Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce






 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

3SGTE renovering og tuning?



Forum rating: Top 500+
Mandag 22-03-2010 kl. 12:59
    Vis profil  
Hej Toyota venner !

Jeg står lige nu og har købt en fin T16 gt4 med en 3sgte generation 2 motor og jeg må sige at motoren ikke går godt, den kører på 3cyllindre og den går pludselig ud i tomgang. og turboen er stået af.
så når nu jeg alligevel skal købe en ny turbo og har åbnet motoren og fundet ud af at stempel 1 er smadret og væggen ligeså.
ce/je stempler er i tankerne med over størrelse 0.5mm (hvis det overhovedet er nok) ellers skal der nye foringer i (kan man det på denne motor?)

Hvilke opgraderinger er vigtige/nødvendige på 3S-GTE Gen 2 motor for at nå 300-350hk(på svinghjulet)
Så hvad er nødvendigt ?(så jeg ikke spilder en masse penge på ligegyldige upgrades.


Så jeg håber på at få gode og konstruktive råd her.
Jeg har ca 20.000kr, men det kommer også an på løsningen.
Den har frontmonteret intercooler og oliecatch tank.
og jeg skal have lavet bedre udstødningssystem (kan jeg lave selv)
Det skal siges at jeg selv kan det meste og så har jeg min bror der er mekker til at hjælpe med resten..

En 4 hjulstrukket hilsen fra Kasper


3SGTE renovering og tuning?



Forum rating: Top 500
Mandag 22-03-2010 kl. 15:36
    Vis profil  
Bedste råd du nogensinde vil få:

1. Sælg det lort, med mindre du er 100% og har prøvet det før..

2. Din gen2 har ingen upgrades fra starten, og den er født med ct26 =lort

3. Sælg den.. Hurtigt.. Med mindre du har masser af penge til nærmest alt.. da den ingen "gratis upgrades har" Du får aldrig meget power ud af den, men mindre du få intag, udstødning, fuel rail, benz pumpe + regulator.. Den står med 440 injk.. De kan ikke trække noget i nærheden af 300hk Det er en pint 220hk flywheel motor..

4. Sælg sælg..

5. Køb en 93+ ST205 gt4 (Gen3) . Den er født med opgraderet indtag, fuel rail, regulator, 540cc injektors, og vigtigst af alt en ct20b. Den står med 245hk standard, og den trykker kun med 11-13psi.

6. Evt en caldina (Gen4-5) De har 265 standard, men der er ikke andre upgrades. Det er bare tryk.

7. Det vil være smartest at købe noget, som passer sammen, derfor skrev jeg ST205 først. Den er født med stål komp hjul, i modsætning til ceramisk, og dens flow er tilpasset motorens power-range. Den spooler ved 2500rpm og holder tryk til redline selv ved høj belastning.

8. Behold din (gen2) og og brug 100vis af timer på og penge på at opnå det samme som du vil kunne opnå med samme mængde penge og ½ tid, ved en anden motor.

9. De fleste, som laver det nummer der, bytter alligevel om til gen3 elektronik, når de omsider finder ud af, at luftmængdemåler er noget lort.. Free flow ftw

3SGTE renovering og tuning?



Forum rating: Top 500+
Mandag 22-03-2010 kl. 17:28
    Vis profil  
Tak for svaret John!

det er da råd der er til at tage at føle på.

Der er megasquirt på allerede, skal der laves meget om for at få en gen 3 til at passe på det nuværende ledningsnet?

og hvad med trækaksler, kardang, gearkasse, montering i motorrum, tilpasning osv? Passer det hele sammen?

Et problem kan vel være syn, jeg tænker når den er født med gen1 m. 185hk og så får en motor i der er 225hk, så er det for meget forøgelse af effekten. er der nogle fiduser der?

altså det lyder jo som om at gen 2 er noget virkeligt lort, så det er kun hvis det andet er umuligt og jeg så bare skal sælge den igen, så kan der ryge en ny af dem i, så den i det mindste har 205hk at blive solgt med..

Mvh Kasper

3SGTE renovering og tuning?



Forum rating: Top 500+
Mandag 22-03-2010 kl. 19:00
    Vis profil  
Og hvordan passer en caldina 265hk i den bil?
Jeg er da meget åben overfor at putte sådan en svend i den !

Hvordan er gen 4/caldina motoren at tune på ?

3SGTE renovering og tuning?



Mandag 22-03-2010 kl. 19:45
John: Andgående punkt 6: Der er jeg ikke helt enig, caldina motor kører med anden indsugningsmanifold, og anden tænding...

Kasper: Caldina motor laver 335 hk ved 1,2 bar, kun ved og opgradere den orginale turbo med størrer kompressor hjul...

3SGTE renovering og tuning?



Forum rating: Top 500
Mandag 22-03-2010 kl. 20:05
    Vis profil  
Alt det shit med ledningsnet, kan du slå op og der er lavet guides til, hvordan man swapper over.

Det er ikke fordi gen2 er noget lort som sådan.. men hvis du satser på 350hk, er det sku da lidt optimistisk at starte med en halvdoven 225hk motor.

Jeg mener, den har jo kun 440cc standard..

Det jeg mener med, at det vil være bedre med en nyere motor, er, at den jo er en faceliftet udgave af de forrige. Dvs. alt det ustyr, du skal bruge penge på at få fat i, er de andre født med..

Trixet ligger i, at du IKKE skal åbne op til blokken.. Sansynligheden for at det komme til at gå ad helvede til, er højere med en motor, som har været åbnet, da der over tid går ting løst, og de smadrer mere end godt er, når der er løse ting indeni motoren.. Det gør jo ikke så meget, hvis din udstødning fx bliver utæt i pakningen.. Men det gør en hel del, hvis din top-pakning bliver utæt.. hvis du ved, hvad jeg mener.

Anyway, du kan sagtens arbejde videre med din gen2, men dine power-goals ligger højt. Dvs du skal tunes med gen3 ECU eller standalone eller noget... Som du selv er inde på, Megasquit.

Det er muligt at du gerne vil have 350 hk, men idet du har valgt en bil med 4x4, har du automatisk tabt mere effekt end hvis du havde valgt en baghjulstrukket model. Lad nu det ligge og lad og ikke tænke på, at effekten som bagefter bliver overført til hjulene er 15-20% mindre igen pga. du regner flywheel og ikke rearwheel..

Når din 350hk øse så alligevel er nede på omk de der 270whp minus det løse, så ved du også, at når man regner procenter ud, er der bedst at starte så højt som muligt, for igen ikke at miste så meget på bundlinjen.

Fx hvis din standard motor har 185HK, og dit resultat skal være 350hk, skal du tune din bil 89,2%, da forskellen er 165hk..

Hvis du derimod vælger en bedre platform, som fx en celica st205 gt4, som er den letteste at ligge i for dig, hvis jeg skal være ærlig.. så har du en motor med 255hk standard (de sidste 10hk er pga A2W-IC)

Dvs, du har en motor med 225hk, og dit slutresultat er stadig 350hk, skal du tune din bil 37,3%

Så er spørgsmålet, om du kan se logikken i, at du har større sikkerhed og levedygtighed, for ikke mindst at nævne pålidelighed, ved at køre med en motor, som er tunet 37,3% frem for en der er pint til at skulle yde 89,2% udover sin kapacitet?

Nu kommer så det fedeste at alt.. Du kan importere et klip fra england, så du ikke engang behøver at svare hverken moms eller afgift af det.. Ellers, hvis det er for besværligt, har Egon sikkert et motor klip liggende, som du kan købe.

Jeg har købt flere klip fra Egon. Han er flink nok. Du kan også få support fra ham, hvis du står med et problem senere, hvis du køber igennem ham. Det har jeg brugt selv.

Men.. du har så valgt en gen2, som skal have skiftet de dele, som jeg nævnte før, for bare at komme i nærheden af 300hk.. Ellers, så skal du jo på og have en turbo med en masse LAAAAAaaaaAAaaagggggggGG

Så kan du få dine hk, men du har bare Ingen power før efter 5000rpm.. Dvs. u skal vente en evighed på det, og når det så kommer, slider det 10x så meget.. Det må du selv om.. Mange såger det rush, som kommer ved dette punkt.

Jeg har det dog sådan selv, at jeg vælger spool frem for alt. Jeg vil have Instant action. Så går jeg gladeligt på kompromis med et par hundrede hk.. Jeg har prøvet det. Jeg har ikke brug for det..

Jeg har det bedst med, at bare ligge i 5. gear med 80, og bare kunne trykke den ned uden at skifte gear, hvis jeg skulle få brug for det. Skal jeg overhale i tæt trafik ryger den selvfølgeligt ned i 3. :D Fuld hammer og ca 2sek efter ligger man på max rpm. Det er sku cool nok

Dit problem med din motor med 185hk og 20% giver 223 < 225.. så kan du lære det :D

Det er altid et problem at tune biler, som ikke ha nogen power fra starten... med mindre, du ikke gør noget ud af, at gejle den i motorrummet.. hvis det hele ser standard ud, opdager synsmanden det sikkert ikke.. Det er en chance, du må tage... Ellers skal du jo bare drossle effekten, og få myndighederne til at teste bilens effekt, så den ligger under de 20% testdagen.. så kan den også blive godkendt med konstruktive ændringer.

Som sagt.. var jeg dig, havde jeg fået fat på et ST205 GT4 front klip.

3SGTE renovering og tuning?



Forum rating: Top 500+
Mandag 22-03-2010 kl. 21:49
    Vis profil  
Mange tak for din seriøse mail.

jeg kan godt se fornuften i at turbo og motor flow/spool up passer bedre sammen, nu har jeg en seicento 1,1 jeg har bygget turbo på, og jeg kører med 110hk og std har den 54 så jeg er lige over 100% effekt forøgelse og den klager slet ikke(har nu kørt 40k km og en masse 402meter). og der er endda med originale stempler, den trækker godt fra 3300omdr og helt til 7000. indsprøjtning og rigtig komp er guld værd!

Jeg tænker lige nu, er det nødvendigt at skifte gearkassen over, passer gen2 og gen3 ikke sammen? altså hvorfor en front klip frem for en motor, når nu jeg har megasquirt?

den koster jo 8000 mere og fylder en del..

Jeg kan godt se det fornuftige i at vælge en med 245hk og så lave udvendige mods på den, såsom ny downpipe + udstødning.. som er nemme og billige forbedringer. + evt en ny turbo og en ordentlig trimning..


3SGTE renovering og tuning?



Forum rating: Top 500
Tirsdag 23-03-2010 kl. 00:26
    Vis profil  
hehe, ja. den lille 1,1 for lov at tjene til føden :D

Du kan vel også se, at den ikke skal trække så meget, pga bilens størrelse og vægt, mens en celica har brug for mere moment og derved et større kubik og mere flow.

Bigger, Better, Faster, Stronger.

Så vidt jeg lige husker sidder der en S54 gearkasse på gt4, men jeg kan ikke huske om gen2 og gen3 deler samme gearkasse.

Frunden til klippet, er fordi jeg ikke ved 100%, om du fx får brug for dele som trækaksler, gearkasse, spindler, ophæng, fjedre, dæmpere, motor mounts, A2W core, A2W hardlines, slanger, varmeveksler, køler osv osv.. Du har også mulighed for at sælge de ting, som du ikke får brug for på dba, så det vil trække ned i udgiften. Denne fremgangsmåde har jeg selv benyttet mig af flere gange. Dette er de ting, som du selv skal finde frem til på celica forum. Det vil være en fordel for dig at finde et forum fra USA, da et dansk forum sikkert er lille, snævertsynet, og fyldt med folk, som tror de ved en helvedes masse.

Jeg siger dette, for at du finder et forum med et overvældende udbud af folk, som har rigeligt med info omkring netop DIT motorswap.

Du får brug for at downloade en manual, eller en guide til swappet. Læs det igen og igen, så du ikke kommer til at stå med en stump, som er i restordre eller noget. Guiden vil fortælle om en masse nyttigt, og du vil få brugt timevis på at forberede swappet, da tingene helst skal foregå flydende og regelmæssigt.

Hvis du finder ud af på celica forum, at du ikke får brug for at opgraderer til de nævnte dele fra klippet og du har 100% styr på megasquit, så kan du vælge at købe motoren alene for at spare, men hvis du køber motoren for at spare først, og senere finder ud af, du mangler en del ting fra klippet.. bliver det meget dyrere, end hvis du købte klippet fra starten.

Husk også det vigtigste, som du ikke nævnte på listen over de ting, du ville mod.. KOBLING og lætvægts svinghjul

Lige den sidste ting. Den 245hk udgave kom ikke på celica, det var den 255hk udgave (den med Air 2 Water InterCooler) også kaldet ChargeCooler. Det var den med luftkøling, som kom med 245hk, men den sad ikke på st205 gt4. Ved ikke om jeg fik sagt det, så det kunne misforstås. Sorry.

Anyway.. dit eksempel med 100% effektforøgelse på din 1,1 - som kører upåklageligt.. tja.. det kommer ikke til at køre upåklageligt, hvis du tuner din 255hk til 510hk på standard internals.. Det kan jeg love dig

Noget andet er, at med 540cc og support mods kan du sagtens klare i nærheden af 300hk på hjulet uden at rykke motoren fra hinanden, så 350 på flywheel er ikke uopnåeligt for ganske få kroner, hvis du har lyst.. og nu snakker jeg endda på standard 3sgte ECU.

Sidste 1/4 mile jeg så med den motor var 12,92 Det var dog ikke et celica chassis. (tunet til 305Whp ved 19psi på Shell V-power og 235/40-16 gadedæk)

3SGTE renovering og tuning?



Forum rating: Top 25
Tirsdag 23-03-2010 kl. 06:31
    Vis profil  
Egon har også et fint st205 frontcut stående, så tag ud og hent det, det er sq noget nemmere
Hvis et rodet skrivebord tyder på et rodehoved, hvad tyder et tomt skrivebord så på?

3SGTE renovering og tuning?



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 23-03-2010 kl. 09:02
    Vis profil  
Det lyder rigtig spændende gutter, jeg skal vidst lige have snakket med chef mekanikeren omkring det swap. det lyder noget teknisk og jeg vil ikke ende med at så med en hel bunke ledninger der er blevet til kluddermor
Hvem er egon og hvilket firma har han? er det Gadbjerg motorimport?
Jeg regner også med at ringe til Rene fra turbomotor i dag, så jeg lige kan høre hans meninger omkring dette projekt og om vi skal have lidt samarbejde igang mht megasquirt.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg