Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce
















 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 5
Fredag 23-01-2009 kl. 17:46
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvor har jeg bare ikke noget at bruge en bil til.

Jeg har lige checket det, og jeg har kørt 6700 km. på 10 mdr, altså 670 km om måneden.

Det er vanvittigt når man tænker på jeg har en dieselbil. Jeg har slet ikke brugt den i denne uge, før i dag, hvor jeg kørte 20 km.

Jeg er nu glad nok for den, men regner med min kilometerpris ud så tror jeg det vil give kuldegysninger
     VIP medlemskab til udgangen af 2009

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 500
Fredag 23-01-2009 kl. 18:11
    Vis profil  
et freelance job ved siden af? du har jo et udmærket cv... så kan Sportsvan'en blive luftet noget oftere måske?


6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 5
Fredag 23-01-2009 kl. 18:13
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja det er rigtigt.... ved bare ikke lige hvad det skulle være som ?

Faktisk er noget af det mest spændende jeg har lavet søgemaskineoptimering og jeg kunne godt tænke mig at arbejde som konsulent på det område.

Nå det var et sidespring... tilbage til bilen.

Den er alt for dyr at køre i, så måske er det godt nok jeg ikke kører så meget i den.

Den er sjældent over 12-13 km/l... selv på de lange ture med moderat hastighed
     PrecisionLink 1F kondensator

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 100
Fredag 23-01-2009 kl. 19:13
    Vis profil  Vis bilprofil
Er du ved at savne din Carina ? ikke fordi den køre meget længere på literen, men efter min mening er den sjover
TOYOTA for ever

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 5
Fredag 23-01-2009 kl. 19:18
    Vis profil  Vis bilprofil
Nej jeg savner den ikke... den kan ikke måle sig med SportsVan'en på ret mange områder.

Min far har stadig sin Carina, som var 99% identisk med min og jeg er slet ikke i tvivl om at jeg ikke vil bytte tilbage.

Alt udstyret, den gode plads, den meget kraftige motor og en trækkraft som er Carina'en overlegen samt dét faktum at der ikke skal vedligeholdes noget af betydning, er jeg meget tilfreds med.

Når man først har prøvet en ny bil tror jeg godt nok det er svært at komme tilbage til noget fra midt-halvfemserne...

Nej SportsVan'en fejler ikke noget, jeg har bare ikke et ret stort kørselsbehov....
     5mm rød LED 5.000mcd 20g - 5 stk.

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 100
Fredag 23-01-2009 kl. 19:21
    Vis profil  Vis bilprofil
så må du lære at leve med det, men det går nok
TOYOTA for ever

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 5
Fredag 23-01-2009 kl. 19:22
    Vis profil  Vis bilprofil
Skal jeg have en bil igen der er 10-15 år gammel, skal det være som bil nr. 2 og så skal det være en 'speciel' bil...et legetøj, hvis man kan sige det sådan

Ja medmindre mit firma går så ringe der ikke er råd til SportsVan'en.. så bliver det nok en 10-15 årig vogn.... som bil nr. 1
     LED klare/hvide sideblink til Toyota Avensis T25

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 10
Fredag 23-01-2009 kl. 19:42
    Vis profil  
Vi kunne bytte bil... så skulle jeg nok smide lidt km på tælleren... jeg kan godt love dig omkring 600 km om ugen...

Min ville have godt af at få under 4 x service om året...

/bm
Med Toyota Picnic 2.2 TD, Corolla GTi og Suzuki GSF 600N...

6700 km. på 10 mdr.



Fredag 23-01-2009 kl. 23:26
Stik mig den japaner i en måned.. så har den gået det dobbelte.. Det varer sgu aldrig... :)

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 5
Fredag 23-01-2009 kl. 23:27
    Vis profil  Vis bilprofil
Hehe, nej ikke i dit tempo

Jeg har brugt 3 år på at køre dét du kører på 6 mdr

Hva.... kan din nye bærbare ikke kapere TE's login ?

     Green filter universal K26175 - 270HK

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 5
Lørdag 24-01-2009 kl. 09:14
    Vis profil  Vis bilprofil
Fremlej din bolig og kør en tur!
aut viam inveniam aut faciam


6700 km. på 10 mdr.



Lørdag 24-01-2009 kl. 12:18
Jeg læste en artikkel i Nordjyske Stiftstidende, hvor de gennemgik problematikken dieselmotor samt korte ture.

Problemet var, at partikkelfilteret på dieselbiler tilstoppede, hvis man kørte mange korte ture. Og så kunne man ikke undgå et temmeligt dyrt værkstedsbesøg.

Så hvis jeg havde en dieselbil, ville jeg tage bilen ud på motorvejen med jævne mellemrum og så køre en langtur.



6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 5
Lørdag 24-01-2009 kl. 13:06
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvis det skal virke ved varmen fra udstødningsgasserne skal der være ordentlig varme på. Dvs en 30km tur i diesel.

aut viam inveniam aut faciam


6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 500
Søndag 25-01-2009 kl. 19:10
    Vis profil  

Det passer bare ikke for Toyota! På DPF modellerne sidder nemlig en 5. dieseldyse direkte i indsprøjtningen, så filteret kan varmes op stort set uanset motorydelsen.
Så alle de problemer med DPF styrer man snildt udenom med en Toyota. Det er især pumpedüse motorerne som har de omtalte problemer.

-Thomas

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 5
Søndag 25-01-2009 kl. 19:12
    Vis profil  Vis bilprofil
Men der er stadig et problem, for den dyse bliver ikke aktiveret ved korte ture...

Så hvis man kun kører korte ture, så bliver dysen ikke aktiveret. Og når så styringen ikke kan vente længere, så fyrer den dyse 5 af uanset.. og så lugter det som om der er ved at gå ild i bilen
     Klarglas Projector Blackline lygter Toyota Corolla E10

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 500
Søndag 25-01-2009 kl. 19:15
    Vis profil  

Hmm. Det kunne jeg forestille mig. Jeg har iøvrigt i en længere periode kørt med en LED sluttet til udgangen på motorstyringen som driver den 5. dyse.. (1AD-FTV i Avensis). Den kan starte indsprøjningen inden bilen har kørt 1km fra koldstart - og jeg kører ganske stille når den er kold. Faktisk skal temp. viseren kun lige begynde at kravle op på skalaen, så starter dysen.
-Thomas

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 5
Mandag 26-01-2009 kl. 06:55
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er da fornuftigt nok, for den sviner helt utroligt ellers.
Men det varmer jo altså ikke blokken op til driftstemperatur.
Rene må jo sørge for at lave aftaler i den anden ende af den transjydske motorvej en gang imellem.

aut viam inveniam aut faciam


6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 500
Mandag 26-01-2009 kl. 08:02
    Vis profil  

Hvaffornoget? Sviner? Min har aldrig lavet den mindste sky. Iøvrigt er udstødningen fuldstændig blank indvendigt, selvom den har kørt 42kkm nu.
Den ekstra dyse varmer jo kun partikelfilteret (og resten af udstødningen! Av!). Min kører renseproces hver 80-120km, og det varer cirka 10km. Lidt bykørsel ødelægger tilsyneladende ikke rensningen. Hvis den bliver afbrudt midt i processen (hvis motoren stoppes), ordner den resten næste gang den bliver startet. Det koster dog lidt ekstra diesel lige at varme filteret helt op igen, men det betyder ikke ret meget.
Min 5kW tilskudvarmer klarer opvarmningen af blokken. Der sidder så den 6. dieseldyse

-Thomas

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 5
Mandag 26-01-2009 kl. 09:52
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg har ikke bemærket min sviner, men jeg har bemærket at den lugter
     Sideskørter Toyota MR2 W20

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 500
Mandag 26-01-2009 kl. 10:06
    Vis profil  
Roberto: Hvorfor skriver du forresten "at den sviner helt utroligt ellers".

Hvad ved du overhovedet om 1AD-FTV motoren? Påstande helt uden hold i er usaglige, men giver da grund til en masse hyggelig forumtrafik.
Hvilke motorer har du hands-on erfaring med?

-Thomas

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 5
Mandag 26-01-2009 kl. 10:24
    Vis profil  Vis bilprofil
Du er da i et skæppe humør!
At den sviner med brændslet i opvarmningen er naturligt, og det er utroligt i forhold til driftstilstand.


aut viam inveniam aut faciam


6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 500
Mandag 26-01-2009 kl. 10:33
    Vis profil  
Ja, det er jo mandag
Æhm, jeg forstår faktisk ikke hvad du mener med "i forhold til driftstilstand"? Beklager hvis jeg er tungnem

-Thomas

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 5
Mandag 26-01-2009 kl. 11:58
    Vis profil  Vis bilprofil
En hvilken som helst motor kører uden modkobling det første stykke tid indtil de processer der virker i sådan een har nået deres ligevægt, dvs motoren er gennemvarm osv osv. Herefter virker den med modkobling, dvs styringen bruger data fra alle følerne til at indstille mængderne. Indtil da gives der bare overskud af brændstof og intet er 100% optimalt.
Det er ret simpelt.
Der findes ikke mange dumme spørgsmål, hvordan skulle man ellers kunne lære noget?
aut viam inveniam aut faciam


6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 500
Mandag 26-01-2009 kl. 13:03
    Vis profil  
Nå, det var det du mente med "driftstilstand". Altså om reguleringssløjfen var åben eller lukket. Det er nu primært O2-sensoren i udstødningen der skal være aktiv, for selve DPF'en har temperatursensor på ind- og udgangssiden. O2 (eller air-fuel ratio) sensoren er iøvrigt opvarmet, og placeret efter katalysator & DPF. Sammen med intake airflow og vandtemperaturen beregnes mængden af diesel som filteret kan klare, imens differenstrykket over filteret også måles. Ret fikst at måle restindhold af O2 efter filteret, så mængden kan tilpasses.
Kort sagt: Ja, imponerende at motoren hverken oser eller lugter af diesel selv ved koldstart, hvor motorstyringen givetvis altså kører open-loop. Den må være god til at gætte. Jeg vil lige tjekke om man via OBD2 kan se om den kører open eller closed loop.

-Thomas

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 5
Mandag 26-01-2009 kl. 13:29
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er bla derfor man kan se om folk har leget Dr Bessermachen og monteret for 1000kr 'optimering' på deres bil. Normalt kommer der ikke så sorte skyer ud af afgangen ved accel. Ved ikke om det maskeres med D-cat. Det ses mest på vag og psa-maskinerne.
Man burde kunne se det på obd2.
Det er sikkert endnu mere udtalt i nød-mode.
aut viam inveniam aut faciam


6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 500
Mandag 02-02-2009 kl. 09:45
    Vis profil  
Som lovet tjekkede jeg lige hvor længe der går før min 2.0D-4D DPF går i closed-loop reguleringstilstand. Efter cirka 3km (fra start ved 0°C) er den oppe på 68°C, og O2 sensoren kommer indenfor sit arbejdsområde - og jeg kan se at den regulerer. Det er ganske underholdende at kigge på data på OBD2 interfacet. Normal driftstemperatur (ECT) nåes noget senere, og det er iøvrigt 90-91°C.

-Thomas

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 5
Mandag 02-02-2009 kl. 10:22
    Vis profil  Vis bilprofil
90 grader? er det kølevandet?
Olien er da noget længere om at blive ordentlig varm.

aut viam inveniam aut faciam


6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 500
Mandag 02-02-2009 kl. 10:24
    Vis profil  
og?

-Thomas

6700 km. på 10 mdr.



Mandag 02-02-2009 kl. 21:52
det er da en del. min corolla gsi har kørt 778 km siden første sebtember, hvor jeg fik firmabil. (ca 2 tankfulde, mon jeg er ligegld med benzinprisen)

6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 5
Mandag 03-02-2009 kl. 05:23
    Vis profil  Vis bilprofil
"og?" -Thomas

Det var bare i relation til om den blev ordentlig varm ...
Hvem tænker på milieuet?

aut viam inveniam aut faciam


6700 km. på 10 mdr.



Forum rating: Top 500
Mandag 03-02-2009 kl. 07:42
    Vis profil  
Selvfølgelig bliver den ordentlig varm.
Olietemperaturen er vel sekundært i den sammenhæng, sålænge viskositeten er lav (kører Shell Helix Ultra Extra 5W-30, så den er hurtig tynd!).
Olien varmes iøvrigt op af kølevandet, da motoren kører med en vandkølet "oliekølervarmeveksler", som jo givetvis virker begge veje. Jowjow

-Thomas

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg