Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce






 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Spærredifferentiale



Forum rating: Top 250
Torsdag 28-05-2009 kl. 14:28
    Vis profil  
Hey, skal lige høre eksperterne om et par småting:

Et spærredifferentiale, hvad er det lige fidusen ved dette er, når man ikke kører 4x4, og derved kan have brug for at ændre på trækfordelingen imellem hjulene?

Har set flere tunede biler med spærredifferentiale, men en hurtig søgning på google siger: man må ikke bruge dette, medmindre man kun kører ligeud, da man ellers kan smadre differentialet... Hvad er så fidusen? Og vigtigere: kan man slå spærren fra/til i kabinen?


Spærredifferentiale



Forum rating: Top 5
Torsdag 28-05-2009 kl. 14:59
    Vis profil  Vis bilprofil
Det spærrer typisk ikke helt, men forhindrer at du (mead mange hk) bare snurrer et hjul rundt. Et alm diff vil få det mindst belastede hjul til at snurre mest.


aut viam inveniam aut faciam


Spærredifferentiale



Forum rating: Top 50
Torsdag 28-05-2009 kl. 19:59
    Vis profil  Vis bilprofil
Der er vist ikke mange som har en 100% spæring, det vil man kun kunne køre ligeud med som du er inde på.

Dog findes det på nogle Hummer, der kan man slå 100% spæring til på alle 4 hjul.

Spærredifferentiale



Forum rating: Top 10
Torsdag 28-05-2009 kl. 21:04
    Vis profil  
Rover fåes også med 100% spær...

Men på biler det ikke er beregnet til at kravle med (eller 402 meter) er det ikke 100% spær...

/bm
Med Toyota Picnic 2.2 TD, Corolla GTi og Suzuki GSF 600N...

Spærredifferentiale



Forum rating: Top 50
Torsdag 28-05-2009 kl. 22:41
    Vis profil  Vis bilprofil
Mercedes GD har også spær. På en eller begge aksler. Men så kører den også kun ligeud.
En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?

Spærredifferentiale



Forum rating: Top 10
Fredag 29-05-2009 kl. 07:57
    Vis profil  
Det er også sådan jeg har erfaret det på en Rover...

Da jeg lige havde fået kørekort havde jeg kørt den fast, så røg den lige i det der diff. noget og så kunne skidtet ellers ikke dreje... op over en skråning og det hele...

/bm
Med Toyota Picnic 2.2 TD, Corolla GTi og Suzuki GSF 600N...

Spærredifferentiale



Forum rating: Top 250
Fredag 29-05-2009 kl. 09:17
    Vis profil  
Men hvad bruges det til i en roadster fx?
Og kan man slå det fra?

I min verden, selvom den ikke spærrer 100%, så betyder det, at hjulene bliver mere slidt - der er jo en grund til, at der er differentiale i en bil... Kan stadig ikke helt se fidusen...

Spærredifferentiale



Forum rating: Top 100
Fredag 29-05-2009 kl. 09:56
    Vis profil  
Bedre accelreation, ved banebiler ville man se at der blev lagt et kæmpe røgslør, hver gang man tog et sving hvor der skal accelereres, når den har spær bliver den tvunget til at lægge nogle af kræfterne ud i begge hjul. Det er også derfor en "roadster" har det. Det kan ikke slås fra. Dæksliddet kan man stort set ikke måle så længe der ikke er tale om 100%
Udlært Toyota tekniker den 1-2-2005...

Spærredifferentiale



Forum rating: Top 5
Fredag 29-05-2009 kl. 11:40
    Vis profil  Vis bilprofil
Man kan heller ikke lægge 11-taller ud uden noget spær :)

aut viam inveniam aut faciam


Spærredifferentiale



Forum rating: Top 5
Fredag 29-05-2009 kl. 12:40
    Vis profil  Vis bilprofil
"Man kan heller ikke lægge 11-taller ud uden noget spær :)"

Det kan man faktisk godt, hvis begge hjul er på samme underlag
Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/

Spærredifferentiale



Forum rating: Top 5
Fredag 29-05-2009 kl. 12:44
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg tvivler på de bliver særligt lange.
aut viam inveniam aut faciam


Spærredifferentiale



Forum rating: Top 10
Fredag 29-05-2009 kl. 13:28
    Vis profil  
^^Vås... min gamle Celica kunne sagtens med begge hjul... bare et spm. og lige ringe greb...

/bm
Med Toyota Picnic 2.2 TD, Corolla GTi og Suzuki GSF 600N...

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg