Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce










 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 50
Fredag 09-03-2010 kl. 20:08
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg var så optimistisk i sidste uge, at kører Konens Carina E 1992 til syn, uden at kigge så meget på den ud over lys m.v.
Det var så ikke godtnok.

Den blev kaseret på :
Parkeringsbremse utilstrækkelig.
Skævbremsning foran.
Ujævn bremsekraft venstre for.
Manglende sikring i motorrum (det er jo heldigvis nemt at lave)
Gennemtæret travers Zone B venstre bag

Jeg har købt nye skiver, klodser, og bakker - og vil til at monterer det. Men er det mon nok til at den bliver i orden !
Hvordan finder jeg årsagen til skævbremsning og ujævn bremsning.
Håndbremse problemmet er vel måske pga. at det der autojustering i tromlerne ikker virker - eller ?

Rusten, bliver jeg nok nødt til at få et værksted til at fixe, men det kunne være rart selv at kunne løse resten.

Gode råd er velkommne.
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne.

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 100
Fredag 09-03-2010 kl. 20:38
    Vis profil  Vis bilprofil
ujævnbremsekraft i for det kan vel næsten kun være dårlige glidere og et dårligt stempel i kaliperen

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 100
Fredag 09-03-2010 kl. 21:01
    Vis profil  
Ja de bremser trænger nok til et abonnement

Nye skiver og klodser er nok ikke til at komme uden om.

Køb gliderne med det samme, med option på at må aflevere dem tilbage og få også et sæt gummipakninger dertil (de er evt revnet men lette at udskifte)

Du skal måske også renovere kaliprene med nye pakninger og stempler,men det er heller ikke den store herregård vi er ude i der.
Carina E 2.0 SLI

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 50
Søndag 10-03-2010 kl. 19:21
    Vis profil  Vis bilprofil
Undskyld min uvidenhed - men jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med "glidere".
Jeg har en kopi af en engelsk Haynes manual, og syntes ikke de omtaler noget som kan oversættes til glider.

Er det dem der gør at selve kaliberen kan flytte sig sidevers ift. den faste del som holder klodserne på plads.


Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne.

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 100
Søndag 10-03-2010 kl. 19:28
    Vis profil  Vis bilprofil
ja det er dem. køb et renoveringssæt, det indeholder alle gummidele og pakninger, skil det hele ad, rens godt og hvis der er rust på stempel og glidere, så fjern det med smerglærred/fint sandpapir og gi det hele bremsefedt ( medfølger i renoveringssætter ), så skulle det gerne køre helt super igen.

hvis der ikke er bremsefedt nok med, så har thansen noget siliconefedt fra logtite, det er det samme.

sættet koster nok mellem 300-400 og er til begge calipere

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 100
Søndag 10-03-2010 kl. 21:02
    Vis profil  
Gennemtæret travers Zone B venstre bag ?? hvor er det lige det er , og er det et problem ?
Carpe Noctem, Carpe Cervesa.

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 50
Søndag 10-03-2010 kl. 21:17
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg har heller ikke helt overblik over hvor det er - men synsmanden "rodede" en del med brækhjernet, helt omme bagved lige op bag kofangeren nedefra.
Da han kom med synsrapporten, bad jeg pænt om, om han kunne vise hvor det var - men det var der vist ikke tid til. Det kunne man se sagde han - nu var der i hvert fald hul ! ! !

Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne.

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 50
Onsdag 11-03-2010 kl. 21:59
    Vis profil  Vis bilprofil
Har fået kigget på bagbremserne idag. I begge sider var autojusteringen i uorden. I den ene side blokeret af en deform fjeder, og i den anden side helt groet sammen. Så nu virker håndbremsen igen.

Da jeg havde bilen løftet, kiggede jeg lige efter det rust hul.
Det er desværre helt inde under bilen - ret tæt på der hvor bagbroen er skruet på. der er ligesom en pukkel ned i begge sider.
Mon det i det hele taget kan blive et problem at lave det ? ?

Billeder her :
http://www.billedeupload.dk/photo/2010-03/38b6b114/DSC03569.JPG.html
http://www.billedeupload.dk/photo/2010-03/f85b5061/DSC03570.JPG.html
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne.

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 50
Onsdag 11-03-2010 kl. 22:10
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er nok ikke et problem, at få det lavet.
Men det bliver nok lidt dyrt, og når den er rusten her, er der stor risiko for at der er rust andre steder.
Har bilen aldrig været undervognsbehandlet?

mvh jens

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 100
Onsdag 11-03-2010 kl. 22:22
    Vis profil  
Det ser godtnok ikke godt ud, det er da et af de mere solide punkter på bilen, så vidt jeg kan er det vel der bagbroen er monteret på.
Carpe Noctem, Carpe Cervesa.

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 25
Fredag 12-03-2010 kl. 05:35
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er et ret kedeligt sted den er rusten - den sidste jeg så med rust samme sted blev skrottet , det er ret omfattende at lave så det holder og ser ordentlig ud bagefter .
JA aka Carlos
Nu med Kia-logo på arbejdstøjet .


Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 50
Fredag 12-03-2010 kl. 08:15
    Vis profil  Vis bilprofil
Vi købte den nysynet til 20.000 for 2 år siden. Så hvorvidt den har fået undervognsbehandling m.v. ved jeg jo ikke.
Tanken var at den lige skulle køre 2 år mere - men den plan holder måske så ikke.
Jeg må hellere forbi mekanikeren, inden jeg laver mere ved bremse osv.
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne.

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 500
Fredag 12-03-2010 kl. 09:35
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er et trist sted at lave da synshallen kræver det bliver lavet i samme facon og styrke som orig. Jeg har selv fået det lavet i højre side, pladedelen koster 425 kr incl. moms men det tog 11 timer for toyota at skifte den.
Bagbroen skal ned og den er givet vis rustet fast så bestil lige nye bolte når du skal igang.
mvh. Jørn

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 50
Fredag 12-03-2010 kl. 11:05
    Vis profil  Vis bilprofil
Har sendt billederne til min trofaste mekaniker - og han mener godt han kan lave det - han har gjort det før.
Så det er dejligt.

Jeg har ikke selv udstyret (og evnerne) til at lave sådan noget - og så er det bedre at betale sig fra det.

Så kan jeg jo se om jeg magter at få bremserne i orden, det kan jeg lidt bedre forholde mig til.

Tak for alt den gode feedback.
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne.

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 500
Fredag 12-03-2010 kl. 11:22
    Vis profil  
hvilken årgang er din carina ?

Rust og bremser på gammel Carina E



Fredag 12-03-2010 kl. 14:23
det er en fra 92 står i første rubrik

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 100
Fredag 12-03-2010 kl. 15:09
    Vis profil  
Der kan en Japaner altså godt ruste, for det må vel være en JT når den er fra 92 ?
Carpe Noctem, Carpe Cervesa.

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 50
Fredag 12-03-2010 kl. 19:32
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg synes nu også at den ser betydeligt mere "træt" ud på billederne end min gør. Jeg er klar over min er 2-3 år nyere men alligevel.
Synsmanden kiggede sidst og sagde: "der er jo ikke nogen grund til at finde en hammer frem, der er jo ikke noget at komme efter"
Den har kun fået undervognsbehanling 1 gang for 6 år siden. Min er fra england.
En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 500
Fredag 12-03-2010 kl. 21:59
    Vis profil  
Din mekaniker skal huske at han ikke må lappe det hul. Hullet sidder i zone B for tæt ved bærende ophæng. Altså skal Tværvangen købes og monteres med bagbro afmonteret som en også skrev de havde gjort ved Toyota.

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 50
Søndag 14-03-2010 kl. 00:12
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja - det er en JT'er

Jeg har fortalt min mekaniker at den blev kaseret til syn pga dette - så jeg går selvfølgelig ud fra at et professionelt autoværksted, så laver det på den korrekte måde, så det kan synes.

Brugte for øvrigt fredagen på at lave forbremser.
Det var tiltrængt - der har jeg nok været rigelig optimistisk i ikke at kigge på dem inden syn. Jeg skulle virkelig have fat i hammeren, for at få de gamle klodser af - så hårdt var det groet fast.
Med nye skiver og klodser bremser den fremragende.
Jeg tjekkede gliderne og kørte stemplerne ud og ind nogle gange - det ser ud til at køre fint nok.
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne.

Rust og bremser på gammel Carina E



Forum rating: Top 50
Søndag 14-03-2010 kl. 00:44
    Vis profil  
ujævn bremsekraft skyldes somreglt. at skiverne er skæve i det her tilfælde dog kun i den ene side. og det kommer tit af at skiven er bleven for varm. og det kan komme af fastsidende stempler eller glider, eller fastgroet klodser. som gør den kan bremse lidt heletiden.
og du fandt fejlende ved klodserne. så problemet burde være løst.
håber du huskede og rengøre navet ordenlig inden du monteret de ny skiver.
nu med et billede af min nye avensis

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg