Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


















 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 500+
Søndag 18-04-2010 kl. 15:31
    Vis profil  
Hej igen,

Jeg laver dette indlæg i håb om, at vi kan få en god og saglig debat om Toyotas VVT-I'ere :)
Filosofien med deres "Optimal Drive" (OD) er jo meget god, og motorerne er jo også blevet bedre og mere økonomiske- men:

Jeg har siddet og kigget lidt på den nye Astra med med dens turbo motorer: 1,4 = 140 HK og 200 NM fra 1500-3000 omdr.

Så blegner feks. 1,8 motoren jo lidt med 147 HK og 18(7?) NM ved 4000 omdr.?

Hvad synes I? Hvorfor propper Toyota ikke en turbo i deres OD-motorer? Det giver jo tilsyneladende det, vi alle elsker: bundtræk :P.

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 50
Søndag 18-04-2010 kl. 16:19
    Vis profil  Vis bilprofil
Nu er der ingen praktisk forskel på 140/147 HK eller 200/187 Nm, så det er ret lige meget.

Til gengæld koster en turbo meget i indkøb, i drift og i motorlevetid. Den kan dog have en lille fordel i brændstoføkonomi, hvis den køres pænt.

Næ, jeg så meget hellere en kompressor, der stille og roligt gled ud via en centrifugalkobling med stigende omdrejningstal. Vi kan bruge ekstra moment ved lave omdrejninger, mens ekstra HK er mindre interessant til familiebiler.

Min Carina kræver ca. 3200 omd/min ved 130 km/t - og det er ikke ret mange HK - 60-70 stk?
Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 5
Søndag 18-04-2010 kl. 16:21
    Vis profil  Vis bilprofil
>>Nu er der ingen praktisk forskel på 140/147 HK eller
>>200/187 Nm, så det er ret lige meget.

Jeg vil nu mene der er pænt meget forskel, når tallene ikke begge kommer fra en sugemotor... de er vidt forskellige at køre i selvom de opgivne tal er næsten identiske

Jeg har brugt en del tid på at se på anden bil sammen med en kammi de seneste måneder og jeg synes det er utroligt at de sjoveste biler Toyota laver er dieselbiler.

F.eks. kan du hverken få en Verso eller Auris med kvik motor, medmindre du vil have en diesel.

F.eks. Seat, Opel, VW og Audi har ekstremt mange flere optioner i motorprogrammet

     Remus universal bagpotte Ø90mm

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 5
Søndag 18-04-2010 kl. 16:35
    Vis profil  Vis bilprofil
Fandt lige denne kurve fra en VW 1.4 TSI
Ser det ikke meget fornuftigt ud, også på papiret?
http://www.rri.se/spec/view/png/graph/STR-07031402-kW-Nm-C.png
     Cobra håndsender til Cobra alarm 5702/5802

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 50
Søndag 18-04-2010 kl. 16:35
    Vis profil  Vis bilprofil
Sludder og vrøvl, René. Forskellen på 200 Nm og 187 Nm er 6,5% og det opdager man aldrig.

Til gengæld har du ret i af dieselmaskiner er/virker kraftigere til hverdag pga. forskellen i moment (Yaris 1,33 benzin: 132 Nm, 1,4 diesel: 205 Nm - eller 33% ekstra).

Det er netop derfor jeg hellere vil have den kompressor på benzinmotorer for at få bundmoment.

Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 5
Søndag 18-04-2010 kl. 16:37
    Vis profil  Vis bilprofil
Læser du hvad han skriver?

Han (eller jeg) taler ikke om diesel. Vi taler om benzin N/A kontra benzin turbo.

Turboen er da mere letkørt, det kan du også se på kurven.
Karakteristikken på de 2 motorer har jo næsten intet tilfælles.

Det handler ikke så meget om hvor mange kræfter man har til rådighed, men mere hvornår i omdrejningsområdet, man har dem til rådighed.

     VIP medlemskab til udgangen af 2010

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 50
Søndag 18-04-2010 kl. 16:45
    Vis profil  Vis bilprofil
"Læser du hvad han skriver? Han (eller jeg) taler ikke om diesel."

Du gør:
"...og jeg synes det er utroligt at de sjoveste biler Toyota laver er dieselbiler. "

Jeg snakker bare om trykladede benzinmotorer (med kompressor kontra turbo). Selvfølgelig er en trykmotor sjovere - benzin eller diesel - men den er bestemt ikke uden ulemper. Derfor min snak om en beskeden kompressor til at puste ved lave omdrejninger. Det er meget billigere og simplere end en overophedet turbo.
Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 5
Søndag 18-04-2010 kl. 16:48
    Vis profil  Vis bilprofil
Ok så

Forstod det bare som om du mente at 200NM var = 200NM uanset om det kom fra en N/A eller trykladet bil hvilket jeg bestemt ikke vil mene det er...
     K&N filterelement Toyota Avensis Verso/SportsVan 2.0 D-4D

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 50
Søndag 18-04-2010 kl. 17:02
    Vis profil  Vis bilprofil
Jamen, jeg mener skam at 200 Nm = 200 Nm! Men der er dælme forskel på om de 200 Nm kommer ved 1500 omd/min eller 4500! Så hurra for trykladning.

Derfor kompressoren i mit allerførste indlæg.

Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 5
Søndag 18-04-2010 kl. 17:07
    Vis profil  Vis bilprofil
Haha... ok, jeg læser bare forbi dig så...

Pyt med det. Vi er enige om at momentet helst skal ligge så tæt på tomgang som muligt

Men for at komme tilbage til sagen, så synes jeg det er synd at Toyotas motorprogram er så kedeligt.

Jeg har set lidt på den nye Verso, men den fåes kun med en slap 1.8 N/A motor (eller den endnu værre 1.6) og det er sku for lidt til den store bil. (1.8 virker til gengæld noget mere frisk i Avensis'en) Og dermed er man tvunget til en diesel og det dutter ikke når man kun kører 6-7000 km om året

Synes det er fedt at konkurrenterne har så meget mere at byde på og lidt sørgeligt at Toyota ikke har
     Klarglas Projector Chrome lygter Toyota Corolla E10

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 50
Søndag 18-04-2010 kl. 17:17
    Vis profil  Vis bilprofil
Der kan jeg så afhakke 3 x enig
Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 5
Søndag 18-04-2010 kl. 17:29
    Vis profil  Vis bilprofil
200 benzin er ikke det samme som 200nm ...
Gearkasserne er forskellige.

Nu med fuldt hus!

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 25
Søndag 18-04-2010 kl. 17:37
    Vis profil  
Jeg kan i hvert fald skrive under på, at sådan en 1.4 TSI virker i praksis. Den trækker fra bunden som en diesel - men i modsætning til diesel, så trækker den hele vejen til det røde felt. Tilmed er den ret økonomisk (15 - 15,5 km/l ved min kørsel) og kvik (0-100 på 9,7 og 205 på toppen) i en Octavia.

Downsizing ER et rigtigt skridt på vejen, i min verden. Octavia er lige lanceret med en 1.2 TSI, selvom det lyder omsonst i så stor en bil. Den har 105 heste, 175 nm fra 1500 o/min, 0-100 på 10,8 og 192 på toppen - og 17,5 km/l i snit. Det er sq da fint for en husholdningsmotor, der erstatter en gammel 1.6 N/A.

Jeg synes også, at Toyota, som engang var kendt for at være på forkant med teknologien, står en smule stille i disse år. I hvert fald på benzinsiden. Og det er sq ærgeligt; de burde have rescourser til at udvikle noget LIDT mere moderne.

Jeg venter spændt!
Har undertal af japanske biler på parcellen :o(

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 50
Søndag 18-04-2010 kl. 19:48
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg venter ligeså spændt.
En af de primære årsager til at jeg kigger på andet end Toyota er at jeg
gerne ville have en bil med en lidt sjovere motor i.


En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 100
Søndag 18-04-2010 kl. 20:26
    Vis profil  
Måske Toyoyta satser på pålidelige biler, som kan køre 3-400000km uden at skulle renovere motoren flere gange.

Jeg har desværre ikke prøvet alle de fine nye turbobensinere som f.eks VW's TSI men folk siger godtnok at de køre rigtigt godt. Men lur mig om du får sådan en TSI til at køre 300000km uden at skifte både turbo og kompressor og gud ved hvad dele i motoren inden den når så langt.
Jo flere dele og fancy stumper der er i en bil jo mere er der til at gå i stykker

Men helt enig i at Toyota's bensin program er ret kedeligt, men der sker da heldigvis lidt i deres diesel program, man kan da få en Auris med godt 200 dieselhypper, den må da være relativ spændende at køre i
Carpe Noctem, Carpe Cervesa.

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Søndag 18-04-2010 kl. 20:58
Jeg forstår ikke helt hvorfor der er så stor skepsis omkring holdbarheden på en turbo motor. Saab fx. har lavet turbo motorer i over 30 år, og de kan snildt runde 500.000km.
Selvfølgelig kan forkert kørestil, elle hårdt brug, medvirke til et hurtigere slid. Men som udgangspunkt skulle en turbo motor være mindst ligeså holdbar som en sugemotor


VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 50
Søndag 18-04-2010 kl. 21:09
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja jeg tror heller ikke det skal være holdbarheden der adskiller det.
Toyoya selv har jo leveret turbomotorer før. Og ja Saab kan også.

En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 25
Søndag 18-04-2010 kl. 21:51
    Vis profil  
Jeg kan ikke se, hvorfor sådan en 1.4 TSI 122 ikke skulle kunne køre langt. Det er måske anderledes stillet i 180 hestes versionen med både turbo og kompressor, der er den nok hårdere spændt for; men mon ikke det er lavet efter det. Selvom det er VAG, laver de vel ikke noget, der futter af efter 100K km. Men det vil tiden jo vise
Celica 2.0 DOHC GT 1980 - Octavia 1.4 TSI 2009 - AU DKW 1000S Coupé 1959

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 100
Søndag 18-04-2010 kl. 21:56
    Vis profil  Vis bilprofil
Kasper-->
Det skal du nu ikke sige. Det er deres 140 hk tdi motor da et glimrende ekselpel på.
Lexus IS200 '99! - Celica Ta22 '71!

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 500+
Søndag 18-04-2010 kl. 23:37
    Vis profil  
Hvor mange km er der i en VVTI benzinmotor fra Toyota, hvis den ikke køres i det røde felt og følger samtlige services?

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 500+
Mandag 19-04-2010 kl. 08:19
    Vis profil  
Jeg har da set et par stykker med over 450.000 på bagen uden problemer.

Og jeg endnu ikke set en af vag´s 1,8T kværne køre noget nær det samme
トヨタアベンシス

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 5
Mandag 19-04-2010 kl. 08:27
    Vis profil  Vis bilprofil
" Saab fx. har lavet turbo motorer i over 30 år, og de kan snildt runde 500.000km."

De er kørt af gamle mænd der ryger pibe.
Det holder jo lige så godt som at fremskrive km-antal for en dieseltruck der aldrig holder stille til een eller anden lille overbelastet pispotte med turbolader på :))

Hvad er fidusen i at ha tryk hvis man ikke trykker den af??



Nu med fuldt hus!

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 5
Mandag 19-04-2010 kl. 08:42
    Vis profil  Vis bilprofil
Forresten er det en misforståelse at kalde trykladning 'moderne' det er en retivt klodset måde at snyde sig til højere effektivitet på.
Der findes et væld af andre måder, men de er dyrere og mindre attraktive pga komplexitet og pris.
Feks motorer med variabel kompression (SAAB har fusket lidt med det), eller wankeldimsen Mazda bruger.

Nu med fuldt hus!

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 5
Mandag 19-04-2010 kl. 08:44
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er ikke trykladning der er det moderne i dette tilfælde. Det moderne består i at downsize motorerne og sætte trykladning på, så en mindre motor giver en større effekt. Så det er komboen der er moderne, mere end trykladningen alene.
     Navneskilt Postkasse DesignA1

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 5
Mandag 19-04-2010 kl. 08:52
    Vis profil  Vis bilprofil
Så det moderne er ikke teknologien, men at folk er villige til at betale kassen for en bil med en dyr og lille motor i??
:))
FIAT laver en dejlig motor på 2L med 5 cylindre og turbo. Den er værd at eje.
Ikke een eller anden polomotor med lader klasket på.
Jeg ville gerne betale for en 6cyl rækkemotor (fordi den er vibrationsfri) på 1.5L med tryk. Det ville sq være lækkert at køre med!

Nu med fuldt hus!

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 5
Mandag 19-04-2010 kl. 08:59
    Vis profil  Vis bilprofil
Sjovt, hvis man f.eks. kigger på den nye Golf, så kan man slet ikke få en alm. 1.6 eller 1.8, kun en sølle alm. 1.4

De har faktisk kun trykladede 1.2 - 2.0 liters motorer. Men listen er godt nok noget sjovere end en tilsvarende liste fra Toyota

Trykladning fra 105 - 270HK
     VIP medlemskab til udgangen af 2010

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 5
Mandag 19-04-2010 kl. 09:26
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg ville være tilfreds med en lille V8'er på en 2-3L i Avensis'en.
Jeg ved de har een.


Nu med fuldt hus!

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 500+
Mandag 19-04-2010 kl. 10:07
    Vis profil  
Er det kun Tsi og tsfi (eller hvad fanden det hedder) vw køre med nu på benzin siden??
トヨタアベンシス

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 5
Mandag 19-04-2010 kl. 10:12
    Vis profil  Vis bilprofil
De har i hvert fald skrottet en ret stor del af deres sugemotorer. Der er som sagt kun én sugemotor i deres Golf program og det er en lille 80 hestes maskine, så vidt jeg husker. Alle andre motorer har tryk og giver fra 105 - 270 HK
     Siliconeslange blå 76mm 135°

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 5
Mandag 19-04-2010 kl. 10:49
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er de vel nød til, deres biler har det med at veje 3 ton.

Nu med fuldt hus!

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 5
Mandag 19-04-2010 kl. 10:54
    Vis profil  Vis bilprofil
Bestemt ikke

En Golf er ikke markant tungere end en Auris
     OneTwo Pipe Udst. Toyota Avensis T22 1.8 Liftback

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 5
Mandag 19-04-2010 kl. 10:54
    Vis profil  Vis bilprofil
Forresten, er der nogen Officielle kompressor-kits til VVT-i?

Nu med fuldt hus!

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 50
Mandag 19-04-2010 kl. 19:21
    Vis profil  Vis bilprofil
Sådan en 2.5L turbo boxer som Subaru Forester leveres med er heller ikke så sløv. Men den skal ha lidt brændstof som tak.
Og ellers er der jo også 2,3L turbo fra Saab, der kan få en 9-5 jævnt hurtigt frem.

Der er evt denne avensis.
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/toyota-avensis-bi-turbo-lust-laster-669143.html
En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?

VVT-I-motorerne: en smule outdate'ede?



Forum rating: Top 100
Mandag 19-04-2010 kl. 20:20
    Vis profil  
Det kan godt være SAAB kan lave trykladede motorer, men synes det kniber for VW, de gamles Touran TDI har fået skiftet turboladeren 2 gange inden den rundede 100000, det synes jeg sgu ikke er imponerende, det er en 110 eller 115 hk's så vil jo ikke mene den er pumpet særlig voldsomt...

Troede egentlig alle VW's TSI havde både turbo og kompressor ? men det er måske kun de højtydende ?
Carpe Noctem, Carpe Cervesa.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg