Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce






 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

(A/C) arcon gør det selv, genopfyldning + tætning



Forum rating: Top 100
Onsdag 05-05-2010 kl. 16:52
    Vis profil  Vis bilprofil
Har i min søgen set at der er flere indlæg med defekte eller utætte airconditionanlæg. Men ikke nogen som fortæller hvordan man genopfylder det, uden at skulle forbi en mekaniker.

Jeg har med held selv med at genopfylde mit og det virker:
http://dl.dropbox.com/u/1189904/Aircon/Aircontest.AVI

Nu må vi se om det også holder tæt.

Fik inspiration fra linket her.. Flinke folk de Citroen-entutiaster

http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/30/10328.page

Kan selvfølgelig ikke komme med garanti for det virker eller helt ødelægger systemet.

Vil sige at jeg tog chancen, da jeg ikke ville ofre 5-10k på at tætne systemet. Så det kunne ikke komme til at fungere mindre end det gjorde i forvejen.

Anbefaler at læse hele tråden igennem, der er meget god inspiration.

Nævner for en god ordens skyld, at HVIS du efterfølgende kører til en mekaniker og får lavet service på systemet, så informer ham om hvad der er kommet det.
Efter sigende skulle det ikke lave skade på professinelt udstyr, men så kan han da sige fra før han får det i sit udstyr.
Carina E 1,8 GLX - 1997

(A/C) arcon gør det selv, genopfyldning + tætning



Forum rating: Top 250
Onsdag 05-05-2010 kl. 20:36
    Vis profil  Vis bilprofil
Mangler der væske fordi systemet er utæt, så kommer du nok til at efterfylde med jævne mellemrum
Du kan selv gå hjem og bygge det.... -Det vil virke lige med det samme!

(A/C) arcon gør det selv, genopfyldning + tætning



Forum rating: Top 100
Onsdag 05-05-2010 kl. 23:13
    Vis profil  Vis bilprofil
Der er en lækage et sted ja, har forsøgt at stoppe det så må se om det holder.. har brugt to typer lækage stoppere, én der blødgør/hæver pakninger og én der lukker større huller i metal.

Sidst nævnte er en flydende blanding som hærdet hvis den kommer i kontakt med luften i omgivelserne.

Jeg ville aldrig komme det på en ny bil, men den her hvor repartionen af airconsystemet overstiger bilens værdi, der kan man lige så godt prøve.

Har et par ekstra dunke kølemiddel at spæde op med hen ad vejen.


Carina E 1,8 GLX - 1997

(A/C) arcon gør det selv, genopfyldning + tætning



Forum rating: Top 50
Lørdag 06-05-2010 kl. 17:20
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvor er den utæt siden det koster mere end bilens værdi?

(A/C) arcon gør det selv, genopfyldning + tætning



Forum rating: Top 5
Lørdag 06-05-2010 kl. 18:44
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er ikke meningen du skal rende og sjatfylde.
Kølemidlet er reguleret, så jeg fatter ikke hvem du har fået til at udlevere det i dåsevis.

Nu med fuldt hus!

(A/C) arcon gør det selv, genopfyldning + tætning



Forum rating: Top 100
Lørdag 06-05-2010 kl. 19:31
    Vis profil  Vis bilprofil
Nu er en Carina ikke verdens dyreste bil, så vil ikke ofre forholdsmæssigt mange kr (gætter på mellem 5-10k) på at reparere en del som i mine øjne ikke er vital, men dog rar at have.

Har ikke fået den kontrolleret for lækage, men nøjes med at konstatere at systemet er tomt ca. en mdr. efter opfyldning, så der er ikke bare tale om utæthed ved en pakning. Med arbejdsløn og komponenter gætter jeg på en reparation hurtigt løber op.

Nej skal ikke sjat fylde, men har læst flere steder at systemerne med tiden vil tabe trykket og vil ikke udsætte en mekanikers udstyr for det jeg har fyldt på. Nu kan jeg selv kontrollere tryk og efterfylde anlægget.

Dåserne er købt i England, må sikkert ikke sælges i DK. Alt i alt har jeg brugt for 600kr på genopfyldningen, det ville jeg gerne ofre.

Carina E 1,8 GLX - 1997

(A/C) arcon gør det selv, genopfyldning + tætning



Forum rating: Top 50
Lørdag 06-05-2010 kl. 23:19
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvad hvis du kunne have fået det rør der er utæt for 600kr?

Det skal godt nok være noget galt før det koster 5-10k...

(A/C) arcon gør det selv, genopfyldning + tætning



Forum rating: Top 100
Mandag 07-05-2010 kl. 07:06
    Vis profil  Vis bilprofil
tjae det er vist det optimale tilfælde hvis røret ikke kostede mere og sad frit tilgængeligt så det var nemt at skifte..

Alex du misser lidt min tanke med det her.
Jeg gider ikke ofre 1k først på at få fejlsøgt, hvor jeg dog nok havde fundet ud af det ex. ikke var kompressoren men trykket den var gal med. derefter 1k på komponenter og 3k for at reparere en del op under instrumentbrættet. genopfyldning til 1k = 6k

Blot for at finde ud af det ikke var den eneste lækage, og så kører møllen med reparationer. Er ikke sikkert det er tilfældet, men heller ikke sikkert det "kun" var ét rør. Kender ikke lige nogen der der vil fixe det "orange".

Bilen har været ejet af et ældre ægtepar, som sikkert ikke har brugt anlægget hvorfor det er kørt tør = tørre pakninger overalt..
Alt andet lige nemmest at gøre forsøget hvis det virkede.. og det gør det indtil videre..

Carina E 1,8 GLX - 1997

(A/C) arcon gør det selv, genopfyldning + tætning



Forum rating: Top 100
Tirsdag 10-05-2010 kl. 23:40
    Vis profil  
Findes der ikke noget der hedder læksøger!! sådan et middel der skummer op omkring en utæthed...ja faktisk kan sæbevand gøre det.. i en flaske med sæbevand/læksøger og så rundt på slanger og rør..det var ihvertfald hvad jeg ville gøre som det første, og det koster med garanti ikke en øre over 5k...
Den som ryster på hånden, Pisser tit på brædtet

(A/C) arcon gør det selv, genopfyldning + tætning



Forum rating: Top 50
Tirsdag 10-05-2010 kl. 23:51
    Vis profil  Vis bilprofil
Jed ville stille regnestykket anderledes op. Jeg ville starte med at få stillet diagnosen, altså hvor den er utæt, det burde kunne gøres for under 1k, så kan man tage den derfra. Typisk er utæthederne jo ude i motorrummet, hvorfor det også er noget lettere at skifte.

Ville bare nævne det da jeg har en ide om at det produkt du bruger er lidt ligesom at fylde skum i et dæk, det virker lige i nuet, men skader mere senere hen...

(A/C) arcon gør det selv, genopfyldning + tætning



Forum rating: Top 100
Fredag 11-05-2010 kl. 16:52
    Vis profil  Vis bilprofil
Alex du har helt ret, jeg burde starte med diagnosen.
Hvad jeg ikke skriver her på TE, men i indlægget jeg linkede til i starten - er at jeg har haft den fyldt op, trykprøvet og med UV-sporstof uden der har været tegn på lækage.

Alligevel var systemet tomt efter en måned, så det princippet med jeg ikke vil blive ved med smide 1k + tid og reparation, efter defekt lækkerhedsdetalje på en 13 år gammel bil.

Vi er enige om at træerne ikke vokser ind i himlen og jeg ikke ved hvor længe produkterne her holder, men i min situation synes jeg faktisk det var sjovt at se om det kunne have en effekt.

Ville aldrig selv drømme om at fylde det på en nyere Avensis eller lign. Indlægget her er også tænkt som lidt inspiration, så folk som Kim:

http://www.toyotaextreme.dk/debse.asp?seek=aircon&id=2361698&ForumID=1

kan få a/c igen (ved ikke om han har fået det fikset).

Produkterne opløser/udvider ifølge producenten udtørrede gummipakninger og et andet størkner ved kontakt med luften, altså ved større lækager.
Og jo det kan blive noget rigtig skidt hvis der kommer luft i systemet så det størkner i rørene.

Det svarer måske lidt til at købe t-hansen udstødninger mv. dem er der også nogle stykker af (dog ikke mig selv normalt). Dertil er der lidt inspiration at hente her - sådan var tanken, så må folk selv vælge

Vil helt sikkert give ret i der også var andre ting man kunne gøre.. Jeg synes det var sjovt at prøve om det her virkede.

Status er i øvrigt at efter en uge køler den stadig til 1,8 grader og holder trykket.. så jeg krydser fingre.

Carina E 1,8 GLX - 1997

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg