Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce










 
Biler - undervogn (gevind/fjedre)  :  Alt som sænkning af biler

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 5
Lørdag 25-04-2009 kl. 18:03
    Vis profil  Vis bilprofil
Har lige sænket Volvoneseren idag, og så kom jeg til at tænke; Er det strengt taget nødvendigt at spore dytbilen efterfølgende?

De sidste 3 gange jeg har sænket bil, har jeg alle gange fået sporet bagefter. Men har jeg spildt pengene eller hvad?

Er der nogle der har erfaringer med at køre uden sporing efter sænkning?

Det er ikke fordi jeg ikke har de 4-500 kr det koster at få skidtet sporet, kom bare til at tænke på om det overhovedet er nødvendigt. Styrtøjet bliver jo ikke skævt pga et par andre fjedre....
Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 500
Lørdag 25-04-2009 kl. 20:01
    Vis profil  
Altså jeg har aldrig fået bilen sporet efter sænkning og jeg har ikke oplevet unormalt slid eller andet men skal ikke kunne sige om det er det rigtige a gøre
Sidelæns igennem et sving er ikke det hurtigste men det er det sjoveste

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 500
Lørdag 25-04-2009 kl. 20:27
    Vis profil  
de sommerdæk jeg havde på sidst, kom fra en sænket carina, og fordækkende var meget slidt på indersiden. kan huske at sælgeren var glad for at bilen var så nem at dreje med sænkning, suk

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 50
Lørdag 25-04-2009 kl. 20:46
    Vis profil  Vis bilprofil
Prøv at tænke på hjulets hældning ind/ud i toppen i forhold til lodret ved sænkning. Jeg ville altid spore, har prøvet flere biler der var MEGET følsomme over hvide striber efter sænkning, efter sporing var det reduceret en del.

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 5
Lørdag 25-04-2009 kl. 21:04
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg er klar over at camberen vil ændre sig en lille smule med sænkningsfjedre, men toe vil da ikke ændre sig. Og det er vel toe der slider dækkene mest.
En meget lav camber kan også slide, men den bliver jo knapt nok ændret ved kun at skifte fjedre...?
Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 50
Lørdag 25-04-2009 kl. 21:28
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja, camberen ændrer sig, men giver ikke det vilde slid, men dog kan det give forringede køreegenskaber. Toe plejer at ligge tæt på det den skal, husk på at boltene nederst i fjederbenet ikke centrerer 100%, derfor vil jeg altid spore en bil bagefter.

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 5
Lørdag 25-04-2009 kl. 23:01
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg er helt med på, at skal det gøres 112% - så skal den spores. Jeg har bare svært ved at se formålet, for toe ændres på "styrestangen", som man ikke løsner. Camber er forholdsvis fast, selvom det er korrekt at fjederbensboltene ikke centrerer 100%.
Camberen skal til gengæld ikke ligge på 0 præcist. Det er noget der ligner mellem -1,5 og +4 grader..


Igen vil jeg påpege at mit spørgsmål ikke er møntet på at slippe for en sporing. Det er blot for at få på det rene, HVORFOR vi normalt er så forhippede på at få sporet efter sænkning.

Nu kan jeg ikke huske hvordan mine Toyotaer har set ud i forhjulsophænget, men min nuværende Volvo virker ikke til at kunne gå så meget ud af sporing at den vil æde dæk pga. lidt kortere fjedre

Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 5
Lørdag 25-04-2009 kl. 23:05
    Vis profil  Vis bilprofil
Tilføjelse til fortgående indlæg:

Det er kun toe der kan justeres på Volvoen, camberen er fast.
Det er den vel iøvrigt også på Toyotaer. Kan da huske at man til AE86 kan få "camberplates" man erstatter toplejet med. Med denne opsætning kan man tilte fjederbenet og dermed ændre camber.

Uanset hvad, så kan jeg ikke se at en sporing kan oprette en bitte smule ændret camber pga sænkningsfjedre.
Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 500
Søndag 26-04-2009 kl. 00:33
    Vis profil  
ændre man camber ændre man i den grad også toe, det er simpel logik. man juster også altid camber før toe af samme årsag.
men hvis camber ikke kan ændres på volvoen, ændre man jo heller ikke toe, men skal det være efter den store bog bør man spore bilen for at være helt 100 på at det står korekt

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 5
Søndag 26-04-2009 kl. 08:51
    Vis profil  Vis bilprofil
Der er ikke justerbar bærearme og toplejet kan kun sidde på een måde. Derfor vil jeg ikke mene at camber kan justeres på min Volvo.

Det eneste der kan ændre camber, er det faktum at bilen er blevet en smule lavere.

Men det kan være jeg skal spørge styrtøjsmanden, der normalt har fået lov at spore for mig
Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 50
Søndag 26-04-2009 kl. 17:49
    Vis profil  Vis bilprofil
Camberen er ikke fast på en Toyota, de bolte du bruger til at spænde fjederbenet og spindlen sammen kan fåes i en tyndere udgave, hvorved du kan vippe hele spindlen i forhold til fjederbenet.

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 5
Søndag 26-04-2009 kl. 18:40
    Vis profil  Vis bilprofil
OK, det vidste jeg ikke. Det er da lidt en usikker samling, er det ikk? Der er jo store kræfter på spil når man drejer i sving osv...
Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 50
Søndag 26-04-2009 kl. 19:08
    Vis profil  Vis bilprofil
Det virker nu ganske fint, har aldrig set problemer med det. Men det bliver jo også spændt hårdt sammen af 2 store bolte.

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 50
Søndag 26-04-2009 kl. 19:37
    Vis profil  
man skal altid spore.. dine forhjul vil køre udad og slide dine dæk meget hurtigt på indersiden
boye-vestergaard.dk

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 5
Søndag 26-04-2009 kl. 19:45
    Vis profil  Vis bilprofil
Lasse, du mener altså at man får mere toe out selvom man egentligt ikke har skruet på sporingsstangen?
Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 50
Søndag 26-04-2009 kl. 20:30
    Vis profil  Vis bilprofil
Prøv at løsne de 2 bolte jeg snakker om, og se på toe mens du rykker ud og ind i fjederbenet, det VIL flytte sig.

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 5
Søndag 26-04-2009 kl. 23:02
    Vis profil  Vis bilprofil
Nu gider jeg ikke lige begynde at skille ophænget af igen, men tror næppe det er muligt at flytte fjederbenet så meget at man kan se det, ved blot at løsne de 2 bolte.

Det er ikke sådan at det er 12mm bolte i 14mm huller. Det passer snygt sammen.
Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 50
Søndag 26-04-2009 kl. 23:09
    Vis profil  Vis bilprofil
Du kan tro hvad du vil, men prøv næste gang du roder med det, det er sådan vi justerer det på en Toyota. Og det giver jo sig selv at hvis du kan flytte det lidt ud og ind mens tandstangen står i samme position vil vinklen ændre sig.

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 50
Mandag 27-04-2009 kl. 00:58
    Vis profil  
jo da dine spore stænger kommer jo til og pege opad da din bil bliver lav som resultere i at sporing vil køre udad.. det plejer som en tommefinge regl være 1 grad og det er rigtig meget
boye-vestergaard.dk

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 5
Mandag 27-04-2009 kl. 08:11
    Vis profil  Vis bilprofil
Ahh, det giver jo faktisk mening Lasse.
Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/

Sænkning og sporing



Forum rating: Top 5
Onsdag 08-05-2009 kl. 17:47
    Vis profil  Vis bilprofil
Så blev Volvoen sporet. Mekanikeren sagde.. "Det var ret slemt.."
Han er vindtør jyde, så læg 20% til og regn selv ud hvor hjulbenet den var

Det er sjovt nok også nemmere at køre ligeud, nu efter sporing.

Nu er den snart pæn nok til at jeg vil vise den til Toyota-folket
Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg