Biler - dæk/fælge : Alt om dæk og fælge og KUN dét |
dæk slid
Torsdag 10-08-2009 kl. 19:47 |
Hej. Efter jeg nu har kørt 7500 km på mine 17" fælge med dengang nye fulda dæk. Opdager jeg nu at de forreste af dækkene har rejst sig en smule i yderkanterne og derfor er den begyndt at støje lidt fra dækkene. Dengang for 7500 km siden blev bilen sporet og alle mål var perfekte. Spørgsmålet er så om der er nogle der mener at grunden er at jeg måske køre med for højt dæk tryk ? Har 2,7 bar i og er nok rimeligt vildt ifølge nogle. Dækkene er 205/45-17. Eller måske andre ideer hvad det kan skyltes?
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
dæk slidTorsdag 10-08-2009 kl. 19:51 |
Jeg har prøvet mange ting, men har aldrig præsteret at køre med lavprofil på en Carina E der ikke har slidt på skuldrene, så jeg vil gerne høre om andre har erfaringer. Har kørt med alt fra 2.2 til 2.8, men de blev stadig slidt på kanterne EBC Greenstuff klodser til Toyota Corolla E11 1.3
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
dæk slidTorsdag 10-08-2009 kl. 20:16 |
godt at høre det ikke kun er mig. Hvad mener i er det rigtige dæktryk? var dine også kun de forreste der sled på kanterne? min er en avensis i øvrigt,
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
dæk slidTorsdag 10-08-2009 kl. 20:17 |
Helt klart de forreste der var problemet. Har prøvet Yokohama og Goodyear og de blev begge slidt på skuldrene VIP medlemskab til udgangen af 2009
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
dæk slidTorsdag 10-08-2009 kl. 20:17 |
Jeg kører på 205/40/17 på min carina og har ikke samme problem. Kører med 3,0 for og 2,9bag. Kører med Roadstone N3000 dæk og er meget tilfreds, især når man tænker på prisen. Tror mest på at det har noget med dækkets type/fabrikat at gøre og ikke trykket.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
dæk slidTorsdag 10-08-2009 kl. 20:21 |
Klart de forreste rejser sig i mønsteret på skuldrene... Du kører jo ikke lige ud hele tiden, vel?? Og med servo på vognen, har man også en tendens til at dreje uden at trille fremad. Alt dette vil uværgeligt gøre at mønsteret rejser sig... Så simpelt er det, og du kan intet gøre andet end at bytte om på for- og baghjul. - Michael //Corolla GSI
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
dæk slidTorsdag 10-08-2009 kl. 20:23 |
Jeg ville ikke bytte om på for og bag, hvis jeg var dig. Så ødelægger du 4 dæk istedet for 2. Så hellere lade fordækkene gå til på skuldrene, og skifte dem når tid er. OneTwo Pipe Udstødning Toyota Corolla E11 1.6 HB
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
dæk slidTorsdag 10-08-2009 kl. 20:27 |
Jamen så er det jo ude af min bekymring. Så må jeg bare håbe de lægger sig når de kommer bag på. Sjovt det med dæktryk ingen er enige Jeg er pladesmed på et hyundai værksted og der putter mekanikerne aldrig mere end maks 2.4 bar i fx 18" fælge på en sonata. De mener jeg springer mine dæk med 2,7 Tror de tænker mere comfort.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
dæk slidTorsdag 10-08-2009 kl. 20:32 |
tja...Det er sku noget træls noget det med dæktryk. Jeg har mine fra et dækcenter og kan godt lig at de er lidt hårde. Synes ikke de bliver slidt skævt, så tror det er fint for de dæk.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
dæk slidTorsdag 10-08-2009 kl. 21:07 |
Jeg har også 205-45-17 på og køre med 2,7 bar i for hjul. Toe er sat til næsten neutral og jeg ikke et problem med de bliver slidt på skulder... Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
dæk slidTorsdag 10-08-2009 kl. 22:15 |
jo større dækklodserne er i siderne,jo større er chancerne for at de bliver slidt savtakket.(eneste løsning når det et sket er få dem raspet)det bliver ligesom at få nye dæk på-
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
dæk slidTorsdag 10-08-2009 kl. 22:48 |
Jeg kører selv med 2,5bar i 205/45-16. Kører på Michelin pilot exalto. De har en ekstra rille i "klodserne" ude på dækkanten og jeg går altid efter det når jeg skal ha nye dæk,og har siden undgået det helt vilde rumleri fra hæl/tå slitage. Samtidigt kan mit lokale point s center nogle tricks med sporing der afhjælper det meget. Har da været der mere end en gang hvor de lige kigger på slitagen inden de hæver den på liften og ud fra det justerer de noget anderledes end foreskrifterne. Også er det afhjulpet. De er også flinke til at sige "kør lige 500-1000km også kigger vi en gang til" Det koster ikke ekstra Toyta Carina E 2.0 Sli
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
dæk slidSøndag 11-08-2009 kl. 04:20 |
de er 3 muligheder, og ingen af dem er af det er ok at de bliver slidt sådan.. ingen dæk bliver produceret, så det er ok at de laver hæl/tå, det er meget dårlig forretning, og gør bestemt ikke noget godt for navnet. så billigt er det ikke at få godkendt et dæk til kørsel på vej, at man ikke tester sådan noget før en produktion startes.. N3000 dæk, blivet lavet i samme støbeform, som michelin eagle F1, dog er der en lille ændring, ved skulderne, som dæmper støjen lidt. 1. en defekt på undervogn/fælge 2. kørselsmønster ved drej/svingning 3. dæktryk husk på at ved lavprofil, gælder ikk de samme regler omkring dæktryk/slid, som "i gamle dage" da konstruktionen er meget anderledes. du skriver yderkanterne, så jeg gætter på at der er hjulets yderkanter, og ikke "bilens" så der er både inderside og yderside af dækket der er ramt. 2,7 bar er slet ikke i nærheden af "sprængnings fare" men det kunne godt tyde på at du kører lidt for højt, i forhold til hvad du kører med af vægt. det nemmeste er at holde øje med dækkene, og justere trykket regelmæssigt, til du opnår et godt resultat, da der ikke rigtig er nogen "regl" for det. 36psi burde være alt rigeligt, så længe du ikke slæber på mere end 1500kg. god fornøjelse :spin) det er ikke reklame, blot en oplysning :spin)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
dæk slidSøndag 11-08-2009 kl. 16:41 |
Nå ja selvfølgelig skal jeg jo ikke bytte dem om for og bag (tænketorsk)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
dæk slidSøndag 11-08-2009 kl. 20:10 |
Hvis jeg var dig,så byttede jeg om på for og bagdæk når jeg havde fået stillet min sporing ,så den ikke spidsede så meget.For om 2 år når du har slidt dine fordæk ned ,kan du med garanti ikke få 2 dæk med samme mønster. Og hvem gider køre med uens dæk,desuden er det faktisk fornuftigt at bytte rundt,så alle dæk bliver slidt ens og skal skiftes samtidig.Mvh Casper.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
dæk slidSøndag 11-08-2009 kl. 20:15 |
jeg kørte med 3,2bar for og 3,0bar i bag på min carina e uden de mindste problemer. dækkene så rigtig fine ud Nu med ny yaris d4d
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
dæk slidTirsdag 12-08-2009 kl. 18:59 |
Sporringen er perfekt og den spidser som den skal
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
|
Fandt du ikke hvad du søgte?
|
|