Biler - mekanik : Om reparation, virkemåde, tuning mm. |
can-bus?
Lørdag 07-03-2010 kl. 07:43 |
Hvad er det og er det noget Toyota benytter? Bilen kører fint tak!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
can-bus?Lørdag 07-03-2010 kl. 08:46 |
Det er et elektronisk kredsløb, hvorpå at det forskellige følere og givere sender deres data ud på.. Her efter kan de forskellige styrebokse så tage de signaler de har brug for.. Så alle data er altid på hele nettet.. Så man kan stort set gøre alt med et canbus net.. En canbus alarm for eksempel.. Den skal have strøm og en can high og low, så fortæller can-nettet den at nu er døren åben, nu bliver der låst så du skal slå til osv osv.. Det er genialt, men lidt svært at finde rundt i.. :) Og ja toyota bruger det.. Hvor stort omfang ved jeg ikke?
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
can-bus?Lørdag 07-03-2010 kl. 09:50 |
Hvis de ellers laver det så det holder så er det en god ide. Da de kan nøjes med at trække forsyning og data rundt i bilen. Og ikke alle mulige forskellige ledninger med styresignaler. Det gør det jo nemt at lave ændringer i software fx. Så spejlene kører ned og bagrude viskeren kører når bilen går i bakgear. Eksempelvis. En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
can-bus?Lørdag 07-03-2010 kl. 10:05 |
Det skriger 'single point of failure' i mine øren. Men hvad ved jeg osse om det. Jeg er bare polytekniker og rum-videnskabsmand ... Bilen kører fint tak!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
can-bus?Lørdag 07-03-2010 kl. 10:44 |
Can-bus bliver brugt en del rundt omkring, har kørt med et par JCB traktorer der havde det, og lad os bare sige at der var altid et eller andet galt, og service folkene kunne aldrig finde ud af at lave det. Og så er det hamrende dyrt. Carpe Noctem, Carpe Cervesa.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
can-bus?Tirsdag 08-03-2010 kl. 12:03 |
@Roberto: Ingen singlepoint of failure. CAN-bus blev lavet af bosch tilbage i 80'erne, da RS232 simpelthen ikke kunne bruges i biler mere. Det er meget fejltolerant, støj-robust og uendelig let at udvide. Det er lidt en form for ethernet til biler, bare med pakkeprioritering og en hel masse andre bilorienterede features.. En typisk bil består rent faktisk af tre CAN-systemer. En til motor, en til komfort og en til lyd/video.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
|
Fandt du ikke hvad du søgte?
|
|