Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


















 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Søndag 13-09-2009 kl. 20:58
Hej,

Det kan da ikke passe, at motoren ikke bruger noget brændstof når man kører med speederen sluppet?

Det anbefales ofte, at man ikke sætter bilen i frigear for at spare på brændstof, senest her:

"»Nej, det må du ikke – bilen skal være i gear hele tiden. Når den ruller med speederen sluppet, kommer der slet ikke noget brændstof ind i motoren«, siger Kim Bille."

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article786715.ece

Men hvad med bilens lys, instrumentbelysning, sensorer og lignende? De har brug for strøm, hvor skal denne strøm komme fra hvis det ikke er fra motoren som forbrænder benzin og omdanner energien til strøm?

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 5
Søndag 13-09-2009 kl. 21:02
    Vis profil  Vis bilprofil
Så længe bilen motorbremser forbruges der ikke brændstof.
Dvs. du 'gratis' får strøm fra generatoren, men det varer jo ikke evigt, for på et tidspunkt kommer bilen så langt ned i hastighed at den går ud, hvis du ikke kobler ud. Og så bruger den brændstof igen for at holde sig i tomgang.
     Modstand 390ohm/0.4w 10 stk.

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 250
Søndag 13-09-2009 kl. 21:06
    Vis profil  Vis bilprofil
Energien kommer fra bilens fremdrift ( fart ) . Når du slipper speederen bremser motoren, jo mere strøm du bruger des hurtigere bremses bilen , fordi generatoren virker også som motorbremse . Håber det var for firkantet

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 5
Søndag 13-09-2009 kl. 21:08
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg tror ikke du ryger op i forruden, hvis du tænder for radioen, mens du motorbremser

Men teoretisk har du ret... I praksis har det ingen større betydning
     H&R 35mm sænkningssæt Toyota RAV4 2.2 2006-

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 500+
Søndag 13-09-2009 kl. 21:08
    Vis profil  
Den er god nok, alle biler med elektronisk injektion bruger ingen benzin under påløb/motorbremse. Der lukkes af for dyserne så der ikke sprøjte benzin ind. Motoren løber jo stadig rundt så derfor lader generatoren stadig væk.
Så det er bare om at udnytte farten, du kan spare masser af benzin ved at tilpasse hastigheden så du ikke skal i holdt hver gang der bliver rødt

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Søndag 13-09-2009 kl. 21:09
Ok så giver det mening, dvs energien fra motorbremsningen bliver omdannet til strøm så resten af bilen har strøm til at fungere.

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 100
Søndag 13-09-2009 kl. 21:10
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg vil da nu nok mene at der kommer brændstof igennem motoren, ved sluppet gas, nemlig den mængde motoren bruger ved tomgang.
Nu 225 heste fattigere, men flere er heldigvis på vej..

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 5
Søndag 13-09-2009 kl. 21:11
    Vis profil  Vis bilprofil
>>Ok så giver det mening, dvs energien fra motorbremsningen bliver omdannet til strøm så resten af bilen har strøm til at fungere.

Både og. Ved IKKE at koble ud, holder du motorens omdrejninger kunstigt oppe og dermed laver generatoren strøm. Men det gør den jo uanset om du motorbremser eller holder i tomgang. Og selv hvis den ikke lavede strøm, så er der jo rigeligt strøm at tage fra batteriet


     K&N filter-indsats Toyota Avensis T25 2.4 VVT-i

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 5
Søndag 13-09-2009 kl. 21:12
    Vis profil  Vis bilprofil
Steffen - nej

For den kører jo IKKE i tomgang. Den lukker helt for dyserne når man motorbremser... indtil man kobler ud, så den igen kører i tomgang...
     OneTwo Pipe Bagpotte Toyota Avensis T22 2.0 Sedan

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 100
Søndag 13-09-2009 kl. 21:14
    Vis profil  Vis bilprofil
Bilen bruger ingen benzin når den kører med speederen sluppet.
Den lukker ganske enkelt af for indsprøjtningsdyserne, og de begynder først at arbejde igen når motoren tammer tomgang, eller man giver den gas igen.

Det gælder naturligvis kun biler med indsprøjtning.

Faktisk er det ofte meget nemt at høre på en toyota, da dyserne til tider kan larme en del.

Gå ud i motorrummet, gas motoren op, og hør at klikkelyden fra dyserne forsvinder når den falder i omdrejninger, og kommer igen når den rammer tomgang.

Ang elektroniken, virker det præcis som det plejer at gøre, så længe motoren kører rundt.
Celica XT Liftback '78! - Celica GT Coupe '79! - Celica ST Coupe '71!

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 250
Søndag 13-09-2009 kl. 21:15
    Vis profil  Vis bilprofil
det jeg mener er : jo mere du har tændt el bagrude ,klimaanlæg , des hurtigere mister du hastighed

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 100
Søndag 13-09-2009 kl. 21:16
    Vis profil  Vis bilprofil
Og det er i 100% sikker på? Kunne godt tænke mig at se det sort på hvidt.
Nu 225 heste fattigere, men flere er heldigvis på vej..

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 100
Søndag 13-09-2009 kl. 21:24
    Vis profil  
en Rina E 1,6 lukker for for benzinen når den motorbremser, den åbner igen når den når under 1500 omdr
Carpe Noctem, Carpe Cervesa.

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 25
Søndag 13-09-2009 kl. 21:46
    Vis profil  
Lån en bil med kørecomputer, så kan du se det Min Octavia skriver "0,0 L/100km", når man slipper speederen, og den er i gear
Nu med europæisk bil - jeg burde søge læge..!

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 5
Søndag 13-09-2009 kl. 21:48
    Vis profil  Vis bilprofil
Kan man regne med de kørecomputere

Min bil skriver 99.9 L / 100 km når den står i tomgang. Aner ikke hvor det tal kommer fra
     K&N filter-indsats Toyota Avensis T25 1.8 VVT-i

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 500+
Søndag 13-09-2009 kl. 22:00
    Vis profil  
Den kan ikke skrive højre tal end 99,9. Og den vil jo bruge meget brændstof på og køre 100 km hvis bilen holder stille og i tomgang.
Altså forstås som kørecomputer ikke får et speed signal. Mange andre viser bare ---- i display når man holder stille i tomgang.
Never regret anything that once made you smile...

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 5
Søndag 13-09-2009 kl. 22:02
    Vis profil  Vis bilprofil
Forståeligt. Men det virker underligt at man efter et kvarters kørsel kan have et forbrug på 8L / 100km

Hvis man så holder lidt i tomgang så stiger gennemsnitsforbruget ret kraftigt, da 99.9 er et ret stort tal ift. de oprindelige 8. Kan ikke forstå det ikke kan gøres anderledes
     LED Baglygte Red Edition til Toyota Yaris

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 50
Mandag 14-09-2009 kl. 17:47
    Vis profil  Vis bilprofil
Steffen: Det er almindelig generator teori.
Der hvor jeg arbejder har vi for eksempel et test setup til at belaste motorer.
Og belastningen er en generator som belastes mere eller mindre med nogle kraftige modstande.
Dvs: Jo mere effekt der brændes af i modstandende jo mere effekt skal der puttes i generatoren. På den måde kan belastningen justeres meget præcist.
Og det er det samme her, der kommer energien bare fra bilens fremdrift.
En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 100
Mandag 14-09-2009 kl. 21:34
    Vis profil  Vis bilprofil
Kristian: Det vidste jeg nu nok , det var bare benzinforbruget jeg var meget i tvivl om.
Nu 225 heste fattigere, men flere er heldigvis på vej..

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 250
Mandag 14-09-2009 kl. 22:18
    Vis profil  
Jeg kan godt se at motor omdr. bliver holdt oppe ved motorbremsning, men jeg kan ikke rigtig se, hvordan det kan lade sig gøre at den cutter for al brændstof, så er der jo ikke nogen forbrænding til stede i cyllinderne? og så vil motoren jo i principet gå ud!
En doven Mekaniker,- gør det rigtigt første gang!!

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Tirsdag 15-09-2009 kl. 12:29
Vil det sige at din motor trækker ved sluppet pedal? Så er der da noget galt...

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 50
Tirsdag 15-09-2009 kl. 13:07
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er jo et spørgsmål om at regulere situation med sluppet speeder rigtigt. Men jo, motoren er som sådan ikke igang, og behøves ikke være igang. Tør ikke sige præcist hvordan det er lavet, men motorstyringen ved jo hvornår føreren har sluppet speederen, og vil dermed søge at bringe motoromdrejningerne mod tomgang. Hvis den fortsætter med at sprøjte benzin ind og gniste med tændrørerne, så opretholder den jo bare samme omdrejninger(Ved godt spjældet er lukket, men der trænger trods alt lidt luft ind). Når den så nærmer sig begynder at nærme sig tomgang, så kan den begynde at bruge brændstof igen..

Lidt ligesom en cykel, du tramper ikke i pedalerne ned ad bakke og når bunden af bakken er nået, så begynder man lige så stille at træde rundt igen.

Nu med KP60...

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 250
Tirsdag 15-09-2009 kl. 22:50
    Vis profil  
Ja ja, men så lukker den jo heller ikke for brændstoffet hele vejen ned af en bakke på eksempelvis 400m, så vil motoren dø ud jo.. Men den cutter nok benzinen ned et øjeblik:)
En doven Mekaniker,- gør det rigtigt første gang!!

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 5
Tirsdag 15-09-2009 kl. 22:54
    Vis profil  Vis bilprofil
Prøv at kigge på side 7 her
http://www.autoshop101.com/forms/h43.pdf

Der står der skrevet om det
     Modstand 390ohm/0.4w 10 stk.

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 100
Onsdag 16-09-2009 kl. 07:22
    Vis profil  
Der er jo ikke noget der "dør ud" så længe man motorbremser! Så hør dog efter!! Det er 100% rigtigt at motoren, ved motorbremsning lukker helt for benzinen, og åbner ikke igen før omdrejningerne nærmer sig 1000 o/min. Der er jo ingen grund til og pisse benzin igennem når man alligevel vil bremse, med karburator er det noget andet, da undertrykket i manifolden hele tiden vil suge benzin fra karburatoren.
Udlært Toyota tekniker den 1-2-2005...

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 50
Onsdag 16-09-2009 kl. 09:53
    Vis profil  Vis bilprofil
>> Rene G

"Forståeligt. Men det virker underligt at man efter et kvarters kørsel kan have et forbrug på 8L / 100km Hvis man så holder lidt i tomgang så stiger gennemsnitsforbruget ret kraftigt, da 99.9 er et ret stort tal ift. de oprindelige 8. Kan ikke forstå det ikke kan gøres anderledes"


Det kan det også... men så længe man insisterer på at opgive brændstofforbrug i l/100km, så er der en problemstilling man skal forholde sig til, når man holder stille - for her er brændstofforbruget uendeligt/100km... og i det lys, er 99.9 ikke stort nok

Men hvis man nu brugte noget mere normal f.eks. km/l, så ville brændstofforbruget være 0 km/l når man holder stille
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 5
Onsdag 16-09-2009 kl. 09:57
    Vis profil  Vis bilprofil
Det kan godt være... det er er matematisk regnestykke der overgår min forstand.. altså det med hvordan de 99L / 100km påvirker den beregnede brændstof-økonomi
     Mikrofiberklude

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 100
Onsdag 16-09-2009 kl. 10:10
    Vis profil  
Det er fordi den beregner forbruget fra motoren startes, altså lægger den også tiden til hvor du holder stille, ergo dårligere økonomi. Den bruger jo, selvom det er lidt, noget ved at holde i tomgang.
Udlært Toyota tekniker den 1-2-2005...

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 50
Onsdag 16-09-2009 kl. 10:28
    Vis profil  Vis bilprofil
Mjaaaa... det er jo så også en sandhed med modifikationer...

Det er motorens fuel flow som bliver bereget om til antal liter per 100 km...

I tomgang ligger fuel flowet vel omkring 1 l/h, og når bilen så samtidigt ikke bevæger sig giver det et uendeligt brændstofforbrug når det angives i l/100km...

Og jeg er bestemt ikke fan af l/100km enheden... Jeg synes den er direkte ulogisk at bruge - jeg synes bestemt det er mere logisk at bruge km/l...

Jeg ved sku ikke om det er et eller andet psykologisk diller daller de har fundet på... jo hårdere man træder på speederen, jo større bliver tallet (l/100km), sådan, at det kommer til at passe med alle de andre instrumenter (rpm, hastighed, temp osv)... Men hvad ved jeg - jeg er bare bruger
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Onsdag 16-09-2009 kl. 19:35
På Skoda´en ændrer kørecomputeren sig fra "l/100 km" til "l/h" i tomgang

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Onsdag 16-09-2009 kl. 20:51
Det er altså ikke normalt at den begynder at spøjte brændstof ind ved 1000 o/min Normalt siger man ved 1800o/min

Det er jeg meget sikker på. Self er det forskelligt fra motor men gemmensnit ligge ca ved 1800

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 50
Onsdag 16-09-2009 kl. 21:50
    Vis profil  Vis bilprofil
"Self er det forskelligt fra motor men gemmensnit ligge ca ved 1800"

Det synes jeg nu også passer bedre med min erfaring. En to-liters Carina er ikke verden mest økonomiske motor, så jeg prøver mig lidt frem og har bedre økonomi med frigear frem mod kryds, stoplys osv - end med motorbremsning. Fuel-cut eller ej. Hvis det er rigtigt motoren får benzin igen ved ca. 1800, sparer man jo ingenting med motorbremsning: 80 km/t er ca. 2100 rpm i 5. og 50 km/t er ca. 1700 rpm i 4.
Carina E SLi 2,0 1992 liftback (japansk). 275 kkm (dec 2008).

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 500
Onsdag 16-09-2009 kl. 22:47
    Vis profil  
steffen næste gang du motorbremser kan du jo bare dreje din nøgle om på off, altså slå tænding fra og du vil opdage at der ingen forskel er (lad være med at slå ratlåsen til, for så kan det godt blive spændene) din bil bruger ikke brændstof når den motorbremser, først når omdrejninger nærmere sig tomgang vil den begynde at bruge igen. hvad skulle din motor bruge brændstof til når du motorbremser. tvivler faktisk på at du ville kunne motorbremse noget videre, hvis den blev ved med at give brændstof.

Intet brændstofforbrug med nul gas?!



Forum rating: Top 25
Onsdag 16-09-2009 kl. 22:51
    Vis profil  Vis bilprofil
en anden fordel der ved brug af motorbremse, fremfor selv at bremse så at sige, er vel at man spare lidt på sine klodser....altså bremseklodser

bremser altid med nedgearing/motorbremser


Fejler ikk noget der ikk ka limes

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg