Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce










 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Motor-info?



Forum rating: Top 500
Tirsdag 16-03-2010 kl. 08:54
    Vis profil  
Jeg har skrevet dette under min bil:

1,3L, - 1.331ccm,
4E-FE motor
4 cylindret 16 ventiler
86 hk / 120 nm
0 - 100 km/t: 12,5 Sek.
Tophastighed: 175 Km/t
Km/l: 14,5

Men hvad betyder det egentlig at det er en 1,3L for - er det så meget benzin der kan være i motoren eller? Og hvordan kommer man frem til at det er 1331 ccm.? Og hvad vil det sige at det er en 4 cylindret med 16 ventiler?

PFT. :)
Corolla Rocks! :P

Motor-info?



Forum rating: Top 5
Tirsdag 16-03-2010 kl. 08:56
    Vis profil  Vis bilprofil
Det betyder bare at et af dine stempler fortrænger 0.333L når det kører fra helt i bund til helt i top - et totalt håbløst mål :)


Bilen kører fint tak!

Motor-info?



Forum rating: Top 5
Tirsdag 16-03-2010 kl. 08:57
    Vis profil  Vis bilprofil
4 cylindret 16 ventilet betyder at der er 4 stempler og de har 4 ventiler hver (2 in og 2 ud).
Der findes så vidt jeg ved motorer med 0 (totaktere) 2, 3, 4 og 5 ventiler per cylinder.

Bilen kører fint tak!

Motor-info?



Forum rating: Top 500
Tirsdag 16-03-2010 kl. 19:44
    Vis profil  
Ja, som roberto siger..

1,3L er en afrunding af dit slagvolumen i motoren (cylindervandring x diameter på hullet x 4cylindre) - 1331ccm (cubik centimeter) omregnet til et volumen i liter er ca 1,3L

At din bil er 16 ventilet på 4 cylindre siger, at du har dobbelt overliggende knastaksel.. Hvis du havde enkelt knast, havde du kun haft 8 ventiler.

På din bils motor sidder der, som Roberto siger, 4 ventiler pr. cylinder, hvoraf 2 er til indsugning og 2 er til udstødning.

Cylinderne sidder i blokken.

Ventilerne sidder i topstykket.

Kompressionen, som er et tryk, er ofte det, som ødelægger toppakningen, som er den pakning, som sidder mellem blokken og topstykket.

Når man piller topstykket af, sidder ventilerne inde i topstykket, og de holdes på plads af fejdre. Det er altså ikke noget, som falder ud, når man tager det af. Det er altsammen en mekanisk proces som drives af antænding af brændstof og udsugning af gasser. Alt dette styres af din ECU-box, som er hjernen i din bils motor.

Motor-info?



Forum rating: Top 500
Tirsdag 16-03-2010 kl. 19:55
    Vis profil  
Fantastisk John og Roberto - det var en forklaring til at forstå :)
Så blev jeg så klogere :O)

Har I desuden nogle links, hvor man kan lære mere om motorer generelt?
Corolla Rocks! :P

Motor-info?



Forum rating: Top 500
Tirsdag 16-03-2010 kl. 20:05
    Vis profil  
på youtube, søg: engine combustion , så kan du se noget af det.

Motor-info?



Forum rating: Top 50
Tirsdag 16-03-2010 kl. 21:08
    Vis profil  Vis bilprofil
Citat John Andrews:
At din bil er 16 ventilet på 4 cylindre siger, at du har dobbelt overliggende knastaksel.. Hvis du havde enkelt knast, havde du kun haft 8 ventiler.

Næsten korrekt, der findes også biler med en knastaksel og 12 til 16 ventiler.

Motor-info?



Forum rating: Top 500
Tirsdag 16-03-2010 kl. 21:21
    Vis profil  
Super - tak for linket !
Corolla Rocks! :P

Motor-info?



Forum rating: Top 500
Onsdag 17-03-2010 kl. 02:41
    Vis profil  
Alex.. Jeg sad lige og overvejede, om jeg skulle svare på dit ynkelige forsøg på at træde på min intelligens.. men fortæl mig lige, hvor du har lært at læse.. og fortæl lige hvor Kevin kan finde en 4E-FE med 12 eller 16 ventiler...

Man kan tydeligvis se på min post, at jeg prøver at fortælle manden, hvad han gerne vil vide om HANS BIL.. så skulle du ikke bare tage din dum-smarte bemærkninger et andet sted hen..

For at afklare med Kevin, så hører 12 og 16 ventiler til på hhv. 6 og 8 cylindrede biler med én knast, svarende til den hypotetiske henvisning fra min post med 8 ventiler på 4 cylindre, HVIS den havde én knastaksel.

Så skulle det hvis være på plads.

Motor-info?



Forum rating: Top 5
Onsdag 17-03-2010 kl. 07:11
    Vis profil  Vis bilprofil
Garnér gavmildt med smileys, så glider det lettere ned ...
Nu med fuldt hus!

Motor-info?



Forum rating: Top 250
Onsdag 17-03-2010 kl. 07:51
    Vis profil  
Ca. midt på siden står der en masse om Corolla 13.

http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=612963

Motor-info?



Forum rating: Top 500
Onsdag 17-03-2010 kl. 08:42
    Vis profil  
Hehe det er helt i orden John :)

Og tak for linket Karl - så er der, da godt med info :D

Men kom lige til at tænke på dæktrykket, på linket står der:
Dæktryk, bar, min.-max., for/ bag 2,5/ 2,5

Men inde i handskerummet står der 2,2 - jeg går udfra det er mest optimalt med de 2,2, right?

Og har lagt mærke til at mit højre fordæk let taber trykket, den kan ryge ned på en 1,5-1,6 i løbet af en uge? Er det noget man skal undersøge nærmere?
Corolla Rocks! :P

Motor-info?



Forum rating: Top 5
Onsdag 17-03-2010 kl. 08:44
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja. Tag hen til en dækmand.
Nu med fuldt hus!

Motor-info?



Forum rating: Top 50
Onsdag 17-03-2010 kl. 23:35
    Vis profil  Vis bilprofil
John Andrews: Jeg sakser lige lidt fra dit eget indlæg...

"At din bil er 16 ventilet på 4 cylindre siger, at du har dobbelt overliggende knastaksel.. Hvis du havde enkelt knast, havde du kun haft 8 ventiler. "

Som jeg påpegede findes der altså biler med flere end 8 ventiler på en 4 cylindret motor med en enkelt knast. Dette var ment som en oplysning, og og ikke for at træde dig over tæerne igen, men tag det som du vil...

Og som du så prøver at redde den hjem i sidste indlæg med at "Man kan tydeligvis se på min post, at jeg prøver at fortælle manden, hvad han gerne vil vide om HANS BIL.. så skulle du ikke bare tage din dum-smarte bemærkninger et andet sted hen.. ". Hvorfor snakker du så overhovedet om enkelt knast og 8 ventiler, det har jeg godt nok aldrig set en 4E-FE med.

Men fortsæt du bare med at komme med "ynkelige forsøg på at træde på" folks intelligens, men var det ikke lettere bare at holde sig til emnet?

Motor-info?



Forum rating: Top 250
Torsdag 18-03-2010 kl. 00:28
    Vis profil  Vis bilprofil
Kevin, hvis du har mod på at læse lidt engelsk tekst, der dog kan være lidt teknisk for nybegyndere (ingen hån ), så er der lidt her for dig at læse omkring den motor-"familie", din motor er i:

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_E_engine
- Hvorfor må man ikke sige negerbolle, når man må sige hvidløg?

Motor-info?



Forum rating: Top 250
Torsdag 18-03-2010 kl. 00:34
    Vis profil  Vis bilprofil
John -> Jeg vil på ingen måde bruge Kevin's indlæg til en diskussion, der på en måde ikke har noget med hans spørgsmål at gøre, MEN din udtalelse "- så hører 12 og 16 ventiler til på hhv. 6 og 8 cylindrede biler med én knast" er jeg ikke klar over, om du mener på den måde, at de ifølge dit hoved bør høre til 6- og 8-cylindrede motorer, eller om du mener, det kun eksisterer på 6- og 8cylindrede motorer.

2E og 2E-E motorerne tilbage i midt- og slut-'80'erne vare rækkemotorer med 4 cylindre, én overliggende knastaksel og med 12 ventiler.

Fred være med det. Det var bare en sidebemærkning, som ikke har noget med Kevin's spørgsmål at gøre...
- Hvorfor må man ikke sige negerbolle, når man må sige hvidløg?

Motor-info?



Forum rating: Top 500
Torsdag 18-03-2010 kl. 09:10
    Vis profil  
Tak for link HP!

Mht til dette:
"3rd Gen 4E-FE:
In 1997 the intake manifold was changed again along with the ECU and the result was 85bhp for the Corolla and 82bhp for the Starlet. This engine was discontinued in 1999."

Så min Corolla har 85 bhp og ikke 86 ? :)

Corolla Rocks! :P

Motor-info?



Forum rating: Top 100
Torsdag 18-03-2010 kl. 12:21
    Vis profil  Vis bilprofil
HP>>

Æv æv troede nu lige min 1.3 E9 var en v8 når den nu har 12 ventiler


Nu med To-yotaer i stalden

Motor-info?



Forum rating: Top 100
Torsdag 18-03-2010 kl. 16:34
    Vis profil  
hmm en V8 med 12 ventiler, den kommer nok til at gå lidt dårligt, jeg synes jeg har læst et sted at det kræver minimum 2 ventiler pr cylinder 1½ ventil pr cylinder kan nok ikke gøre det
Carpe Noctem, Carpe Cervesa.

Motor-info?



Forum rating: Top 100
Torsdag 18-03-2010 kl. 20:09
    Vis profil  Vis bilprofil
Den har sku heller ikke lyden af en v6
Nu med To-yotaer i stalden

Motor-info?



Forum rating: Top 250
Torsdag 18-03-2010 kl. 20:43
    Vis profil  Vis bilprofil
Kevin -> "-Så min Corolla har 85 bhp og ikke 86 ? :) "

Jeg må nok indrømme, at man ikke helt skal stole på de opgivelser af effekt, der er der inde. Sad selv og skimmede det igennem og jeg kunne ikke lige helt få det til at stemme overens med de effekter, der er opgivet i Toyota's eget "intranet", hvor man slår diverse motordata op...
- Hvorfor må man ikke sige negerbolle, når man må sige hvidløg?

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg