Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce










 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Mere benz på 4efe??



Søndag 10-11-2009 kl. 08:30
Hej derude.

Jeg går og roder lidt med tanken om et low budget turbo projekt på en 4efe motor. Tanken var 0,4-0,5 bars overtryk.

Kan man på nogen mulig måde snyde orig. ecu. til at køre med større dyser?
Hvordan ville større dyser reagere. Vil de også give mere benz. i hele sugeområdet- altså tomgang, dellast???

På forhånd tak
/henrik

Mere benz på 4efe??



Forum rating: Top 250
Søndag 10-11-2009 kl. 08:53
    Vis profil  Vis bilprofil
uden at være 100% sikker, så mener jeg at du kan sætte større dyser i, eller sætte flere dyser i, og så smide en fuel cut defence boks på, og så selvfølgelig få lavere komprossion, så skulle det vist gå. men ret mig endelig hvis jeg tager fejl,,,

men kan ellers anbefale dig at smide en original 4EFTE motor i bilen,, har lige fået gjort det på min,, og det spiller bare MAKS godt :)

Mere benz på 4efe??



Søndag 10-11-2009 kl. 12:08
Hvis du skifter tl dyser der kun er en smule større kan ecu'en godt korrigere mængden ved tomgang og dellast. Men skifter du til f.eks dyser fra en 4E-FTE går den dårligt i tomgang og lugter meget af benzin.

Jeg har selv haft en 4E-FE med eftermonteret turbo, og det holder fint til 0.8bar uden ændring af kompression. Forudsætningerne er bare at der er en ordentlig styring på, så du får den rette mængde benz og tænding på det rette tidspunkt.

Jeg synes det er et godt projekt, og det er helt klart pengene værd, dog ville jeg smide en MS motorstyring på, da den er billig og du har alle justeringsmulighederne, efter min mening er det andet kun en halv løsning.

Mit var også et lowbudget projekt, så der er ikke gjort noget som helst ud af udseendet, men du kan da se bilen her: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=138121

Mere benz på 4efe??



Forum rating: Top 250
Søndag 10-11-2009 kl. 13:56
    Vis profil  Vis bilprofil
Det med MS styrring er bestemt ikke nogen dum idé....

Mere benz på 4efe??



Søndag 10-11-2009 kl. 15:58
Jeg ved godt at MS eller anden pro. ecu er den helt rigtige løsning. Jeg har selv kørt starlet med 4efte og MS.
For det første vil jeg utrolig gerne beholde orig. ecu da det i mine øjne er meget stabilt. For det andet blev jeg pænt træt af at være afhængig af andre når der skulle ændres i MS ( nej jeg har ikke tålmodihed til at sætte mig ind i det).
Hvis jeg boede 10 km fra Rene fra turbomotor, ville jeg helt klart vælge MS.
MEN da jeg sigter efter den ringe effekt af cirka 120 hk, ville jeg mene at det kunne gøres på en anden måde.

Evt. noget tilskud, jeg er lidt usikker på hvordan fordelingen af benz. vil blive hvis man feks. placere 2 dyser før spjæld??

Ellers ville jeg lave det med en dyse i hvert indsugningsrør, men så bliver det på en eller anden måde lidt for omstændigt. Forstået på den måde at så kan man lige så godt konverterer 100% til MS.

I bund og grund vil jeg bare helst kunne beholde min orig. ecu
/henrik

Mere benz på 4efe??



Forum rating: Top 50
Søndag 10-11-2009 kl. 16:48
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvis du vil beholde original ECU, skal du helt klart gå efter noget tilskudssystem. Nu siger adu at hver gang der skal ændres noget skal du have folk til det, men hvor ofte skal du det? og har du oftere behov for det i forhold til et tilskudssystem som jeg også går ud fra du skal have andre til at køre ind?

Og angående at originalt er stabilt, så vil jeg påstå at MS er lige så stabilt, jeg kørte omkring 45.000km med MS hvoraf de 30.000km var med turbo, uden det mindste bøvl.

Men i bund og grund handler holdbarheden jo meget om indkøring, så hvis du sørger for det hele bare spiller kan det sagtens komme til at køre, om det så hedder Megasquirt, Microsquirt, MF2, SMT6 osv...

Mere benz på 4efe??



Forum rating: Top 50
Søndag 10-11-2009 kl. 16:49
    Vis profil  Vis bilprofil
Og angående placering af dyser, så kan de godt placeres før gasspjæld, men vil mener at det er nummer 1 at sætte en dyse i hver rør...

Mere benz på 4efe??



Søndag 10-11-2009 kl. 19:21
Jeg mener bare at HVIS eller rettere når der går noget galt er det for mig at se skønnest at kunne afmontere hele møjet og så køre vidre med sin standart styring som man ved virker.

Iøvrigt er jeg næsten sikker på jeg nok skulle kunne få en omgang mf2 til at fungere ved egen hjælp

Men nok om det. Jeg så lige at turbomotor sælger et lille print der hedder MAP Converter. Nogen der har nogen anelse om hva man kan udrette med den??

/henrik

Mere benz på 4efe??



Forum rating: Top 50
Søndag 10-11-2009 kl. 20:06
    Vis profil  Vis bilprofil
Og hvorfor kan du så ikke bare afmontere MS når du vil køre med original styring? I den bil jeg har nu, har jeg lavet et overgangsstik af hunstikket der sad i en original styreboks, derved kan jeg selv skifte mellem original og MS styring. MF2 er let at få til at fungere, men det skal da køres lige så præcist ind som enhver anden styring, så hvis du selv vil gøre det er du da nødt til at have en bredbåndssonde, og så er der lige pludselig ikke så langt op til MS...

MAP converteren snyder jo bare den originale styring til at give mere benzin, men hvornår er det nok, og hvornår for lidt/meget, og hvordan retter du så det til?

Alt det her fortalen for programmerbar styring bunder i at dengang jeg lavede min motor med MS, også havde en kammerat der byggede turbo på hans, dog med MF2. Den blev også indstillet på lutterkig osv, og den dag i dag kører han rundt med den motor jeg lavede og den styring jeg brugte. Ganske enkelt fordi det andet sagde BANG med den første maskine. Siger det kun for at spare dig for nogle lærepenge, for det med MS er jo slet ikke så dyrt eller omfattende igen.

Og gider man endeligt ikke selv rode med montering af motorstyring kan Rene jo nok også være behjælpelig der...

Du svarede egentligt aldrig hvorfor du havde behov for at ændre i opsætningen hvis du fik monteret MS...

Mere benz på 4efe??



Søndag 10-11-2009 kl. 20:38
Du er jo lige ved at få mig overbevist Men jeg er af den type der godt kan lide at lave lidt ændringer af og til. Og så kunne det jo være lidt fedt selv at kunne mappe.

Men jeg kan da godt se at med de priser han kører her op til jul, kan det næsten ikke svare sig andet end at købe MS.

Kørte du med et apapterstik således at boksen var plug`n play??

/henrik

Mere benz på 4efe??



Søndag 10-11-2009 kl. 20:50
Jeg har bare en lille problem ved at købe noget så teknisk som en motorstyring af en mand som er så svær at få fat på. Det kunne jo være at man havde et teknisk spørgsmål i ny og næ.

/henrik

Mere benz på 4efe??



Forum rating: Top 50
Søndag 10-11-2009 kl. 21:20
    Vis profil  Vis bilprofil
Nu er der jo ingen der siger at den skal købes ved Rene, prøv at kigge forbi på www.powerforum.dk, Henrik GM derinde sælger også, og giver kanon support. Men ja, lavede det så boksen var PNP.

Mere benz på 4efe??



Søndag 10-11-2009 kl. 21:30
Neeej men så smutter hele ideen med low budget. Kender godt til Henrik men igen så er der det med prisen. Jeg er selv ivrig medlæser på PF.
Anyway, jeg tror det ender ud med noget tilskud.

Tak for dine input.

/henrik

Mere benz på 4efe??



Forum rating: Top 50
Søndag 10-11-2009 kl. 22:12
    Vis profil  Vis bilprofil
Bare sørg for at få det kørt rigtigt ind, og UNDGÅ tændingsbanken, så skal det nok gå...

Mere benz på 4efe??



Onsdag 11-11-2009 kl. 19:35
Hvis du kun skal have 0,4-0,5 bar ladetryk, så monter du bare 4efte dyser, og lille box fra rene, så finder den orginale ECU ud af resten.



Mere benz på 4efe??



Forum rating: Top 50
Onsdag 11-11-2009 kl. 22:11
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg ville nu stadig smække en wideband sonde i, lige meget hvad diverse tryllebokse kan præstere... Der er jo desværre kun en til at betale hvis det går galt...

Mere benz på 4efe??



Onsdag 11-11-2009 kl. 22:57
Det gør man vel altid, selv om det er en megasquirt eller en "tryllebox", hvad det så end er

Mere benz på 4efe??



Forum rating: Top 50
Onsdag 11-11-2009 kl. 23:10
    Vis profil  Vis bilprofil
Lige præcist, også det jeg har skrevet længere oppe.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg