Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce








 
Offtopic  :  Snak om alt mellem himmel og jord

Rustfrit stål



Forum rating: Top 5
Mandag 15-06-2009 kl. 23:06
    Vis profil  Vis bilprofil
Så lige dette - er der nogen der kan forklare hvad der menes med korrodere for det læser jeg som "at ruste"

Børstet aluminium ligner til forveksling rustfrit stål, men har den fordel at det aldrig
korroderer, som i rustfrit ståls tilfælde.
     VIP medlemskab til udgangen af 2009

Rustfrit stål



Forum rating: Top 5
Tirsdag 16-06-2009 kl. 13:04
    Vis profil  Vis bilprofil
Både aluminium og 'rustfast' (det er ikke frit) stål kan korrodere.
Kun stål kan ruste :) (blive til jernoxid)
Aluminium korroderer til sådan noget hvidt pulver.
Der skal bare godt med salt på så korroderer begge dele lystigt.
aut viam inveniam aut faciam


Rustfrit stål



Forum rating: Top 5
Tirsdag 16-06-2009 kl. 13:05
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvad bliver rustfrit stål så til når det korroderer ?
     AutoGlym Tjære Fjerner

Rustfrit stål



Forum rating: Top 5
Tirsdag 16-06-2009 kl. 13:10
    Vis profil  Vis bilprofil
Og hvis det passer at både rustfrit og alu kan korrodere, så passer ovenstående vel egentlig ikke? (altså det citat jeg har skrevet)
     Remus Titan universal bagpotte 2x Ø90mm

Rustfrit stål



Forum rating: Top 50
Tirsdag 16-06-2009 kl. 13:22
    Vis profil  Vis bilprofil
Rustfast stål er et vidt begreb. Den usselste kvalitet hedder 304 og ruster lystigt hvis det saltes. 316 stål er meget bedre - og dyrere. Når rustfast stål korroderer ruster det bare som andet kulstofstål.

Aluminium er et meget anderledes materiale, fordi aluminiums "rust" (Al2O3,alumina) sidder fast på overfladen og beskytter mod yderligere korrosion. Så aluminium får et ganske tyndt lag alumina, der virker som korrosionsbeskyttelse. Fly er primært lavet af aluminium, og korroderer som bekendt ikke.

Man kan dog godt få aluminium til at korrodere helt vildt, hvis man drypper lidt kviksølv på. Så vokser der på rekordtid "mos" af alumina på hele fladen!

Carina E SLi 2,0 1992 liftback (japansk). 275 kkm (dec 2008).

Rustfrit stål



Forum rating: Top 5
Tirsdag 16-06-2009 kl. 13:24
    Vis profil  Vis bilprofil
Ok, jeg har ikke så meget forstand på det, men skal bruge det til nogle udendørs skilte.. men de får nok næppe salt, dér hvor de kommer til at sidde men jeg skulle måske spørge ind til kvaliteten af det 'rustfaste' stål....
     Prosport Olietemperatur-måler

Rustfrit stål



Forum rating: Top 5
Tirsdag 16-06-2009 kl. 13:25
    Vis profil  Vis bilprofil
Men for lige at skåre det ud i rust fast stål... hvis den ringeste kvalitet sidder udendørs og kun får rengvand.. så burde det ikke tage den store skade ?
     Remus bagpotte Toyota Corolla E12 non-facelift

Rustfrit stål



Forum rating: Top 50
Tirsdag 16-06-2009 kl. 13:33
    Vis profil  Vis bilprofil
304 stål, der kun får regnvand, holder meget længe, specielt hvis det males/lakeres. Der er altid nogle salte i regnevand specielt hvis ikke bor langt fra kysten. Køb aldrig en bil fra Vestkysten - spørg bare Roberto!

Carina E SLi 2,0 1992 liftback (japansk). 275 kkm (dec 2008).

Rustfrit stål



Forum rating: Top 5
Tirsdag 16-06-2009 kl. 13:36
    Vis profil  Vis bilprofil
Hehe... nej det ved jeg godt, jeg har en kammerat der boede i Hirtshals, det var vist rimeligt hårdt for bilen.

Men som skrevet, så drejer det her sig ikke om en bil men om et skilt a la det her

http://www.toyotaextreme.dk/bedoemvis.asp?id=6692

Det bliver ikke behandlet, men blot skal sidde udendørs med et stykke vinylfolie på...


     Dietrich frontkofanger Dietrich Toyota Aygo

Rustfrit stål



Forum rating: Top 50
Tirsdag 16-06-2009 kl. 13:42
    Vis profil  Vis bilprofil
Den berømte bue i St. Louis's er af 304 stål og har stået siden 1965, så det går nok.

Se mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Stainless_steel
Carina E SLi 2,0 1992 liftback (japansk). 275 kkm (dec 2008).

Rustfrit stål



Forum rating: Top 5
Tirsdag 16-06-2009 kl. 14:46
    Vis profil  Vis bilprofil
Syreregn æder osse af stålet.
Iøvrigt; da de byggede en lille svømmehal i Værløse bruge entreprenøren rustfast stål til loftskonstruktionen istedet for galvaniseret stål (som specificeret). De kom til at pille det hele ned.


aut viam inveniam aut faciam


Rustfrit stål



Forum rating: Top 5
Tirsdag 16-06-2009 kl. 14:47
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg ville være mere tvivlende overfor om vinyl kan tåle uv-stråling i længere tid!
aut viam inveniam aut faciam


Rustfrit stål



Forum rating: Top 5
Tirsdag 16-06-2009 kl. 14:52
    Vis profil  Vis bilprofil
Hehe... Folien har jeg styr på Roberto... det er stålet jeg er i tvivl om...
     Tunemasters frontkofanger Toyota Carina E

Rustfrit stål



Forum rating: Top 50
Tirsdag 16-06-2009 kl. 14:58
    Vis profil  Vis bilprofil
Nu er syreregn aflyst. Kraftværker afsvovler og de fleste deNOx'er også. Diesel er stort set svovlfrit nu om dage og alle biler efter 1992 har katalysator der fjerner NOx.

Så syreregn er væk. Derfor gror mos og alger som gale på vore tage nu

Den entreprenør var da dummere end gennemsnittet! Rustfast stål over klorvand!? Og så koster rustfast kassen sammenlignet med banal varmegalvaniseret kulstofstål.

Carina E SLi 2,0 1992 liftback (japansk). 275 kkm (dec 2008).

Rustfrit stål



Forum rating: Top 5
Tirsdag 16-06-2009 kl. 15:47
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja han var ikke for klog!
Rustfast har heller ikke nødvendigvis samme styrke som alm stål.

aut viam inveniam aut faciam


 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg