Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce










 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Gearolie



Forum rating: Top 25
Søndag 13-12-2009 kl. 18:37
    Vis profil  
Er der nogen af Jer, der har dataark på olie til rådighed?

Jeg er kommet i besiddelse af en større mængde Castrol Optigear X320, som er en fuldsyntetisk gearolie beregnet til vindmøller. Hvad jeg ikke ved, er, hvilken viskositet olien har, og hvorvidt den vil være egnet til en personbilsgearkasse. Jeg kan ikke umiddelbart finde noget på nettet.

Pft.
Nu med europæisk bil - jeg burde søge læge..!

Gearolie



Forum rating: Top 10
Søndag 13-12-2009 kl. 20:54
    Vis profil  
Jeg kan finden en masse om olien på nettet, men intet sted står der skrevet at den kan bruges i "almindelige" gear, der står heavy use ved alle...

Tror du skal regne med at den er for hård ved din bilgearkasse...

/bm
Med Toyota Picnic 2.2 TD, Corolla GTi og Suzuki GSF 600N...

Gearolie



Forum rating: Top 25
Søndag 13-12-2009 kl. 21:53
    Vis profil  
Nej, så meget har jeg også fundet frem til Viskositeten ligner en almindelig gearolies, men det er jo ikke lige til at se, ved det blotte øje.
Nu med europæisk bil - jeg burde søge læge..!

Gearolie



Forum rating: Top 250
Mandag 14-12-2009 kl. 23:12
    Vis profil  
kan dette bruges

http://www.castrol.com/liveassets/bp_internet/castrol/castrol_advantage/STAGING/local_assets/downloads/o/ECR_Optigear_Synthetic_X_Range.pdf
Nu kan man hermed kalde sig selv pr. 11/2 - 2005 ''SWEND-ERIK''

Gearolie



Forum rating: Top 50
Tirsdag 15-12-2009 kl. 17:36
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg har brugt noget Castrol TAF-X 75w/90 , fuldsyntetisk på min gearkasse.
Det virker utrolig tyndt, minder om noget 10w hy olie.

Så måske er din olie, af højere viskocitet, end man umidelbart regner med.

Men prøv da at maile, til Castrol og spørg, de er normalt særdeles hjælpsome.



Gearolie



Forum rating: Top 5
Tirsdag 15-12-2009 kl. 18:27
    Vis profil  Vis bilprofil
Viskositeten giver kun mening hvis man osse kender den temperatur den (visk.) gælder ved :)
En 5w30 flyder som en 'SAE 5' ved -18 og som en 'SAE 30' ved 100 grader.
De 75W90 kan godt være ved andre temperaturer.
Ved hård last er man interesseret i at olien ikke bliver for tynd.
aut viam inveniam aut faciam


Gearolie



Forum rating: Top 50
Tirsdag 15-12-2009 kl. 18:50
    Vis profil  Vis bilprofil
Nu er gearolier ikke multi-grade, så ved stuetemperatur, vil de være rimeligt sammenlignlige

Gearolie



Forum rating: Top 25
Tirsdag 15-12-2009 kl. 19:26
    Vis profil  
Castrol har ikke gidet svare på min henvendelse.

Jeg har derimod lige fået fat i databladet på olien fra vores egne arkiver, det ligger dog pt. på min firmacomputer, men der stod noget oplyst om viskositeten. Finder lige ud af det, og skriver det her, for det skal lige oversættes til noget, som jeg fatter
Nu med europæisk bil - jeg burde søge læge..!

Gearolie



Forum rating: Top 100
Tirsdag 15-12-2009 kl. 22:25
    Vis profil  
Den liste som Erik Kibsgaard linker til siger da noget med viskositet 320.

På arbejde har vi flere ens gearolier til maskinerne,men med forskellig viskositet,ligefra 32, 46, 68, og 100 og umiddelbart virker de lige "tynde"
Carina E 2.0 SLI

Gearolie



Forum rating: Top 25
Tirsdag 15-12-2009 kl. 23:35
    Vis profil  
Så umiddelbart kunne man godt fylde det på en gammel gearkasse?

Hvordan er det nu, hvis synkroniseringen er ved at være lidt slidt - er det så noget Dexron II, der skal hældes på?
Nu med europæisk bil - jeg burde søge læge..!

Gearolie



Forum rating: Top 5
Onsdag 16-12-2009 kl. 06:10
    Vis profil  Vis bilprofil
Der står noget med at det indeholder noget der aflejrer sig på overfladen af belastede dele.
Det er måske godt på en grov vindmøllekasse, men ikke i en bil.
aut viam inveniam aut faciam


Gearolie



Forum rating: Top 25
Onsdag 16-12-2009 kl. 09:47
    Vis profil  
Abcon aflejrer sig også på overfladen af belastede dele?
Nu med europæisk bil - jeg burde søge læge..!

Gearolie



Forum rating: Top 5
Onsdag 16-12-2009 kl. 14:13
    Vis profil  Vis bilprofil
Resultatet varierer.
aut viam inveniam aut faciam


Gearolie



Forum rating: Top 50
Onsdag 16-12-2009 kl. 16:20
    Vis profil  Vis bilprofil
Devcon ll + Grå-abcon prøvede jeg på min EE90'er som døjede med synkroniseringen ved nedgearing til 2' gear.

Det det blev det meget værre af.

Men Castrol taf, er et mirakkelmiddel. (for mig )

Gearolie



Torsdag 17-12-2009 kl. 12:52
jens k måske forde du ødelagde den gode dextron med dit tilsætnings stof jeg har aldrig hørt om at det blev værre med dextron II

Gearolie



Forum rating: Top 250
Torsdag 17-12-2009 kl. 13:14
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg kører med Dextron II i min gearkasse og jeg har delte meninger. Trods det er lidt modsigende kriterier, så gik gearkassen nemmere end med det tidligere olie, men mine syncro-ringe kører nu ikke bedre. Hvis noget, så tværtimod, vil jeg sige.
Så når jeg engang snart får taget mig sammen til at smide min nye Paseo-gearkasse på, så bliver der hældt Castrol TAF-X gearolie på.

Gearolie



Forum rating: Top 50
Torsdag 17-12-2009 kl. 16:27
    Vis profil  Vis bilprofil
Tja nu er Dextron ll jo en specialolie til automatgearkasser, med planetgear, og ingen synkromesseringe.

Så hvorfor skulle den være så fantastisk til en traditionel kasse ?

Hvorimod eks. Castrol taf-x er en helsyntetisk olie, beregnet til hårdtbelastede traditionelle kasser.
Lidt dyrt i forholdt til Dextron ll , men alle pengene værd !!!

Gearolie



Forum rating: Top 50
Lørdag 19-12-2009 kl. 23:08
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er forøvrigt tankevækkende/imponerende at et vindmøllegear køre i 5 år inden man skifter det stads.
Det svare til at man i sin bil skifter gearolien for hver 2500000km (gennemsnitlig 57km/h)
En ny vindmølle serviceres efter 500 timer - og derefter 1 gang årligt.
Det vil svare til at man lige køre sin bil forbi værkstedet til check efter 30000km - men det første rigtige serviceeftersyn er ved 500000km.

Så de er noget mere robust bygget end biler

Er du klogerer end du aner - køb en japaner

Gearolie



Forum rating: Top 5
Søndag 20-12-2009 kl. 06:17
    Vis profil  Vis bilprofil
Har du hørt en vindmølle køre?
De hyler og skriger så det er en jammer.

aut viam inveniam aut faciam


Gearolie



Forum rating: Top 50
Søndag 20-12-2009 kl. 10:06
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja og for nogle år siden, smadrede de gearkasserne, så hurtigt de kunne reparere dem.
Der er masser af mekanik i industrien, som køre i døgndrift, uden at blive serviceret.
På mit arbejde har vi en lavtryks, kompressor den har kørt konstant i de 7 år jeg har været i firmaet, uden service.
regn selv ud hvormange km den har kørt

Gearolie



Forum rating: Top 25
Mandag 21-12-2009 kl. 10:54
    Vis profil  
Ja, men det var på Vestas møller.

Og ja, Roberto, eftersom jeg er servicetekniker ved at af de største vindmøllefirmaer, har jeg hørt sådan en fætter køre et par gange eller fire Og vores gearkasser hyler i hvert fald ikke.

Endvidere er det ikke specielt fantastisk, at det kan køre fem år; der er to uafhængige filtreringssystemer, hvoraf den ene kører konstant, og den anden når møllen kører. Det har vist sig så effektivt, at olien faktisk er renere, når det bliver tappet af, end når det bliver hældt på. Filtrene skiftes hvert år, og der tages ligeledes en olieprøve, der sendes til analyse.

Nå, det var et sidespring - men finder lige de viskositetstal, så må der være nogle kloge mennesker, der kan udlede et eller andet
Nu med europæisk bil - jeg burde søge læge..!

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg