Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce










 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Bagbremser Carina E



Forum rating: Top 500+
Søndag 25-04-2010 kl. 19:51
    Vis profil  
Hej.
Jeg skal til at skifte tromler, bakker og hjulcylindre for første gang på min Carina E 1,6 årg 1997.
Vil så lige høre om der er nogen som har erfaring med det og som evt. har nogle guldkorn i den forbindelse. F.eks. hvordan justerer man bakkerne til, skal håndbremsen slækkes fuldstændig og hvis ja gør man det så inde i bilen. Er meget taknemlig for alle indput.
Det skal lige siges at jeg har erfaring med med skift af tromlebremser på andre bilmærker.
Venter spændt


Bagbremser Carina E



Forum rating: Top 100
Mandag 26-04-2010 kl. 07:17
    Vis profil  
Med mindre du har strammet det op inde i bilen, så lad være med og pille ved det. Man justerer bare op indtil man føler tromlerne akkurat kører fri af bakkerne, så plejer den at bremse lige ( det skal lige siges at jeg har gjort det 100 gange, og derfor måske føler det lettere end det er )
Udlært Toyota tekniker den 1-2-2005...

Bagbremser Carina E



Forum rating: Top 100
Mandag 26-04-2010 kl. 09:54
    Vis profil  Vis bilprofil
Som Nikolaj det er nemt nok, bare man har lidt god tid første gange..

Det mest vanskelige er næsten at få de gamle tromler af, har prøvet at bakkerne havde slidt spor ind i tromlen så tromlen ikke kan trækkes af. Men en møtrik i hvert af gevindhullerne på tromlen, som du skruer lidt ind og bagefter slår let på tromlen med en gummihammer.. gør det et par gange som kommer tromlen af uden at ødelægge noget..

Så skal du selvfølgelig huske hvordan de små fjedre og dele sidder, tag evt billeder inden du afmonterer..

Husk at få nogle passende bolte med til dine hjulcylindre med, de gamle kan knække og irriterende ikke at kunne køre pga. de mangler.

Har oplevet at de bremsebakker jeg har fået fra refako "mangler" en del. På de originale toyotabakker sidder en del af justeringsmekanismen fast med en nitte på bakken. Men har så bare boret den originale ud og sat på med en popnitte på refakobakken.

Carina E 1,8 GLX


Bagbremser Carina E



Forum rating: Top 500+
Mandag 26-04-2010 kl. 17:54
    Vis profil  
Det med at justere bakkerne ud til tromlerne, gør man det ved selve selvjusteringsmekanismen eller ved at aktivere håndbremsen inde i kabinen?

Bagbremser Carina E



Forum rating: Top 100
Mandag 26-04-2010 kl. 18:07
    Vis profil  Vis bilprofil
Håndbremsen skal være løsnet hele tiden også når du justerer.

Justeringsmekanismen sidder nede mellem dine bremsebakker og er noget af det du skal samle rigtigt igen.

Det er i princippet bare et afstandstykke som sidder mellem bakkerne, du kan skrue på det så afstanden bliver større hvorved bakkerne presses ud mod tromlen.

Så du skal:
1. Skifte alle delene
2. påsætte tromlen, hvis tromlen kan dreje rundt uden bakkerne lige rører den skal du justere.
3. juster bakkerne længere fra hinanden, på sæt tromlen igen og mærk om bakkerne rører tromlen.. gør det indtil bakkerne er ude ved tromlen

Carinaen har også en selvjusteringsmekanisme (som sidder samme sted) den sørger for at justere bakkerne ud efterhånden som de bliver slidte. Du skal dog selv justere den ud til at starte med.

Haynes værkstedshåndbog viser rigtig godt hvordan..

Carina E 1,8 GLX


Bagbremser Carina E



Forum rating: Top 500+
Mandag 26-04-2010 kl. 18:24
    Vis profil  
Man justerer altså ikke bakkerne ud til tromlen ved at aktivere håndbremsen frem og tilbage, det gør man altså ved selvjusteringsmekanismen??
Lige en ting mere.
Hvordan med omløberen ved bremserøret. Kan det tænkes at den vil være genstridig at løsne, i så fald er der så et godt tip til at få den løsnet.


Bagbremser Carina E



Forum rating: Top 100
Mandag 26-04-2010 kl. 18:53
    Vis profil  
Omløberen til bremserøret: WD40...WD40..WD40 og masser af tålmodighed,så kommer skidtet af.

Kan du komme til bagpå,så rend allerede i aften ud og giv et pust hver aften indtil du skal til at lave det.

Den slags har virket for mig masser af gange med genstridige skruer,det er ikke nok med et pust rustløsner også vente i 5 min bagefter.
Carina E 2.0 SLI

Bagbremser Carina E



Forum rating: Top 100
Mandag 26-04-2010 kl. 18:55
    Vis profil  
PS: Behøver jo ikke lige være WD40,der findes så meget af den slags
Carina E 2.0 SLI

Bagbremser Carina E



Forum rating: Top 500+
Mandag 26-04-2010 kl. 19:05
    Vis profil  
Ja så var der vist ikke mere indtil videre
Takker mange gange for alle svar

Bagbremser Carina E



Forum rating: Top 100
Mandag 26-04-2010 kl. 19:49
    Vis profil  Vis bilprofil
Jep, masser af wd40 eller andet på røret så skal det nok løsne sig.

mht. justering vil jeg ikke lægge hovedet på blokken men mener bestemt ikke håndbremse har noget med den almindelige hydrauliske bremse at gøre - så du bruger ikke håndbremsen til justering.

Tromlebremserne virker jo ved at bakkerne bliver trykket ud mod tromlen.
Din hjulcylinder sidder i toppen og trykker bakkerne ud med hydrauliktryk når du træder på bremsepedalen.
Håndbremse mekanismen sidder derimod i bunden og bliver aktiveret ved kabeltræk.

Det er altså to uafhængige systemer, som dog begge kan trykke bakkerne ud - det ene gør det fra toppen det andet gør det fra bunden - funktionen er den samme.

Justeringen af den normale hydrauliske bremse fortages ude ved bremsebakkerne.

Justeringen af håndbremsen (hvis den er blevet slap/bakkerne er slidte) fortages ved at fjerne konsollen ved håndbremsen i kabinen og stramme det kabel der sidder på håndbremsen.




Carina E 1,8 GLX


Bagbremser Carina E



Mandag 26-04-2010 kl. 20:11
I de 6 år jeg har haft bilen, er der aldrig blevet justeret på håndbremsen. Den har altid bremset perfekt i anden hak og gør det stadigvæk, selv om bakkerne er ved at være slidt ned. Derfor må der jo være en form for selvjustering i håndbremsen også.

Bagbremser Carina E



Forum rating: Top 100
Mandag 26-04-2010 kl. 20:25
    Vis profil  Vis bilprofil
Umiddelbart kun den "adjuster" du kan se på billederne her, men den sørger også for bakkerne altid er justerede. Den mekanisme kan vist have en tendens til at sætte sig fast få den kommer til at skævbremse..

http://dl.dropbox.com/u/1189904/TE/tromlebremse.bmp

http://dl.dropbox.com/u/1189904/TE/bakker.bmp

Carina E 1,8 GLX


Bagbremser Carina E



Forum rating: Top 100
Mandag 26-04-2010 kl. 20:51
    Vis profil  
Jeg plejer gerne at rense bremserne når jeg skifter mellem sommer-/vinterhjul og plejer så også lige at skille og smøre autojusteringen, så bliver den ved med at virke som den skal


Carpe Noctem, Carpe Cervesa.

Bagbremser Carina E



Forum rating: Top 100
Tirsdag 27-04-2010 kl. 07:14
    Vis profil  
Den kommer kun til og skævbremse på håndbremsen når den går fast, normalt ( nu bliver det teknisk ) sidder der en ventil i hovedcylinderen der gør at alt trykket ikke forsvinder helt fra hjulcylindrene, derved undgår man at bremsevandringen bliver lang, dermed er fodbremsen altid selvjusterende, stemplerne i hjulcylindrene bevæger sig længere og længere ud i forbindelse med slid på bakker og tromler.

På netop Carina E kan det være lidt af en prøvelse og få udlufterskruen løsnet da der er tale om aluminiums hjulcylindre og metalskruer, dette kombineret med det danske vinterkrydderi gør det ind imellem umuligt at skille ad.
Udlært Toyota tekniker den 1-2-2005...

Bagbremser Carina E



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 27-04-2010 kl. 17:55
    Vis profil  
Skal selvjusteringsmekanismen smøres og i så fald hvad er så bedst at smøre med.

Bagbremser Carina E



Forum rating: Top 50
Tirsdag 27-04-2010 kl. 17:56
    Vis profil  Vis bilprofil
Allan du skriver at man skal justere håndbremsen op inde i bilen når bakkerne bliver slidt, det er jeg i hvert fald IKKE enig i. Kablerne skal kun justeres når de bliver skiftet, ellers holder man fingrene fra dem.
Forkert justering af kablerne fører til hurtigt slid af bakkerne.

Bagbremser Carina E



Forum rating: Top 100
Tirsdag 27-04-2010 kl. 18:04
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja nok en forkert formulering tidligere, det burde ikke blive nødvendigt at justere håndbremsen.

Mener bare at man justerer ikke bakkerne ud ved at trække og slippe håndbremsen gentagne gange.
Det er to uafhængige systemer, men hvis man ex. som jeg har haft brug for at skifte et af håndbremsekablerne, så justeres den inde fra kabinen.
Carina E 1,8 GLX - 1997

Bagbremser Carina E



Onsdag 10-03-2012 kl. 21:22
når i så har skilt det hele ad strammet op og samlet igen, så sæt en gang tape om udluftningsskruerne og bremserørsskruerne evt krympefolie så det hele holdes fri for skidt, så er det nemt at skille ad igen !!

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg