Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Testkørsel af den nye Verso



Forum rating: Top 5
Torsdag 06-11-2009 kl. 11:00
    Vis profil  Vis bilprofil
Efter at have set på den nye Verso i længere tid, som erstatning for min egen, så synes jeg det var på tide at få den prøvet.

Bilen skulle alligevel lige forbi Toyota Brønderslev pga. et par fejl på min egen Corolla SportsVan, så det var en oplagt mulighed for at prøve den nye Verso.

Efter at have fået nøglerne overbragt til den nye vogn, gik vi lidt rundt og kiggede på den.

Jeg synes faktisk bilen er ganske nydelig, men når/hvis man kommer fra en 2006 Corolla SportsVan som jeg gør, så vil man, udvendigt, ikke se kæmpe forskelle.

Set fra siden ligner bilen meget den gamle med den specielle måde de bagerste små sideruder er formet på, samt baglygterne i klarglas, der går hen af bagskærmen,

Den største forandring er sket foran hvor den mere ligner den nye Avensis.

Men indvendigt har den nærmest intet tilfælles med min SportsVan. Instrumenteringen er flyttet hen i midten a la Yaris og det hele er generelt lidt mere poppet (eller som nogen vil sige; knap så morfar-agtigt) som det er i min.

Nå, men vi skulle jo ude at køre i den. På vej ud af byen måtte jeg konstatere at gearskiftet er godt... rigtig godt og bestemt bedre end det er i min. Det er ikke dårligt i min, men specielt anden gear kan have en tendens til at have problemer. Noget som også er tilfældet i feks. Avensis T25 2.2 D-CAT

Koblingen (som faktisk var grund til at min egen bil skulle på værksted) gik fænomenalt... jeg tror kun der skal trykkes med 1/3 af den kraft som der skal trykkes på koblingen i min bil.

Nå, men nu skulle vi ud og erfare den allerstørste forskel på denne Verso og min egen... nemlig motorydelsen

Den nye Verso 1.8 Benzin har 147HK og 180NM.... min egen har kun 30HK mere, men over det dobbelte antal NM, nemlig 400

Men efter at have prøvet den nye Avensis med 1.8-motoren og CVT gearkasse, så var jeg egentlig fuld af store forventninger... forventninger der desværre skulle vise sig ikke at blive indfriet.

Da motoren var blevet ordentlig varm var vi efterhånden kommet udenfor bymæssig bebyggelse.

Cruisede med 80 km/t i 6. gear... ca 2000RPM.

Prøvede at give lidt gas.. der skete INTET...

Ned i 5., stadig 80 km/t, der skete heller intet af betydning.

En kvik overhaling ved 80 km/t vil som minimum kræve 4. gear og allerhelst 3.

Men i forhold til Avensis, så larmer Versoen en del mere og den føles også langsommere. Måske fordi den larmer mere, virker det bare som om der bare sker endnu mindre.

Nu kan og skal man ikke sammenligne en diesel med en benzin, men selvom jeg var meget skeptisk overfor min egen dieselbil, da jeg fik den, så må jeg indrømme at efter 3½ år med diesel så er det meget svært at vænne sig til en benziner.

Hvis jeg skulle vælge en motor til Versoén så blev det en 2.0 126HK diesel.

Jeg har ikke prøvet den og den er sikkert ingen raket, men den accellerer uden nedgearinger og tager generelt færre omdrejninger. Den ville være mit valg.

Til Avensis'en er jeg stadig i tvivl, for jeg synes 1.8 motoren med CVT gear gjorde det ganske fint i denne bil.

Da vi havde afleveret Versoen, fik jeg nøglerne tilbage til min egen. Ingen regning fra Toyota Brønderslev, så jeg var en glad mand, da jeg satte mig ud i min egen bil....

Med kun 35.000 km på klokken og en prisforskel på måske 150.000 for at få den nye Verso, som stadig har under halvdelen af de NM der er i min... så tror jeg sq nok jeg beholder min egen lidt endnu

Men tak til Toyota Brønderslev for prøveturen og til Tonni for en god (som altid) behandlling i øvrigt.
     VIP medlemskab til udgangen af 2009

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg