Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce










 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 25
Mandag 19-01-2009 kl. 22:50
    Vis profil  
Min lillebror er endelig kommet til fornuft, og har købt sig en Toyota. En Corolla E10 1.3 Van fra 1995. Den har gået ca. 110.000 km.

Den kører fint, men der er et problem med økonomien i den. Selv ved længere ture, med normal/pæn kørsel på landevej, går den kun omkring 9 - 10 km/l, og det kan sq ikke passe. Den kører og trækker som den skal, så vi går ikke ud fra, at det faktum, at kølevandstermometeret ikke virker, har nogen indvirkningen på signalet til ECU´en. Der er mistanke om en utæt (meget mildt) udstødningsmanifoldspakning, så lambdasonden måske får et falsk signal. Den står standard med 15" stålfælge, så det er altså ikke nogle 18" ruller, der kvæler den

Nogle gode bud?
Nu med opdateret profil!

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 50
Mandag 19-01-2009 kl. 23:35
    Vis profil  Vis bilprofil
Uden at kende en dyt til E10, synes jeg det lugter at termometeret ikke virker og benzinforbruget er så ekstremt. Hvis ECUen også tror motoren er kold, vil den pøse benzin igennem.
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 270 kkm (jun 2008).

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 25
Mandag 19-01-2009 kl. 23:48
    Vis profil  
Det er vi helt enige om, men mig bekendt sidder der to temperatursensorer på sådan en fætter - og selvom det er muligt, ville det da næsten være usandsynligt, at begge var døde på én gang
Nu med opdateret profil!

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 50
Tirsdag 20-01-2009 kl. 05:47
    Vis profil  Vis bilprofil
Men er du sikker på det er kølevandstermometeret der er defekt? Mon ikke det er fordi motoren reelt ikke er ordentligt varm? Og hvis den ikke er det så kører den jo langt fra optimalt.
En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 50
Tirsdag 20-01-2009 kl. 08:03
    Vis profil  Vis bilprofil
Har i prøvet at måle på lambdasonden, om den virker, som den skal? Det tager jo ikke ret lang tid, at trække en ledning fra diagnosestikket ind i bilen og måle spændingen, mens man triller en tur..
Nu med KP60...

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 25
Tirsdag 20-01-2009 kl. 13:39
    Vis profil  
Bilen varmer fint nok, og der er SLET intet udslag på måleren, så går ud fra, at den - eller dens sensor - er døde.

Hvad skal værdierne ligge på for lambdasonden, kan man ohme den, og hvilke farver på ledningerne betyder hvad?
Nu med opdateret profil!

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 100
Tirsdag 20-01-2009 kl. 14:20
    Vis profil  Vis bilprofil
HVis du skal måle på lambdasonden skal du enten have et rigtigt hurtigt multimeter, eller et Scop.
Celica XT Liftback '78! - Celica GT Coupe '79! - Celica ST Coupe '71!

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 100
Tirsdag 20-01-2009 kl. 14:22
    Vis profil  Vis bilprofil
Så vidt jeg husker sidder der også kun een temperatursensor. Og så sidder der en Termokontakt til blæseren.
Hvis boksen som tidligere skrevet tror motoren er kold, vil den være rigtig dyr at køre i.
Er udstødningsmanifolden bare det mindste utæt, vil det også have indflydelse. Så kommer der mere ilt til lambdasonden, og den vil give mere benzin for at få det rigtige mål.
Celica XT Liftback '78! - Celica GT Coupe '79! - Celica ST Coupe '71!

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 25
Tirsdag 20-01-2009 kl. 15:54
    Vis profil  
Vi prøver med en manifoldspakning og en temperatursensor så
Nu med opdateret profil!

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 50
Tirsdag 20-01-2009 kl. 19:09
    Vis profil  Vis bilprofil
Til en oplysning er der både en sensor til instrumentet og en til motorstyringen, så det at viseren ikke virker påvirker ikke motorstyringen.

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 25
Tirsdag 20-01-2009 kl. 19:14
    Vis profil  
Okay, så var det, som først antaget. Tomgangen sænker sig også fint nok, når bilen bliver varm, og det styrer den sensor til ECU´en vel? Så må vi sætte vores lid til manifoldspakningen.
Nu med opdateret profil!

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 50
Tirsdag 20-01-2009 kl. 19:16
    Vis profil  Vis bilprofil
Er der nogen fejlkoder?

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 25
Tirsdag 20-01-2009 kl. 22:27
    Vis profil  
Lampen lyser i hvert fald ikke, så det tror jeg ikke.
Nu med opdateret profil!

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 50
Tirsdag 20-01-2009 kl. 22:36
    Vis profil  Vis bilprofil
Prøv at udlæse alligevel...

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 25
Tirsdag 20-01-2009 kl. 23:43
    Vis profil  
Det ber´ jeg lige bettebror om - er ikke lige hjemme foreløbigt, og han tuder noget over, at hans gamle 535i er ca. ligeså økonomisk
Nu med opdateret profil!

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 100
Onsdag 21-01-2009 kl. 07:22
    Vis profil  Vis bilprofil
Ellers få smidt en tester på den. Så kan i se hvad motorstyringen registrerer som temperatur.
Celica XT Liftback '78! - Celica GT Coupe '79! - Celica ST Coupe '71!

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 50
Onsdag 21-01-2009 kl. 08:56
    Vis profil  Vis bilprofil
Vil nu ikke mene det er pine død nødvendigt, at have et hurtigt multimeter, for at danne sig et overblik over om lambdasonden er helt i hegnet.. Bevares, det er en fordel, men hvis et alm multimeter mener at lambdasonden konstant giver 0.9V-1V output, så er der noget galt..
Nu med KP60...

Problemer med økonomi i E10!



Forum rating: Top 500
Fredag 23-01-2009 kl. 19:02
    Vis profil  
vil lige blande mig for købte en van fra 93 for 3 uger siden... også med 1.3 4efe motor, og den kørte på første tank og Rigtig pæn kørsel 11.xx km/l og den næste tank efter udskiftning af thermostat - den gamle stod åben og motor blev ikke ordentlig varm - kørte jeg lige godt 12 km/l og det er vel og mærke stadig ved RIGTIG PÆN KØRSEL... for og se hvor langt jeg kan få den ned... den gamle rolla, E10 gls fra 97 med samme motor kørte aldrig over 13km/l uanset om det var mig eller fruen der kørte i den, så den motor skal altså ikke ha skyld for og være særlig økonomisk...

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg