Biler - mekanik : Om reparation, virkemåde, tuning mm. |
Støbejern
Mandag 18-05-2009 kl. 16:25 |
Nogen der kan svejse i støbejern og har udstyret til det? skal have svejst flanchen om så en corolla 1.6 manifold passer på en 1.3.. helst i trekantsområdet Toyota corolla - lækker bil
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernMandag 18-05-2009 kl. 16:35 |
Du kan svejse det med en pindsvejser... men de koster lidt dem der skal bruges... /bm Med Toyota Picnic 2.2 TD, Corolla GTi og Suzuki GSF 600N...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernMandag 18-05-2009 kl. 16:48 |
søger nu en som kan gøre det for mig for en skilling.. mig og svejse tror jeg ikke vil gå.. Toyota corolla - lækker bil
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernMandag 18-05-2009 kl. 17:38 |
Du skal vælge en, der har erfaring med at svejse støbejern og ikke kun en med svejseerfaring generelt. Corolla til salg. Måske!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernMandag 18-05-2009 kl. 17:51 |
God ide er at få det varmet godt op inden du svejser.. Wroom sage det, og 4A-GZE kom til live.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernMandag 18-05-2009 kl. 18:49 |
Udover at forvarme, så skal det også køle ganske langsomt ned, p.ak det evt ind i rocwool. Ved elektrodesvejsning svejer man normalt et lille stykke ad gangen, så banker man, med en slakke hammer, så mindskes risikoen for revner. Der findes også speciel tråd til mig/mag svejsning (co2), det er rigtig nemt at svejse med, der er en rørtråd med "indbygget" flus, som i prinsippet kan svejses uden beskyttelses gas. Dessuden kan man også tig svejse det. Men jeg ville nu finde en anden løsning end svejsning, ved svejsning skal du have det plan fræst/slebet, for det trækker sig en del.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernMandag 18-05-2009 kl. 19:14 |
kør ind på en teknisk skole,eller et amu center,de vil med glæde hjælpe dig,mvh
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernMandag 18-05-2009 kl. 19:30 |
hvad skal jeg så gøre for at det passer sammen? Toyota corolla - lækker bil
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernMandag 18-05-2009 kl. 20:04 |
Er det fordi du vil have 4a-fe bananmanifoldet på din 1,3'er? For det bananmanifold er da ikke lavet i støbejern mener jeg ikke Hvis et rodet skrivebord tyder på et rodehoved, hvad tyder et tomt skrivebord så på?
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 15:01 |
nej en original 4a-fe manifold lavet om til en 4e-fe manifold Toyota corolla - lækker bil
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 16:47 |
Som allerede nævnt, hvis det er bananmanifolden fra en 4A-FE, så er det jo ikke støbejern.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 17:16 |
Og en original 4A-FE manifold er svjh en bananmanifold.... - Michael //Corolla GSI
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 18:12 |
De fåes både som banan og som normal.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 18:22 |
Nu er jeg helt lost? en ORIGINAL manifold (den der sidder på motoren) fra en 4A-FE er ikke lavet af støbejern eller? Det eneste jeg skal have lavet er en original 4A-FE manifold skal passe på en 4E-FE motor... det har jeg fået afvide at det skulle fungere som en banan? Toyota corolla - lækker bil
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 18:29 |
Den der er lavet af støbejern er ikke af banan typen. Den der er lavet i alm jern er af banan typen. Mener også 4A-FE gen. 1 er støbt, og ej heller af banantypen.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 18:58 |
okay så er jeg med, men en 4a-fe manifold skulle fungere som en banen når den sættes på en 4e-fe? Toyota corolla - lækker bil
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 18:59 |
Ja, hvis du vælger den rigtige, og som sagt er den rigtige IKKE støbejern.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 19:41 |
dvs der er 2 forskellige originale? er ikke lige så god til jern så hvordan ser jeg forskel? Toyota corolla - lækker bil
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 19:50 |
dvs den her som carsten snakker om er en bananmanifold? der står nemlig bare en manifold fra en 4a-fe http://www.toyotaextreme.dk/debse.asp?id=2362599&ForumID=1 Toyota corolla - lækker bil
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 20:40 |
Jeg går lige ned og kigger på min egen... Er sikker på at det er en bananmanifold og at den ikke er af støbejern... :) - Michael //Corolla GSI
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 20:50 |
Bingo.. Bananmanifold og ikke af støbejern.. - Michael //Corolla GSI
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 20:52 |
dvs ALLE originale 4a-fe manifold er banan og IKKE støbejern? Toyota corolla - lækker bil
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 20:58 |
Alle gen. 2 er... Gen. 1 er støbejern... men du er ikke i tvivl når du ser den... - Michael //Corolla GSI
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 21:00 |
Jo er i tvivl hvordan ser man forskel? Toyota corolla - lækker bil
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 21:10 |
Nej, ikke alle gen. 2 er banan. Efter Corolla og Carina E blev facelifted omkring '95 røg bananen desværre.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 21:11 |
Og hvordan man ser forskel er meget let, den ene er lavet af rør, den anden er støbt Det er derfor det hedder støbejern
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 21:14 |
det skulle vel ikke være muligt at man kan få lov at se et billede af begge 2? sådan hvis man lige kan finde det Toyota corolla - lækker bil
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 21:33 |
Det er meget nemt at se.. Bananen har 4 rør, en fra hver cylinder der går ned i 2 rør. Den støbte er nærmere en stor klump, og og ligner ikke noget der har med rør at gøre... Wroom sage det, og 4A-GZE kom til live.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 21:45 |
dvs dette er støbejern? http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=51114 og hvis jeg så finder den der banan hos en hugger hvad er den så lavet af? rust fri eller? Toyota corolla - lækker bil
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 21:55 |
Nu bliver jeg altså lige nødt til, for at udvide egen horisont, hvad forskellen er på manifolden på en 4E-FE motor fra '92-'95 og så motoren fra '95-'97? Der er jo forskel på ydelsen på de to motorer og ja, jeg er godt klar over nogle af ændringerne på motorerne, men jeg synes da at have hørt, at manifolden fra den gamle model fungerer som en banan-manifold. Til det ved jeg godt, at den ikke er lavet med rør af afstemt samme længde og at det er det, der bliver lavet på bananmanifolde, men hvori ligger forskellen så på de to forskellige originale manifolde?
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 22:08 |
ved at min 4e-fe 94 88 hk ligner mere ''rør'' end den jeg har linket til (75 hk modellen) som egentlig bare ligner en klump metal det måske os sådan at det skal være på gsi modellerne? altså på støbejern ligner det bare en klump metal og banan modellen er det rør der overhovedet ikke hænger lidt sammen eller kan de godt hænge lidt sammen eller? Toyota corolla - lækker bil
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
StøbejernTirsdag 19-05-2009 kl. 22:33 |
På min motor (4E-FE i '95 Corolla non-facelift) er manifolden ikke lavet af seperate rør. Det er sådan en såkaldt klump metal...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
|
Fandt du ikke hvad du søgte?
|
|