Biler - mekanik : Om reparation, virkemåde, tuning mm. |
Vinterdæk
Onsdag 12-01-2010 kl. 10:52 |
Hvis man nu har nogle vinterdæk der ikke er slidt lige meget,hvor er det så bedst at montere dem med mest mønster? I det her tilfælde er det en med forhjulstræk.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækOnsdag 12-01-2010 kl. 11:10 |
For at undgå utilsigtede bagvognsudskridninger er det bedst at montere dem med mest mønster bagerst ... Det er af samme grund at de kraftigste bremser er monteret foran på bilen, for at undgå at man taber bagvognen. aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækOnsdag 12-01-2010 kl. 11:10 |
Jeg sætter altid de bedste bag, jeg vil hellere begrænse min hjulspind med speederen end redde en udskridning. Udlært Toyota tekniker den 1-2-2005...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækOnsdag 12-01-2010 kl. 11:16 |
Nemlig. Det er svært at bevare overblikket når man har ryggen til trafikken :) aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækOnsdag 12-01-2010 kl. 11:38 |
Tak for svarene,det var egentlig også det regnede med. Men mit spørgmål var egentlig også fordi at der var en der mente at man altid skulle have de bedste dæk på de trækkende hjul
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækOnsdag 12-01-2010 kl. 12:00 |
Sådan 3 kørte jeg også forbi på vej til arbejde til morgen... pænt parallelparkeret i bunden af grøften... Udlært Toyota tekniker den 1-2-2005...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækOnsdag 12-01-2010 kl. 12:16 |
Jeg har alle dage kørt med det sæt dæk med mest mønster på mine forhjul (har altid kørt forhjulstrukken, "desværre"), da jeg gerne vil slide mine dæk forholdsvis ens. Jeg forstår godt, hvor I, der siger de skal på bagdækkene, vil hen med det, men jeg kører, og har aldrig kørt, med dæk, der er 4-5 mm mønsterdybde-forskel på. Jeg har aldrig (7-9-13) oplevet, at min bagende er skredet ud (kun selvprovokeret med håndbremse), men forsøger så også at køre efter forholdene, og ved godt, at man ikke behøver være selvforskyldt i en situation, der kan ende i (baghjuls-)udskridnigner...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækOnsdag 12-01-2010 kl. 13:07 |
Hvis man kun køber 2 nye, skal de bagpå. Hvis man skifter dem for til bag alligevel når man skifter sæson, så slides de jo osse ens. Forudsætningen er at der er (synlig) forskel på mønsterdybden. aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækOnsdag 12-01-2010 kl. 13:22 |
Enig...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækTorsdag 14-01-2010 kl. 10:47 |
Jeg er uenig med jer. Jeg har altid de dæk på med mest mønster på forhjulene, af den simple grund at jeg vil kunne bremse og styre bilen bedst muligt.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækTorsdag 14-01-2010 kl. 10:55 |
Martin; du fattede ikke ret meget af det jeg skrev vel? :) Hvis du taber baghjulene kan du ikke styre en skid. Du taber baghjulene hvis de ikke har greb. Det er altid at foretrække at skride over forhjulene, hellere end at tabe baghjulene. aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækTorsdag 14-01-2010 kl. 10:59 |
Man kan vel sige at der er for og imod... http://www.fdm.dk/biler/daek/montering-af-daek Udlært Toyota tekniker den 1-2-2005...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækTorsdag 14-01-2010 kl. 11:35 |
Tja jeg kan ikke se at trækkraft er vigtigere end kontrol under pressede forhold. aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækTorsdag 14-01-2010 kl. 12:13 |
jeg vil mene at trækkraft netop giver kontrol, skrider du over forhjulene, mister du netop kontrollen, og mister evnen til at styre. skrider bagenden, kan du ved at styre kontra, og tilføje trækkraft, rette bilen op temmelig nemt. for den almindelige byboer vil det måske være smartere at de gode bagerst. bor man steder hvor der er bakker, og ikke snefrie veje, så er det at foretrække de bedste dæk på de trækkende hjul, netop for ikke at sidde fast. det betyder så at man skal vælge placeringen, efter sit kørselsmøster og behov. der er ikke noget regl for hvad der er smartest. er man lidt rutineret billist, og ved hvordan en bil opfører sig, ved man også hvornår der er farer for en baghjulsudskridning. :spin) det er ikke reklame, blot en oplysning :spin)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækTorsdag 14-01-2010 kl. 12:19 |
Nicky L Kan kun være enig i det du skriver
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækTorsdag 14-01-2010 kl. 12:19 |
Krydsmontér hjulene med godt og dårligt mønster. End of discussion!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækTorsdag 14-01-2010 kl. 12:23 |
Nicky, jeg har haft pappet i 20år og du aner ikke hvad du snakker om. aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækTorsdag 14-01-2010 kl. 13:26 |
HP "Krydsmontér hjulene med godt og dårligt mønster" ja det skal nok gå godt, specielt hvis der er omløbsretning på dækkene TOYOTA for ever
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækTorsdag 14-01-2010 kl. 14:28 |
Jeg mener nu at chancen for at man skal styre og bremse under kørslen, er større end at man skal opleve overstyring. Men jeg kan tage fejl Roberto. Hvor mange af os har oplevet en overstyring, og hvor mange gange? Prøv at sammenligne det tal med folk der har prøvet at styre og bremse under kørslen.... Og jo jo, jeg har forstået dit budskab Roberto, man oplever en overstyrende bil hvis der er 2mm mere slidbane på forhjulene end baghjulene ;o) Men de 2 mm mønster giver altså en seriøst kortere bremselængde på snebelagte veje (som vinterdæk er skabt til) Men ok, der er åbentbart for og imod.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækTorsdag 14-01-2010 kl. 15:23 |
Her skulle have været et svar, jeg skrev det og fik at vide at jeg une kunne trykke een gang og det kom ikke frem. trist. aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækTorsdag 14-01-2010 kl. 15:30 |
okay ... igen igen: Kan vi mon blive enige om at: Hvis man *skal* spørge skal de bedste sidde foran? :) aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækTorsdag 14-01-2010 kl. 16:02 |
En ekstra fare ved at have mest greb foran er, at man ikke mærker hvor glat det egentlig er: man styrer og accelerer jo fint! Lige indtil man træder på bremsen... Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækTorsdag 14-01-2010 kl. 19:21 |
Vi for altid besked på at sætte dem med mest mønster forrest for at have bedre kontrol over bilen på Carepoint så det var nok også det jeg ville vælge
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækTorsdag 14-01-2010 kl. 20:22 |
Hvis man ser på hvor mang mm der er tilbage? Og hvis vi snakker sne hvor man køre forsigtigt vil jeg også helst have de bedste på foran så man ikke sætter sig fast. Skal de dræne sjap og vand så vil jeg have gode på alle fire
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækFredag 15-01-2010 kl. 07:52 |
Der er åbenbart mange meninger om hvor det er bedst at montere de bedste vinterdæk. Hvis man nu har nogle vinterdæk med 3/4 mm tilbage kunne man så ikke lige så ikke lige så godt køre på nogle gode sommerdæk. Min nabo har lige fået nye sommerdæk og det ser ikke ud til han har besvær her i sneen.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækFredag 15-01-2010 kl. 08:13 |
"Der er åbenbart mange meninger om hvor det er bedst at montere de bedste vinterdæk. Hvis man nu har nogle vinterdæk med 3/4 mm tilbage kunne man så ikke lige så ikke lige så godt køre på nogle gode sommerdæk. Min nabo har lige fået nye sommerdæk og det ser ikke ud til han har besvær her i sneen." Hvis man læser rundt omkring så er anbefalingen min. 4 mm til vinterdæk, hvilket vel også er logisk da lammeller m.v. ikke bidrage til at få fodfæste hvis de er slidt væk. Mvh Thomas
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
VinterdækFredag 15-01-2010 kl. 08:33 |
" Hvis man nu har nogle vinterdæk med 3/4 mm tilbage" Jo der skal være 4mm mønster på. og nye dæk med masser af mønster er altid bedre. mine Alpin A3 er 6 år gamle og tager fint fat i is og sne, selvom jeg var skeptisk pga alderen. aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
|
Fandt du ikke hvad du søgte?
|
|