Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce






 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Nedgearing



Mandag 27-07-2009 kl. 21:23
Nogen som har oplevet, hvis man forsøger at geare ned til første, før bilen holder helt stille så kommer der en klikkende lyd fra gearkassen?

Er det synkromeshen som er på overarbejde?

Nedgearing



Forum rating: Top 50
Mandag 27-07-2009 kl. 21:46
    Vis profil  
ja eller dårlig olie vil anbefale at hælde dextron 2 atf på ..

Nedgearing



Forum rating: Top 50
Mandag 27-07-2009 kl. 22:17
    Vis profil  Vis bilprofil
Min EE90 var slem til at børste tænder, når jeg gearede ned til 2'gear.

Et forsøg med automatgearkasse olie (devcon ll) og Grå Abcon, blev det helt galt.

Men efter at have skiftet til Castrol TAF fuldsyntetisk gear olie, er der ingen problemer.


Nedgearing



Mandag 27-07-2009 kl. 22:52
Blot lige for at uddybe:

Det er uden at man forsøger at koble ind. Eksempelvis hvis man kommer trillende mod et rødt lys med 60 km/t i trejde gear og forsøger at sætte den i første gear (uden at koble ind!) så den er klar til første gear ved grønt lys.

Måske det er en sikkerhedsmekanisme som skal forhindre at man kobler ind i første gear ved høje hastigheder?

Nedgearing



Forum rating: Top 50
Tirsdag 28-07-2009 kl. 00:21
    Vis profil  Vis bilprofil
Det var samme problem jeg havde med 2' gear, inden jeg skiftede til Castrol olien.

Men en nedgearing til 1'gear skal man godt ned i fart, ellers synes jeg der er vold mod gearkassens/synkronosering.

Nedgearing



Forum rating: Top 5
Tirsdag 28-07-2009 kl. 08:29
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg sætter aldrig i 1. gear uden at bilen holder stille. Det er jo heller ikke just nogen man sparer tid på, at "klargøre" 1. gear til at holde stille for rødt.
Jeg holder slet ikke i gear ved rødt lys, jeg kan godt affinde mig med at vente med 1. gear til det gule lys tænder
Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/

Nedgearing



Forum rating: Top 5
Tirsdag 28-07-2009 kl. 10:02
    Vis profil  Vis bilprofil
Enig med Martin, ikke 1ste før bilen holder stille.
1ste er kun til igangsætning.
Det er ikke kun førstegearet man ødelægger, der er mere til det end det.


aut viam inveniam aut faciam


Nedgearing



Forum rating: Top 250
Tirsdag 28-07-2009 kl. 22:19
    Vis profil  
Jeg stiller også altid først i 1. når bilen holder helt stille. Jeg gearer altid ned til 2. når jeg er ved at være omkring de 30 km/t, og så slipper jeg koblingen, så hvis det nu bliver grønt er det jo bare og træde på speederen så er man let og elegant videre. Sætter dog altid i første når jeg holder stille for rødt..
En doven Mekaniker,- gør det rigtigt første gang!!

Nedgearing



Tirsdag 28-07-2009 kl. 23:16
Jep, jeg er enig i at der ikke er noget tid at spare ved at sætte gearvælgeren i 1.gear (uden at koble ind) når man man kommer trillende mod et rødt lys (som man ved ikke skifter til grønt inden man når at holde helt stille).

Det er bare nogle gange så har jeg ubevidst gjort det - bilen skal jo i første gear når den holder helt stille alligevel - så det er for at være (ubevidst) på forkant.

Man kan jo godt koble ud i 2. gear og sætte gearstangen i gear 3 uden at koble ind - det klager gearkassen jo ikke over. Så jeg var bare nysgerrig over, hvorfor den brokker sig når man forsøger at sætte gearstangen i gear 1 (uden indkobling) mens man kører 60km/t.

Vil det sige, at man heller ikke vil kunne sætte gearvælgeren i gear 3 når man kører 160km/t på autobahn (altså ikke at man har tænkt sig at koble ind)?

Nedgearing



Forum rating: Top 5
Onsdag 29-07-2009 kl. 07:02
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg ved ikke om det er noget gearkassen er konstrueret til at spærre for, men det er da heller ikke normalt at skifte til 1. gear med 60 km/t.
Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/

Nedgearing



Onsdag 29-07-2009 kl. 19:06
Jep helt enig - der er ingen fornuft i at sætte gearvælgeren i gear 1 når man kører 60km/t - selvom man ikke kobler ind.

Jeg må på wikipedia og læse om manuelle transmissioner så kan det være jeg bedre kan forstå hvad som sker.

Nedgearing



Forum rating: Top 500
Onsdag 29-07-2009 kl. 23:44
    Vis profil  
Mach3, du kobler vel kun ned til det gear, som er bedst egnet til din givne fart .. ikke ?.. Det er kun en af de 10 drift teknikker med "shift-lock" når man køre RWD, som bruges til det du beskriver..

Men ja, når samtalen nu går ind på olie... og billige dele.. og den slags..

hvis man bruger billig lorte olie og kører med T-Hansen bremser eller hvad det ellers kan være, er man selv ude om sin bil bliver slidt op før tid..

Det er ligesom de idioter, som siger "oliefiltret ser da ikke slidt ud - det bliver bare siddende, så nøjes jeg med at hælde olie på"

Nogen fatter bare ikke, at trykket stiger, og pumpen overbelastes.. Der er bare for mange folk med for megen "sund fornuft"

Ligesom sidst jeg ved nede for at hente olie til bilen:

Ekspedienten siger, at med den motor jeg har skal jeg bruge 20w60 fordi den har høj ydeevne, og den bliver varm.. HALLO !.. ja, det er kun hvis jeg køre på bane !? .. ligner jeg en, som kører motoren ud hver gang jeg skal ned til føtex ?.. lol.. castrol 0w30 tak.. nu..

Samme mand en uge senere: Jeg skal bruge en blinklys pære, i gul med chromebelægning.. Han siger de laves ikke, og der er ikke nogen fabrikater som laver dem.. jeg siger det er fordi mine blink er klare, og at det er for at man ikke skal kunne se en gul pære bag glasset.. han siger så: Nej, der er ingen der laver dem.. Du skal bruge de her gule.. Så går jeg ud til bilen og skruer min chromebelagte pære af, og går ind og lægger den på bordet... Findes de så nu ?.. eller hva ?

Samme mand 4 uger senere: Jeg skal have et batteri, som jeg kan lade op og bruge til at køre bilen 96km på. (uden generator) Han siger - så skal du have det største vi har... jeg siger nej.. jeg skal bare have et 62 amp, det passer i, og det andet er alligevel ved at være slidt, og skal kasseres.. han siger NEJ, du kan kun køre 20 km med så lidt strøm. Jeg siger, Sælg mig nu bare det batteri jeg vil have... Jeg går hjem og lader det op natten over og næste dag kører jeg de 96 km på den ene opladning.. da jeg sætter batteriet i laderen står den på 60%..

Folk har bare de vildeste problemer med deres biler, og det er oftest de simpleste ting der skal til for at løse dem.. men folk er mere interesseret i at spare de 15kr når de tanker, eller de 200 når de skifter olie.. Det er sikkert også fint nok, hvis man kun skal beholde bilen 1½ år.. Så kan den næste ejer jo bøvle med slitagen.. folks tankegang stopper aldrig med at overraske mig..

Der er sikkert god grund til, min bil ligner en, som blev bygget for et par år siden.. selvom den er på alder med min kone..!
Ur A$$ was Grass... until I smoked it :)

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg