Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Sporing af avensis 99



Tirsdag 07-07-2009 kl. 18:34
Hej,

Jeg overvejer at skifte støddæmpere på en avensis fra 99. Så vidt jeg har forstået, anbefales det at lave sporing af bilen efterfølgende. Er det korrekt?

I den forbindelse kan jeg se i haynes, at kun følgende er muligt at justere på avensis:
foran: toe setting og camber
bagved: toe setting

betyder dette, at camber på de bagerste hjul er idiotsikret? dvs man kan ikke risikere at ødelægge camber på de bagerste hjul når man sætter nye støddæmpere på?

dvs at når der nævnes sporing (samme som 4-hjulsudmåling?), så menes der justering af toe setting foran/bagved samt camber foran?

mvh

Sporing af avensis 99



Tirsdag 07-07-2009 kl. 18:38
Ok fandt vist selv noget af svaret:

Fra http://www.nissanklubben.dk/forum/index.php?showtopic=10151

"Jo jeg kan da hurtigt forklare forskellen.

En sporing omhandler udelukkende bilens Toe in/Toe out ( spidsning/spredning ) på 2 eller 4 hjul afhængig af hvad man bestiller/betaler for.
En 4-hjulsudmåling derimod omhandler både Toe in/Toe out + Caster + Camber + kpi
Toe in/Tope out har jeg jo lige beskrevet.
Camber er hjulets hældning indad/udad i forhold til lodret
Caster er styrebolten/fjederbenets hældning fremad/bagud i forhold til lodret
Kpi er styreboltens hældning ind/ud i forhold til lodret.
Camberen giver statisk selvopretning og er negativ hvis hjulet hælder ind for oven, og omvendt hvis det modsatte er tilfældet.
Casteren giver dynamisk selvopretning og er negativ hvis styrebolten/fjederbenet hælder fremad i forhlod til lodret.
Kpi er mere et mål du kan bruge til at bestemme hvilke dele der er skæve ( hvis det er tilfældet ) men det er langt fra alle de i dag Kan måle den eller gør det."

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg