Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Udlufte bremser, tændt motor?



Forum rating: Top 100
Mandag 20-04-2009 kl. 16:48
    Vis profil  Vis bilprofil
Hej..

Efter skift af kalibre + hjulcylindre, føles bremsepedalen "svampet", og siger en ssssh-lyd når jeg træder den i bund ( med tændt motor). Jeg kan pumpe den 3-4 gange og den er da helt fast (med slukket motor)..

jeg mener ikke den skal have den svampede følelse, så der må være luft i systemet og skal have det udluftet.

Når jeg skal udlufte bremser, skal det så være med tændt eller slukket motor - tænker på om vakumpumpen skal være aktiveret??


Hovedcylinderen/bremsevæskebeholderen har været løbet tør så den skal også udluftes. Er det rigtigt jeg gør dette sådan =
1.Røret skal afmonteres mellem hovedcylinder og hydraulikblok.
2.Bremsepedalen trædes jævnt i bund (bremsevæske fra hovedcylinder opsamles) der sættes en finger på output fra hovedcylinder før pedalen slippes.
3.Pedal slippes og jeg lader den suge væske ind gennem væskebeholderen.
4. Gør dette 3-4 gange
5. Rør til hydraulikblok monteres igen

De fire hjul udluftes i rækkefølgen: HB, VB, HF og VF

Skal motoren være tændt eller slukket når jeg udlufter?

Udlufte bremser, tændt motor?



Forum rating: Top 5
Mandag 20-04-2009 kl. 19:05
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg har aldrig haft tændt maskineriet når jeg har udluftet, og har endnu ikke oplevet problemer derved.
Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/

Udlufte bremser, tændt motor?



Forum rating: Top 25
Mandag 20-04-2009 kl. 19:23
    Vis profil  Vis bilprofil
Først det mest rigtige - rækkefølgen på udluftningen er den rigtige , men alt det med at afmontere rør er ikke nødvendigt faktisk gør det hele udluftningen meget besværlig .

Bare udluft i den rækkefølge du selv skriver og så skulle det kunne gøre det , og hvis systemet er tømt fuldstændigt så er det en god ide at have tænding på - ventilerne i ABS-blokken åbner nemlig / selvtester med tænding på .

JA aka Carlos
Stadig jobsøgende , måske man skulle skifte branche ??


Udlufte bremser, tændt motor?



Forum rating: Top 100
Mandag 20-04-2009 kl. 21:03
    Vis profil  Vis bilprofil
Først og fremmest tak for svar, næste gang udlufter jeg med motoren slukket men tændingen slået til.



Det er rigtigt det gør det hele noget besværligt, at skulle afmontere rørene mellem hovedcylinderen og absblokken. Jeg har læst i en Haynes manual, at det er sådan man gør hvis væskebeholder og hovedcylinder har været tømt, hvilket det har i mit tilfælde - så er lige så meget for at sikre jeg får alt luften ud.
Jeg synes jo de symptomer jeg jeg kan mærke i bremsepedalen, at den føles svampet (i hvert fald ikke et fast tråd), tyder på der er luft i systemet et eller andet sted?

Mener jeg har prøvet, at lufte det hele igennem ved de fire nipler på bremserne, men der er stadig den fjedrende "svuppen" i bremsepedalen. Med tændt motor og kan den med et kraftigt tryk trædes helt i bund.. så det er min grund til at ville udlufte en hovedcylinderen. Mener jeg har fjernet det der måtte været ud til de fire hjul, så er der kun hovedcylinderen tilbage der kan være luft i - eller kan der ikke være luft i den?

Jeg vil prøve at udlufte igen én af de kommende dage.

Jeg prøver én ting af gangen, men hvis bremsepedalen stadig er fjedrende, er jeg ude i det kan være en defekt hovedcylinder.
Hvis pakningerne i hovedcylinderen ikke er tætte, vil bremsevæsken løbe rundt ompakningerne.. derved kan bremsepedalen efterhånden trædes i bund, uden der egentlig er lækage på systemet. Umiddelbart er der ikke noget galt ellers, pedalen bliver hård når den pumpes, synker ikke når trådet holdes og synker når motoren tændes.

Synes tyder på noget luft jeg ikke har fået ud et sted.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg