil  Vis bilprofil
Jævnført Robertos udtalelse

"Der er ingen grund til at påfylde olie førend den når ned til 'min' på pinden.
Faktisk står der at der ikke bør fyldes på før. "

Så har jeg et spørgsmål. Min gamle far siger at hans Carina E 2.0 3S-FE klaprer når han starter den, hvis oliestanden er på MIN.... og at den ikke gør det når den står på MAX.

Er der noget om dét, eller er det helt ligegyldigt hvor meget olie der er på bilen (forudsat der er olie mellem MIN og MAX selvfølgelig )
     VIP medlemskab til udgangen af 2009

Optimal oliestand



Forum rating: Top 500
Fredag 16-01-2009 kl. 11:14
    Vis profil  
det er et godt spørgsmål for der er noget om det følger med på sidelinien hvad er det egentlig der klaprer.?

Optimal oliestand



Forum rating: Top 5
Fredag 16-01-2009 kl. 11:43
    Vis profil  
Principielt burde det være ligemeget ja..
- Jesper
..ISbilen er landet.. Lexus IS300..


Optimal oliestand



Forum rating: Top 5
Fredag 16-01-2009 kl. 11:48
    Vis profil  Vis bilprofil
I min manual står der 'der bør ikke påfyldes olie f'ør min oliestand'
Måske er det den gamle 'hvornår skal oliestanden måles' der spøger igen :))
Måler man oliestanden 5 minutter efter motoren er slukket varm, ja så må der immervæk stadig være mere olie på delene end efter 30 timers parkering.


aut viam inveniam aut faciam


Optimal oliestand



Forum rating: Top 5
Fredag 16-01-2009 kl. 11:51
    Vis profil  Vis bilprofil
Et forsøg kan være først at måle standen efter 5 minutters parkering med varm motor og så igen dagen efter med stenkold motor og se om der er noget stor forskel.
Jeg ved at standser jeg bilen, springer ud og måler ja så er den kriminelt langt nede på pinden.

aut viam inveniam aut faciam


Optimal oliestand



Forum rating: Top 5
Fredag 16-01-2009 kl. 11:54
    Vis profil  Vis bilprofil
Jamen nu er det reelt slet ikke dét spørgsmålet går på.

Min far måler altid olien inden han kører iden, det kan vi så diskutere om er rigtigt eller forkert, MEN.... han siger den klaprer når oliestanden er tæt ved MIN... fylder han så op til MAX (Stadig med en kold motor han ikke har kørt i) så klaprer den ikke mere.

Spørgsmålet er så om der er nogen der kan bekræfte denne teori ?
     Booster hækskørte Toyota Corolla E10 1992-1994

Optimal oliestand



Forum rating: Top 5
Fredag 16-01-2009 kl. 12:00
    Vis profil  Vis bilprofil
Næh, jeg parkerer min på en 10% ned-ad-bakke så min oliestand er totalt skæv.
Måske er det godt, måske skidt.

Jeg kan høre forskel på en Bosch og et Yoda filter, men ikke standen.
Bortset fra det har sådan en 3s-fe brikker og ikke hydraulisk ventilspillerumsudlignere så hvad pokker er det der klaprer?
Olien ligger i sumpen og der er ikke noget der kan klapre.
Så skulle din fars bil ha for kort pick-up og altså suge luft, men så ville motoren jo være totalt færdig.



aut viam inveniam aut faciam


Optimal oliestand



Forum rating: Top 5
Fredag 16-01-2009 kl. 12:01
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg har hørt den klaprer, men det er kun i få sekunder... og hvad det er... det vil jeg lade andre om at vurdere, for det ved jeg ikke noget om.
     EBC Greenstuff Toyota Avensis T22 non-facelift

Optimal oliestand



Fredag 16-01-2009 kl. 12:11
3sfe har det med og "tabe" olie op til ventiler, så de kan klapre lidt indtil der kommer tryk, om olie så har lidt sværer ved og løbe tilbage, når den står ved max, er svær og vide, men lyder da ikke usansynligt..


Optimal oliestand



Forum rating: Top 5
Fredag 16-01-2009 kl. 12:12
    Vis profil  Vis bilprofil
Det lyder i hvert fald ikke helt ved siden af
     Streamer Golf-er-noget-man-spiller

Optimal oliestand



Forum rating: Top 500
Fredag 16-01-2009 kl. 12:14
    Vis profil  
det er rigtigt de klaprer nogle få sek HVORFOR Der må da være en mek. der ved hvad det er ??

Optimal oliestand



Fredag 16-01-2009 kl. 12:44
Det er manglende olietryk ved ventiler..

Optimal oliestand



Fredag 16-01-2009 kl. 12:58
Min gør det også, men det er vel ikke noget som skader eller hvad ??, det hjælper altid på min når jeg lige har skiftet olie, så klaprer den næsten ikke.

Optimal oliestand



Forum rating: Top 5
Fredag 16-01-2009 kl. 13:18
    Vis profil  Vis bilprofil
Da 3s-fe motoren let kører 2-300.000km så er det næppe kritisk :)
Jeg skifter olie og filter hver ca 8000km med den billige 5w40 fra mobil og sover roligt om natten!

aut viam inveniam aut faciam


Optimal oliestand



Forum rating: Top 500
Fredag 16-01-2009 kl. 15:54
    Vis profil  
kan det hjælpe at skifte olietrykspumbe??

Optimal oliestand



Forum rating: Top 250
Fredag 16-01-2009 kl. 16:31
    Vis profil  
Jeg har har lært under min læretid, at oliestanden er bedst lige midt imellem min. og max. mærket..
Hvad jeg ikke når i dag, når jeg måske imorgen!!

Optimal oliestand



Forum rating: Top 500
Fredag 16-01-2009 kl. 17:27
    Vis profil  
Jeg mener at den optimale olie stand er på max mærket, da det er det motoren er lavet ud fra, og det er der den skal stå når man har hældt den foreskrevne mængdte olie på.
Mellem max og min er bare godt nok men ikke optimalt.
Hvis i selv skifter olie fylder i den vel også op til max. mærket ?

MVH Kim
If you do not design for performance - by default you design for poor performance

Optimal oliestand



Forum rating: Top 500
Lørdag 17-01-2009 kl. 16:20
    Vis profil  
jeg fylder den ikke helt op til max. min sveder eller bruger mere når den er ved max.

Optimal oliestand



Forum rating: Top 250
Lørdag 17-01-2009 kl. 21:02
    Vis profil  
Hvis den er til max. er der jo også risiko for oveløb, hvis bilen holder med stor vinkel.. Det har nogle nyere Mercedeser i hvert fald haft problemer med
Hvad jeg ikke når i dag, når jeg måske imorgen!!

Optimal oliestand



Forum rating: Top 5
Søndag 18-01-2009 kl. 06:22
    Vis profil  Vis bilprofil
Overløb?
Hvor skulle det komme ud henne?

aut viam inveniam aut faciam


Optimal oliestand



Forum rating: Top 100
Søndag 18-01-2009 kl. 08:51
    Vis profil  
Jeg mener den bør være tæt på maks. Min teori er, at når man svinger kan der blive mangel på olie, hvis oliestanden er lav. På en BMW E30 M3 anbefaler M-Sport (Eller hvad det hedder) at oliestanden skal være højere end maks af den grund.
Nu med færdigrenoveret Corolla Coupé Friske billeder på min profil...

Optimal oliestand



Forum rating: Top 5
Søndag 18-01-2009 kl. 12:24
    Vis profil  Vis bilprofil
??? sikke noget fis, hvis det er lavet ordentligt så passer mærkerne.
Ellers kunne M-fyrene jo bare levere en kortere målepind :))
Hvis de har problemer med at olien løber væk kan de jo lave et op par skot i bundkarret.
Det er jo ikke raketvidenskab (!) det her.

aut viam inveniam aut faciam


Optimal oliestand



Forum rating: Top 5
Søndag 18-01-2009 kl. 12:26
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg synes lige jeg vil tilføje at kommer oliestanden over max, så slår krumtappen ned i olien og der dannes skum og skum smørre ikke så godt.
Tænk lige over det.

aut viam inveniam aut faciam


Optimal oliestand



Forum rating: Top 500
Mandag 19-01-2009 kl. 20:28
    Vis profil  
ja det er en lang dialog, fakta er at de klaprer når man starter det varer ca 6sek. men hvad er det der klaprer og betyder det noget, er der ingen der kan svare på det ?

Optimal oliestand



Mandag 19-01-2009 kl. 22:03
Det klapren betyder ikke noget i de få sekunder den gør det på helt kold motor. Det er kun fordi den er ved at være lidt slidt så den ikke kan holde olien oppe ved ventilerne. Sådan kan du køre videre i mange år.

At olien kan løbe over ved at den står til max når du holder på en skråning er noget værre sludder ;)

Ja Rene' der er forskel på om den står ved max eller min mærket når/hvis motoren er ved at være en smule slidt. Forskellen er faktisk ret logisk. Din motor med max olie stand får hurtige tryk da olien er længere oppe over sugerøret. Væske standen øger trykket i røret, dvs. hjælper din oliepumpe.

Eksl. En spand olie med et rør ned i der knap er ved bunden. Jo mere olie du fylder i spanden jo højere op står olien inde i røret og er altså på vej mod toppen. Så er den hvis skåret ud ;)

Ps. Det anbefales at når man fylder olie på så er det til max mærket, dog aldrig over.

Optimal oliestand



Forum rating: Top 500
Mandag 19-01-2009 kl. 22:09
    Vis profil  
Glemte lige til den sidste....

Oliepumpe....
Nej det hjælper ikke at skifte pumpe ved koldstarts klapren ( der dog forsvinder efter få sekunder )
En helt ny pumpe bruger stadig 1 sek. på at lave tryk på en tæt motor.

En helt tæt motor holder tryk meget længe. Altså vil du ikke have klapren når du kommer ud om morgenen og skal på job, men selv en helt ny bil der har stået længe kan gøre det når den lige bliver startet op.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg