Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce








 
Biler - dæk/fælge   :  Alt om dæk og fælge og KUN dét

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 5
Onsdag 19-05-2010 kl. 10:18
    Vis profil  Vis bilprofil
Nu har jeg monteret de anbefalede dæktryk for T25 i min bilprofil.
215/45r17 er sølle 35psi (2.4) under 160km/t last eller ej.
Giver det ikke savtakkede dæk?

Jeg har 225/45/17 med 40psi (2.75) i nu, der er en slags kompromis.

Hvad er jeres erfaringer, eller I fylder måske bare helt op og lever med bumperiet?
Nu med fuldt hus!

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 5
Onsdag 19-05-2010 kl. 10:36
    Vis profil  Vis bilprofil
Conti har en meget kompliceret beregner:
http://www.conti-luftdruck.de/index.php?gelesen=1

Nu med fuldt hus!

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 25
Onsdag 19-05-2010 kl. 11:12
    Vis profil  
Den holder i hvert fald ikke. Ifølge den, skal jeg køre med 2.4 bar, i mine 18" på Skoda´en. Så det er vist bare, for at sælge flere dæk, for de bliver da ødelagt! Holder mig til dækmandens råd; 2.8 - 3 bar.
Celica 2.0 DOHC GT 1980 - Octavia 1.4 TSI 2009 - AU DKW 1000S Coupé 1959

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 5
Onsdag 19-05-2010 kl. 11:40
    Vis profil  Vis bilprofil
Den holder da vist ikke, for det er da dækmanden der tjener på det :)
Hvorfor er det ikke dækmanden der er utroværdig?
De dækfolk jeg har mødt ville jeg ikke ta' nogen råd fra.
Men Toyota, VAG og Continental, dem kan man ikke stole på ....


Nu med fuldt hus!

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 50
Onsdag 19-05-2010 kl. 11:44
    Vis profil  Vis bilprofil
Den siger 2.8 bar til T23'eren med 215/45R17 og jeg kører med 40 psi... Det passer vist meget godt...
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 50
Onsdag 19-05-2010 kl. 11:47
    Vis profil  
roberto jeg ville også køre med 2.75 hvis jeg skulle køre morfar stilen men det har også noget med hastigheden at gøre hvis du kører meget motorvej og ligger på den høje side af det lovlige 140-160 ville jeg nok tanke noget mere luft i hjulene ca 3 bar ... men et godt råd er at holde øje med dækkene hele tiden hvis der er tegn på uartet slid så skal der korigeres og mærk på dine dæk med hånden nu de er nye sådan skal de føles hele tiden hvis de bliver takkede den ene vej har du for meget luft i til din kørestil ( dette sker gerne for de bagerste) håber det kan hjælpe lidt

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 5
Onsdag 19-05-2010 kl. 11:58
    Vis profil  Vis bilprofil
Alle dæk bliver lidt takkede pga retningen de kører rundt, men Toyota siger 2.4/2.4 under 160. Jeg ville nok osse ende på 2.8 hvis det var flere størrelser over org.

Min bror har osse 225/45R17 men på en lille Audi A4 og det siger bogen 2.2bar.

Jeg fatter stadig ikke den med at Conti eller Toyota er mindre troværdige end den lokale dækfyr.

Grunden til at lavere profil kræver højere tryk ved stor fart er at midten af dækket slynges udad og dermed slides mere hvis trykket er for lavt.

http://www.michelin.dk/dk/front/affich.jsp?&codePage=20090622114915_25012010214644&lang=DK&codeRubrique=20090622114915

Nu med fuldt hus!

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 5
Onsdag 19-05-2010 kl. 12:08
    Vis profil  Vis bilprofil

Tilsyneladende skyldes overdrevent savtakkede dæk primært to ting, slidte støddæmpere eller v-mønstrede dæk (I ved dem der ser godt ud) :)

Det kan begrænses hvis man bytter for og baghjul hver sæson.

Her er noget jeg har lånt:



Savtakket dæk eller hæl/tå som det også kaldes kommer pga. bilens
styrtøjs geometri på baghjulene.
Dette forkommer mest på forhjulstrukkende biler fordi baghjulene "kun" skal bærer bilen og ikke yde noget væsentligt.
Det er en kombination af camper/caster og toind.
Man vil gerne havde af hjulene hælder en lille smule indad samtidig
med at de spidser en lille smule.
Dette forhold gør at dækkene bliver rapset en lille smule hele tiden.

Og btw. i mit job som dækmand forkommer dette på næsten alle
forhjulstrukket biler af nyere årgang uanset hvad for et dæk
mærke der sidder på bilen.
Stor mønstrede dæk eller dæk med mange tværgående riller
er mest udsat.

Nu med fuldt hus!

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 50
Onsdag 19-05-2010 kl. 16:22
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg vil jo så mene at der vil være forskel på dæktryk efter dæk mærke/model, sådet der virker på det ene virker ikke nødvendigvis på det andet. Betragt derfor Toyotas opgivelser som retningslinier. Personligt kører jeg lige hånden hen over dækket og ser på sliddet når jeg laver service, sammenholder det med det aktuelle dæktryk og justerer ud fra det, selvfølgelig med de originale opgivelser i baghovedet.

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 5
Torsdag 20-05-2010 kl. 08:31
    Vis profil  Vis bilprofil
Det lyder meget fornuftigt. Jeg skifter for og bag hver anden sæson.
Jeg føler mig frem vha rattet, bilen skal helst ikke være ustyrlig på alm motorvej, hvis der skal korrigeres hele tiden er der for meget i og man kører i virkeligheden på kanterne. Sejler bilen er der omvendt for lidt.
Der er dog ingen tvivl om at kører man 130+ hver dag skal der ikke være for lidt.
Min kørsel foregår omkring Kbh hvor man skal være heldig hvis man kommer op på fuld motorvejshastighed.

Nu med fuldt hus!

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 25
Torsdag 20-05-2010 kl. 10:36
    Vis profil  
Fordi, i dette tilfælde kender jeg ham privat.
Celica 2.0 DOHC GT 1980 - Octavia 1.4 TSI 2009 - AU DKW 1000S Coupé 1959

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 5
Torsdag 20-05-2010 kl. 11:34
    Vis profil  Vis bilprofil
Tja sagde han så ikke at du var godt tosset at montere 18-tommer hjul? ;)

Nu med fuldt hus!

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 5
Torsdag 20-05-2010 kl. 14:33
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvordan gik det forresten med din oliepumpe Kasper?

Nu med fuldt hus!

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 500
Torsdag 20-05-2010 kl. 14:51
    Vis profil  
jeg køre med:
195/50 R15 82H
på en EE90 HB

Hvad skal de have?
://freewebs.com/radok/

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 25
Torsdag 20-05-2010 kl. 16:25
    Vis profil  
De sad på bilen (demo), da vi fik den, så det har han ikke kommenteret, udover at dækkene er dyre og gode

Den blev skiftet på garantien, og der har intet været siden da!
Celica 2.0 DOHC GT 1980 - Octavia 1.4 TSI 2009 - AU DKW 1000S Coupé 1959

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 5
Fredag 21-05-2010 kl. 07:58
    Vis profil  Vis bilprofil
Okay, så det er ikke din skyld med hjulene ;)
Mht oliepumpen er det da bare noget der ikke må være problemer med, så det er da godt at de ombestemte sig. Der er ingen der skal komme og fortælle mig at en oliepumpe ikke fejler noget selvom den synger.
Nu med fuldt hus!

Den gamle traver om dæktryk



Forum rating: Top 25
Fredag 21-05-2010 kl. 09:13
    Vis profil  
Præcist. Det var en returventil, der gjorde, at når bilen havde stået stille noget tid, tabte den trykket til de hydrauliske løftere, og så gav det lidt larm.
Celica 2.0 DOHC GT 1980 - Octavia 1.4 TSI 2009 - AU DKW 1000S Coupé 1959

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg