Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce












 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

EuroNCAP test



Forum rating: Top 5
Mandag 16-11-2009 kl. 00:00
    Vis profil  Vis bilprofil
Iflg. denne side har en Corolla Verso fået 5 stjerner, men Aygo og den nye Urban Cruiser har kun fået 4.

Er det sværere for en mindre bil at få 5 stjerner?

Eller sagt på en anden måde, er stjernerne tildelt ud fra lige vilkår eller tages der hensyn til om det er en lille / stor bil?

Er det ikke for lidt med kun 4 stjerner til en Urban Cruiser?

http://www.toyota.ie/innovation/safety/ncap-ratings/urban-cruiser/


     VIP medlemskab til udgangen af 2009

EuroNCAP test



Forum rating: Top 50
Mandag 16-11-2009 kl. 01:07
    Vis profil  Vis bilprofil
Urban Cruiser er slet ikke testet endnu:
http://www.euroncap.com/tests.aspx

Dit link siger bare "The Urban Cruiser has been engineered to reach a safety level equivalent to Euro NCAP 5-star rating." Altså konstrueret til fem stjerner, ikke testet...

Mig bekendt er NCAP komplet ligeglad med bilens størrelse. Det er jeg også, hvis jeg kører galt.

Carina E SLi 2,0 1992 liftback (japansk). 275 kkm (dec 2008).

EuroNCAP test



Forum rating: Top 500
Onsdag 18-11-2009 kl. 21:17
    Vis profil  
Toyota IQ har da 5 stjerner, og den er da mindre end Aygo.

EuroNCAP test



Forum rating: Top 100
Onsdag 18-11-2009 kl. 21:33
    Vis profil  
IQ har vist også 9 airbags, Aygo har kun 6 ( eller 4 i skrabet DK-model )
Carpe Noctem, Carpe Cervesa.

EuroNCAP test



Forum rating: Top 500
Onsdag 18-11-2009 kl. 22:51
    Vis profil  
Hvis alle 9 går af i en IQ er der da vist ikke meget plads tilbage i kabinen....

EuroNCAP test



Forum rating: Top 500+
Torsdag 19-11-2009 kl. 10:32
    Vis profil  
Jeg ved ikke om det stadig er sådan, men før i tiden blev bilerne delt ind klasser efter størrelse. Problemet med det er at NCAP testen så kun giver et billede af hvor slemt du kommer til skade hvis du kører ind i en bil af samme størrelse. Det er derfor bedre at sidde i en stor bil der har fået 4 stjerne end en lille bil der har fået 5.
*Der er et øldigt land*

EuroNCAP test



Forum rating: Top 500+
Torsdag 19-11-2009 kl. 10:36
    Vis profil  
http://www.euroncap.com/Content-Web-Page/0f3bec79-828b-4e0c-8030-9fa8314ff342/comparable-cars.aspx

Tror det forklarer det.
*Der er et øldigt land*

EuroNCAP test



Forum rating: Top 5
Torsdag 19-11-2009 kl. 10:44
    Vis profil  Vis bilprofil
Ok, så en Aygo med 5 stjerner og en Fiat 500 med samme antal stjerner, vil skaderne (meget) teoretisk være ens, men hvis man tager en 4-stjernet Avensis og smadrer ind i en 5-stjernet Aygo, så kan Avensis'en stadig godt slippe bedst fra ulykken udelukkende pga. størrelsen
     Brembo sportsbremser Toyota Corolla E10

EuroNCAP test



Forum rating: Top 500+
Torsdag 19-11-2009 kl. 18:19
    Vis profil  
præcis.
*Der er et øldigt land*

EuroNCAP test



Forum rating: Top 500
Torsdag 19-11-2009 kl. 18:46
    Vis profil  Vis bilprofil
det er jo sådan at producenterne reklamerer med " den sikreste i sin klasse", så hvis en IQ møder en Landcruiser lige på, vil jeg helst være i LC'en
Pink Floyd, the one and only.

EuroNCAP test



Forum rating: Top 5
Torsdag 19-11-2009 kl. 18:46
    Vis profil  Vis bilprofil
Samme her
     Tagspoiler uden bremselys Toyota Yaris I

EuroNCAP test



Forum rating: Top 50
Fredag 20-11-2009 kl. 01:03
    Vis profil  Vis bilprofil
To biler, der kører frontalt sammen har ikke noget med NCAP at gøre.

I NCAP kører man frontalt ind i en deformerbar klods med 64 km/t, en mobil rampe brager med 50 km/t ind i venstre side af kabinen og bilen kastes med 29 km/t sidelæns ind i en stolpe.

Disse tre tests bruges til at vurdere kabinens strukturelle styrke og belastningen af passagerne. Det er den samme test for en Smart og en Mercedes S-klasse og de vurderes efter nøjagtigt samme regler. Der er ikke "klasseforskel".

Foruden kabinens styrke og beskyttelse af passagererne uddeles der bonuspoint for fx. ESC, fodgængervenlighed osv.

Men basalt set er det den samme test for alle biler, så fem stjerner er fem stjerner uanset bilens størrelse.

At begynde at tale om bil A mod bil B er noget sludder. Resultatet er komplet uforudsigeligt og alt kan ske.
Carina E SLi 2,0 1992 liftback (japansk). 275 kkm (dec 2008).

EuroNCAP test



Forum rating: Top 5
Fredag 20-11-2009 kl. 04:37
    Vis profil  Vis bilprofil
Nej det er bestemt ikke sludder. Realiteterne er at bilerne på vejene har forskellige størrelser.

Og derfor er det da også af betydning at en 4-stjernet stor bil sagtens kan komme bedre fra et uheld med mindre 5-stjernede biler.

For det vil jo netop betyde at en 5-stjernet Aygo (endnu) vil være mere usikker at køre i end de fleste andre større biler med mindre stjerner.

I trafikken skal jeg være heldig hvis min Aygo møder en Aygo, så jo, størrelsen har absolut noget at sige, hvilket mit oprindelige spørgsmål også lød på.
     Carcept Hækspoiler Toyota Celica T18

EuroNCAP test



Forum rating: Top 5
Fredag 20-11-2009 kl. 06:05
    Vis profil  Vis bilprofil
I har begge ret. Michael fordi bilerne kører ind i en forhindring der ikke flytter sig (og afleverer alt sin energi i deformation) og René fordi bilernes masser er forskellige og de afleverer mere eller mindre energi til den anden bil som et delvist elastisk stød :)
Eller med andre ord: i NCAP er det kun energien fra een bil, i et sammenstød er der fra to biler, der ikke er ens (Aygo 1000kg, Avensis 1500kg).
Sammenstødet bliver blødere for Avensisen og hårdere for Aygoen Michael.
NCAP svarer til at man påkører sig selv, (er min påstand).
aut viam inveniam aut faciam


EuroNCAP test



Forum rating: Top 5
Fredag 20-11-2009 kl. 08:19
    Vis profil  Vis bilprofil
Det jeg ville frem til er at alle biler med 5 stjerner ikke kan defineres som lige sikre i trafikken... da bilens vægt er af meget stor betydning.
     VIP medlemskab til udgangen af 2009

EuroNCAP test



Forum rating: Top 50
Fredag 20-11-2009 kl. 10:58
    Vis profil  Vis bilprofil
"Det jeg ville frem til er at alle biler med 5 stjerner ikke kan defineres som lige sikre i trafikken... da bilens vægt er af meget stor betydning."

Jamen du blander stadig tingene sammen. NCAP siger intet om sikkerhed ved "rigtige" ulykker. NCAP er en laboratorietest. I en rigtig ulykke er der så utroligt mange ukendte variable at resultatet er uforudsigeligt.

Men alt andet lige har du da ret. Det amerikanske IIHS smadrer faktisk biler mod hinanden. Her smadres en Camry mod en Yaris, og det går ikke så godt for Yarisen:
http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-10373822-48.html

IHHS testen er bare ikke ret meget værd videnskabeligt, for den siger kun noget om hvad der sker med en Camry mod en Yaris og ikke andet.

NCAP testen er meget bedre, for den isolerer den enkelte bils egenskaber. Til gengæld kan man INTET sige om to bilers egenskaber i en kollision udfra antal stjerner.

At vægt i sig selv ikke er meget værd kan man fx se her, hvor en ældre Volve 940 bliver pulveriseret af en lille moderne Renault Modus:
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Jeg ved godt at det heller ikke er det du siger - du siger tung 4-stjernes er bedre end let 5-stjerners, men så simpelt er det bare ikke.
Carina E SLi 2,0 1992 liftback (japansk). 275 kkm (dec 2008).

EuroNCAP test



Forum rating: Top 5
Fredag 20-11-2009 kl. 11:01
    Vis profil  Vis bilprofil
>>du siger tung 4-stjernes er bedre end let 5-stjerners, men så simpelt er det bare ikke.

Nej jeg siger ikke det er sådan.. jeg siger at det kan være sådan.

Jeg er helt klar over at en stor bil der var sikker for 10 år siden ikke nødvendigvis klarer sig godt mod en ny mindre bil.....

Men jeg fik svar på mine spørgsmål, det er det vigtigste (for mig )
     ASPKit Forkofanger Toyota Corolla E11 HB

EuroNCAP test



Forum rating: Top 500
Torsdag 26-11-2009 kl. 18:35
    Vis profil  
http://fpn.dk/motor/bil/article1898215.ece

3 stjerner pga. airbag fejl.

EuroNCAP test



Forum rating: Top 5
Fredag 27-11-2009 kl. 21:32
    Vis profil  Vis bilprofil
Uanset hvad er det for ringe. Det var nok til at jeg ikke ville købe bilen.

En Kia Picanto har også 3 stjerner så vidt jeg husker
     VIP medlemskab til udgangen af 2009

EuroNCAP test



Forum rating: Top 50
Fredag 27-11-2009 kl. 22:42
    Vis profil  Vis bilprofil
"Uanset hvad er det for ringe."

Tror du virkelig at nogen bil af den størrelse vil kunne opnå mere end tre stjerner uden gardinairbag?

Carina E SLi 2,0 1992 liftback (japansk). 275 kkm (dec 2008).

EuroNCAP test



Forum rating: Top 5
Fredag 27-11-2009 kl. 22:52
    Vis profil  Vis bilprofil
Øhhh. ja..
     Green Kit Toyota Paseo 1.5

EuroNCAP test



Forum rating: Top 50
Fredag 27-11-2009 kl. 23:35
    Vis profil  Vis bilprofil
Euro NCAP har givet nul point i sidekollisionstestene af princip for den defekte airbag. Så er det klart den rasler ned på tre stjerner.

Har du læst testen?
Carina E SLi 2,0 1992 liftback (japansk). 275 kkm (dec 2008).

EuroNCAP test



Forum rating: Top 5
Fredag 27-11-2009 kl. 23:40
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg forstår stadig ikke at det kan resultere i 3 stjerner?

Der er da biler uden gardinairbag der får bedre karakterer end det...

     Baglygter Chromeline Corolla E10 HB

EuroNCAP test



Forum rating: Top 50
Fredag 27-11-2009 kl. 23:55
    Vis profil  Vis bilprofil
Ikke i den nye 2009 test. Den gik måske i gamle dage.

Iøvrigt var det noget sludder jeg skrev - det var kun i "pole" testen den fik nul point. Men som sagt fik den nul point af princip, de analyserede end ikke skaderne på dukken. Airbags SKAL bare virke.

Så det ligner endnu en hjemkaldelse til Toyota. Godt de er i træning...
Carina E SLi 2,0 1992 liftback (japansk). 275 kkm (dec 2008).

EuroNCAP test



Forum rating: Top 5
Fredag 27-11-2009 kl. 23:57
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er trods alt også lettere at udbedre airbag problemer end problemer med selve karrosseriet
     Foliatec Kalibermaling Hvid

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg