Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce












 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

batteriopladning



Forum rating: Top 500+
Lørdag 05-01-2010 kl. 15:36
    Vis profil  
I den her kolde tid kan batteriet godt trænge til en overhaling i form af opladning. men kan man godt lade med en hjemmelader uden at skulle tage batterikablerne fra, tænker på om der sker noget ved det. Hvad gør i.
Mvh Kjeld

batteriopladning



Forum rating: Top 50
Lørdag 05-01-2010 kl. 15:45
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg piller plus af.

Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

batteriopladning



Forum rating: Top 50
Lørdag 05-01-2010 kl. 16:51
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg sætter laderen til og tænder for den når den er monteret. Men jeg afmonterer ikke noget.
En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?

batteriopladning



Forum rating: Top 500+
Lørdag 05-01-2010 kl. 20:15
    Vis profil  
altid - af et batteri først og på sidst så brænder du ikke noget af
tag - af så sker der ikke noget




mvh frank

batteriopladning



Forum rating: Top 500
Lørdag 05-01-2010 kl. 20:23
    Vis profil  
du behøver ikke tage noget af men hvis du gør så gør som frank skrev aldig som michael skrev

ALTID MINUS AF FØRST og på til sidst ved evt. skift af batteri.

batteriopladning



Forum rating: Top 50
Lørdag 05-01-2010 kl. 20:32
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg gør bare hvad batteriladerens vejledning foreskriver. Og jeg synes det giver udmærket mening. En afbryder sidder jo også altid på "fasen".
Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

batteriopladning



Forum rating: Top 500+
Lørdag 05-01-2010 kl. 21:07
    Vis profil  
ok men så er den vejledning direkte forkert .ALTID - af først så kan der ikke komme nogle kortslutninger.





mvh frank

batteriopladning



Forum rating: Top 50
Lørdag 05-01-2010 kl. 21:14
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvis du gerne vil koble bateriet fra, mens du lader, så er det mest fornuftigt, at afmontere polskoen på -
Lad endelig + polen blive på.
(om det er + eller - der afmonteres, er ligegyldig, hvis det bare gælder om at bryde kredsløbet, det er overflødigt at afmontere dem begge)

Men hvorfor lade på batteriet, med en fungerende generator og bateri, er det unødvendigt.

batteriopladning



Forum rating: Top 50
Lørdag 05-01-2010 kl. 21:15
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg er ikke ude på at være op tværs eller noget, men er nysgerrig og vil gøre det korrekt.

Men: hvordan kan afmontering af minus bedre sikre mod kortslutninger end afmontering af plus? Så længe plus er monteret er der spænding (i forhold til jord) fra batteri til sikringsboks og tændingslås. Når plus afmonteres er der ikke spænding på noget som helst i bilen.

Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

batteriopladning



Forum rating: Top 500
Lørdag 05-01-2010 kl. 21:24
    Vis profil  
- på en bil er et stelkabel.
Hvis du tager + af og den rørede ved noget metal på bilen kan du lave en større kortslutning...

Alle de vejledninger jeg har set står der også at det er - der skal af.
Derfor vil jeg også mene at der må være en trykfejl i din vejledning

batteriopladning



Forum rating: Top 500+
Lørdag 05-01-2010 kl. 21:29
    Vis profil  
ok jeg siger bare som jeg har lært som mekaniker det er alså ikke ligegyldig når du tager - af først så er der ikke risiko for kortslutninger der imod hvis du skruer + af først og kommer til at røre ved stel med nøglen KAN batteriet exploder eller du kan brænde elektronik af
er heller ikke ude på at være på tværs men har set en kolega der har fået et batteri til at exploder ved at tage + først af
mvh frank

batteriopladning



Forum rating: Top 50
Lørdag 05-01-2010 kl. 21:42
    Vis profil  Vis bilprofil
OK, så det I, Magnus og Frank. referer til, er en kortslutning direkte på batteriets plus-pol og en karosseridel (med en svensknøgle el.lign.)? Det kan jeg sådan set godt forstå, men det er jo ikke anderledes end når begge batteriledninger er monteret - altså som i 99,9% af tiden.

Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

batteriopladning



Forum rating: Top 25
Lørdag 05-01-2010 kl. 21:55
    Vis profil  Vis bilprofil
som jens K skriver: det er da unødvendig at lade på et batteri hvis bil bliver kørt i jævnligt i og den ellers lader som den skal... ellers er der da noget i vejen med enten batteri eller generator
Fejler ikk noget der ikk ka limes

batteriopladning



Forum rating: Top 500+
Lørdag 05-01-2010 kl. 22:04
    Vis profil  
Jo jeg er godt klar over at hvis det virker som det skal så er det ikke nødvendigt at lade, men med små ture så når man ikke at få ladet det op som man bruger.

batteriopladning



Forum rating: Top 50
Lørdag 05-01-2010 kl. 22:19
    Vis profil  Vis bilprofil
Min mors bil kører til Bilka en eller to gange om ugen. Der er 2½ km hver vej (= to gange koldstart) med fuld el-rude, blæser osv. Bilen står udendørs i sne og frost. Hendes batteri har ikke brug for en generator, men et solidt tysk atomkraftværk i ny og næ...

Når den almindelige stemning er, at det slet ikke er nødvendigt at pille et eller begge kabler af, vil jeg da spare mig besværet i fremtiden og bare sætte klemmerne direkte på.

Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

batteriopladning



Forum rating: Top 50
Lørdag 05-01-2010 kl. 22:24
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg vil derimod påstå at der er mange der kører rundt med en delvist opladet batteri, selvom både batteri og generator fungerer som det skal.
Når vi nu starter vores biler i den her kolde tid bliver der jo tændt alverdens udstyr, plus den måske lige tager en ekstra runde på starteren før den springer i gang. Hvis så bilen kun lige kører 2km til og fra arbejde vil du stille og roligt tappe batteriet(ikke mindst på diesel bilerne).

Og nu er det altså ikke historie det hele, jeg har oplevet det mange gange på arbejde, og de af jer der arbejder på et aut. værksted og bruger Toyotas batteri tester, er jeg ret sikker på at i har set det samme(den viser det grafisk både ladetilstand og batteriets generelle tilstand). En opladning og de kan køre resten af vinteren over

batteriopladning



Forum rating: Top 50
Lørdag 05-01-2010 kl. 23:17
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er rigtigt de aldrig bliver 100% ladt op, men der er ikke nogen problemer i at lade mens det er forbundet til bilen.
Jeg har dog ikke haft problemer efter jeg fik et 70A Varta Ultra Dynamic i Carinaen. Og når Yarisens batteri dør, så får den et magen til. Det er hård kost når fyret kører i tide og utide, men det lader til at Ultra Dynamic batteriet klarer det til UG.
En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?

batteriopladning



Forum rating: Top 100
Lørdag 05-01-2010 kl. 23:46
    Vis profil  Vis bilprofil
Køb en C-tek lader der er beregnet til at lade uden at tage kabelskoen af(ellers er det er altid minus man tager af først)

batteriopladning



Forum rating: Top 5
Tirsdag 06-01-2010 kl. 09:06
    Vis profil  Vis bilprofil
Michael; hvis du stadig har den der AFEN10 fra fidus-harald (magen til min), så er det totalt unødvendigt at pille noget af. Den kan sidde på hele tiden uden problemer.
Det er iøvrigt stel man piller af hvis ret skal være ret.

aut viam inveniam aut faciam


batteriopladning



Tirsdag 06-01-2010 kl. 12:15
Ja, bare på med laderen uden at pille noget af, dog skal du som før nævnt i tråden vente med at tilslutte strøm til laderen til du har sat klemmerne på batteriet. Det samme gælder når laderen skal af, træk stkket ud af væggen før du piller klemmerne af batteriet...

batteriopladning



Forum rating: Top 50
Tirsdag 06-01-2010 kl. 13:04
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg har lige læst vejledningen igen: den siger egentlig kun at batteriet bør kobles fra bilens ledningsnet, men hverken om det skal være plus- eller minuspolen. Så pluspolen var altså min fortolkning (og jeg synes stadig det er det mest logiske).

Men når jeg helt kan slippe, vinder dovenskaben!
Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

batteriopladning



Forum rating: Top 50
Tirsdag 06-01-2010 kl. 16:20
    Vis profil  Vis bilprofil
Om du afmontere + eller -, er total ligegyldig, bare den ene er afmonteret, er kredsløbet afbrudt.

Så du er ikke mere "sikke" med en afmonteret + pol, end hvis du afmontere - pol.

(men det anbefales at afmontere - pol for at undgå kortslutninger, ved af og på montage)

batteriopladning



Forum rating: Top 25
Tirsdag 06-01-2010 kl. 16:33
    Vis profil  Vis bilprofil
princippet er vel det samme som ved startkabler. +på + og stel på metal i motorrum... når det er fremgangsmåden med startkabler hvorfor så ikke også med lader.

skulle jeg lade et batt. ville jeg ihvertfald ikke pille en el to sko af batteriet
Fejler ikk noget der ikk ka limes

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg