Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce








 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Carine E der koger



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 20-07-2010 kl. 12:57
    Vis profil  
Der er et problem med kølesystemet på min Carina E 2.0 SLI, som gør at den bliver frygtelig varm og koger.

Vi har lige været på mini-campingferie i den i 5 dage, så jeg har ikke haft mulighed for at andet end at små-diagnosticere og undre mig. Jeg har hele tiden haft 10 liter vand i bilen, så jeg kunne holde ind til siden når motoren blev for varm.

Her er mine iagttagelser:

- Hvis jeg sætter fuld varme på inde i bilen, og "nøjes" med at køre 80-100 er der ingen problemer - dvs. varme-indikatoren i instrument-panelet står på "under middel" og motoren koger ikke. Det er jo bare ikke en holdbar løsning
- Når jeg har kørt med varme på inde i bilen som lige beskrevet har jeg noteret mig at der ikke forsvinder vand fra kølesystemet, så der er ikke noget der tyder på at det er en toppakning.
- Hvis jeg kører 80 kmt uden at have tændt for varmen inde i bilen kan bilen ikke komme af med varmen og derfor ender den med at koge og vandet fordamper fra kølesystemet mens jeg kører, og det ender med at varme-indikatoren stiger til det røde felt på få sekunder.
- Blæseren starter ikke når bilen har kogt, så jeg formoder at det er enten blæser, sikring eller temperatur-føleren nederst på køleren der er problemer med. Sikring ser dog fin nok ud.

Jeg må dog sige, at jeg ikke forestiller mig at problemet udelukkende kan skyldes en defekt blæser, for burde bilen ikke blive kølet tilstrækkeligt uden at blæseren starter, når bilen er i bevægelse, f.eks. på motorvejen med 110 kmt?

Jeg er ikke gået i gang med at skrue i den endnu, så jeg vil lige høre om andres erfaringer inden jeg går i sving. Jeg har selvfølgelig også læst i min Haynes-bog om kølesystem, thermostat og vandpumpe.

Carine E der koger



Forum rating: Top 5
Tirsdag 20-07-2010 kl. 13:03
    Vis profil  Vis bilprofil
Det kan være din køler er forvitret, ribberne er faldet af.
Nu med fuldt hus!

Carine E der koger



Forum rating: Top 25
Tirsdag 20-07-2010 kl. 15:26
    Vis profil  Vis bilprofil
en utæt slange eller dårlig køler
Fejler ikk noget der ikk ka limes

Carine E der koger



Forum rating: Top 50
Tirsdag 20-07-2010 kl. 15:29
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg vil også sige en dårlig køler, eller en dårlig termostat, bliver begge slanger ud til køleren varme?

Carine E der koger



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 20-07-2010 kl. 15:32
    Vis profil  
Det har jeg også tjekket som noget af det første - køleren har alle ribbene.

Carine E der koger



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 20-07-2010 kl. 15:34
    Vis profil  
@Thomas:

-------------
en utæt slange eller dårlig køler
-------------

Der forsvinder ikke væske fra kølesystemet, med mindre det koger. Mener du at slangen er utæt, så den ikke kan tåle tryk?



Carine E der koger



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 20-07-2010 kl. 15:36
    Vis profil  
@Alex

------------------
Jeg vil også sige en dårlig køler, eller en dårlig termostat, bliver begge slanger ud til køleren varme?
------------------

Jeg har først lige i dag læst i min Haynes-bog om at mærke efter om begge slanger er varme, så det har jeg ikke fået afprøvet endnu.

Jeg tager også lige et ekstra kig på køleren, når jeg afmonterer den i aften.

Carine E der koger



Forum rating: Top 25
Tirsdag 20-07-2010 kl. 16:46
    Vis profil  Vis bilprofil
sorry havde ikke læst der ikke forsvandt væske.. men så er mit bud køler eller termostat
Fejler ikk noget der ikk ka limes

Carine E der koger



Forum rating: Top 25
Tirsdag 20-07-2010 kl. 16:47
    Vis profil  Vis bilprofil
hvordan ser køleren ud.. er alle ribber intakte?
Fejler ikk noget der ikk ka limes

Carine E der koger



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 20-07-2010 kl. 23:08
    Vis profil  
@Thomas

-----------------
hvordan ser køleren ud.. er alle ribber intakte?
-----------------

Ja, køleren ser OK ud. Den har nogle småskader, men ikke noget seriøst efter min vurdering. Jeg har taget et billede af den, men det er måske lidt svært at se det:
http://pic.atpic.com/1905005/1024/nnstqappkdxpmbqdvjrk

Jeg pillede den af her til aften for bedre at kunne se hvad stand den er i. Samtidig afprøvede jeg blæseren ved at sætte ledninger direkte på batteriet - den fungerede fint, så grunden til at den ikke starter når motoren er varm skal nok findes et andet sted.

Mht. thermostaten, så er kølerslangerne varme både i toppen og i bunden, så jeg tror ikke den har sat sig fast. Jeg kunne heller ikke lige finde ud af, hvor thermostaten sidder, men det har jeg vistnok fundet svaret på her:
http://wiki.answers.com/Q/Where_is_the_thermostat_located_and_how_do_you_replace_it_located_on_a_1990_Toyota_Camry_3S-FE_4_Cylinder

Jeg tolker jeres svar som om I er enige i at mine problemer ikke skyldes at blæseren ikke starter når motoren er varm?

Carine E der koger



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 20-07-2010 kl. 23:31
    Vis profil  
Denne tråd minder om mit problem:
http://www.toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=70948

Så jeg må nok hellere også få afmonteret thermostaten og hælde kogende vand på den.

I Haynes står der at jeg SKAL udskifte pakningen når jeg tager thermostaten ud - men kan jeg tillade mig at springe det over?

Carine E der koger



Forum rating: Top 100
Onsdag 21-07-2010 kl. 05:29
    Vis profil  
Køleren ser ihvertfald fin ud, tror ikke den er problemet. Har du evt brugt noget køletætner på et tidspunkt ?
Hvordan ser dit luftfilter ud ? et tilstoppet luftfilter kan godt overophede motoren.
Carpe Noctem, Carpe Cervesas.

Carine E der koger



Forum rating: Top 500+
Torsdag 22-07-2010 kl. 10:16
    Vis profil  
Jeg købte en thermostat hos en lokal Toyota-pusher og skiftede den i går, og det ser ud til at have fixet problemet.

Nu kører blæseren også, når motoren bliver varm. Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor den er begyndt at virke nu?

Nå, men det er dejligt at vi kan køre ud i sommeren uden at have varme på inde i bilen.

Carine E der koger



Forum rating: Top 5
Torsdag 22-07-2010 kl. 10:32
    Vis profil  Vis bilprofil
Fordi blæserthermostaten sidder ude ved køleren :)
Hvis ikke det varme vand kommer ud til køleren (fordi vandthermostaten er lukket) så bliver køleren ikke varm nok til at propellen tænder!

Nu med fuldt hus!

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg