Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce






 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Formodstand Carina II DX 1,6



Forum rating: Top 500+
Lørdag 13-06-2009 kl. 14:48
    Vis profil  
Hej

Lidt til de el-interesserede

Kabineblæsermotoren kan kun køre på 100 % så jeg har chekket med de 3 formodstande og ganske rigtigt så er de brændt over. Jeg har udmålt dem til henholdsvis 0,8 - 0,6 og 0,4 mm.

Før i øvrigt satte jeg et amperemeter imellem og målet 5,2 til 5,3 ampere. Spænding 12,2 volt.

Første spørgsmål: Hvad er de originale modstande lavet af, - er det konstantantråd?

Andet spørgsmål: Hvis det er konstantantråd, er det så ikke muligt at erstatte dem med nogle nyere effektmodstande, så man slipper for arbejdet med at udmåle konstantantråd og rulle det op. Jeg har set nogle effektmodstande til en 5 til 10 kroner stykket:
http://gato-shop.com/effektmodstande-57/

Tredie spørgsmål: Hvis det kan lade sig gøre at bruge de nyere effektmodstande, så har jeg set nogle effektmodstande med samme ohm-værdi, men med forskellig watt !! Er den ene type at foretrække frem for den anden, og her tænker jeg udelukkende på holdbarheden, og ikke på at jeg vil udnytte varmen fra modstandene.

Punkt 4... Ja jeg er for nærrig til at købe en ny eller hos en hugger.

H Jens


Formodstand Carina II DX 1,6



Forum rating: Top 100
Lørdag 13-06-2009 kl. 14:56
    Vis profil  
Damn... Så er man nærig, når man ikke vil ofre de ca. 200,- en ny koster hos Toyota...
- Michael
//Corolla GSI


Formodstand Carina II DX 1,6



Forum rating: Top 50
Lørdag 13-06-2009 kl. 15:35
    Vis profil  
du kan roligt lodde nogle modstande i men husk på at bilen lader ca 13,5 volt og du siger 5,3 amp så det skal være nogle store modstande jeg har selv brugt 10w og det kører fint på andet år jeg mener at kunne huske at de vist kostede 8 kr stykket

Formodstand Carina II DX 1,6



Forum rating: Top 500+
Lørdag 13-06-2009 kl. 15:57
    Vis profil  
Fint Lasse..

Det ændrer lidt på mine beregninger. Foretog en måling med bilen startet. Lader næsten 14 volt, og blæsermotor trækker ca. 6.6 ampere. Jeg vil gerne have en effekt på 25, 50 og 75 %. Det skulle give henholdsvis 2,7 - 4,1 og 8,2 ohm. Er du nogenlunde enig?

Formodstand Carina II DX 1,6



Forum rating: Top 50
Lørdag 13-06-2009 kl. 16:20
    Vis profil  Vis bilprofil
Det bliber en hel del mere end 10 watt (omkring 90 watt)

Formodstand Carina II DX 1,6



Forum rating: Top 50
Søndag 14-06-2009 kl. 02:05
    Vis profil  Vis bilprofil
Jens de 90W er det der går i blæseren, hvis de 6.6A er det blæseren bruger ved 14V.
Der vil blive afsat mindre i modstanden. Dog synes jeg der vil blive afsat ca 21.9W i modstanden på 2,7ohm.
Er det originalt ikke lavet så de kobles forskelligt afhængig af trin?Sådan at alle modstande kan bruges samtidig, bare koblet forskelligt og dermed dele effekten.
En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?

Formodstand Carina II DX 1,6



Forum rating: Top 50
Søndag 14-06-2009 kl. 11:15
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja der er da rigtigt.



Formodstand Carina II DX 1,6



Forum rating: Top 500+
Fredag 26-06-2009 kl. 22:55
    Vis profil  
Skylder lige at sige at jeg fik lavet de tre serieforbundnene modstande med noget modstandstråd fra en kasseret varmeblæser. De tre modstande var på ca. 1 ohm, og som i også er inde på så bliver modstandene koblet ind så der trinvis afsættes større effekt i modstandene. Vil andre prøve det samme kan det anbefales at starte med at lodde den modstand i først, som er til det næsthøjeste trin. Lad modstandstråden være lidt for lang til at starte med, og afkort den så indtil man synes at have nået det antal omdrejninger svarende til det gældende niveau. Herefter loddes den næste i...afkortes o.s.v. Pris NUL Kr

Formodstand Carina II DX 1,6



Forum rating: Top 500+
Fredag 26-06-2009 kl. 23:02
    Vis profil  
Den kasserede varmeblæser var en 240 volt - 2000 Watt, den type som på en hæftig byggemarkedsdag langes over disken for 49,95..

Formodstand Carina II DX 1,6



Forum rating: Top 50
Lørdag 27-06-2009 kl. 14:40
    Vis profil  Vis bilprofil
Du skriver at du lodder varmetråden, er du sikke på det er en god ide?
Den bliver vel lidt varm, så risikere du den slipper lodningen.

Formodstand Carina II DX 1,6



Forum rating: Top 500+
Lørdag 27-06-2009 kl. 17:48
    Vis profil  
Indtil videre har der ikke været problemer, men jo... modstandstråden bliver loddet fast, men sjovt nok så bliver denne modstandstråd ikke så varm som de originale modstande. De originale modstande var på 0,8 - 0,6 og 0,4 mm, og den tyndeste tråd blev rødglødende når den var koblet ind. Desuden tror jeg også at kabelstikket har en kølende effekt. Desuden er der et hul i kabelstikket som tråden kan gå igennem, og hullet er ikke så stort, så man skal lirke lidt med tråden for at få den ned i kabelstikket før man lodder den helt fast. Den skal nok blive der!

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg