Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce




 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Blæsermodstand



Forum rating: Top 25
Tirsdag 24-08-2010 kl. 11:58
    Vis profil  
Blæsermodstanden på Celica´en har efterhånden længe været skidt, de første to trin virker ikke længere. Man kan ikke købe en ny, så spørgsmålet er:

Kan man lodde nogle mostande på selv, kan de klare den strøm, som motoren trækker? De eksisterende er noget tråd, der er viklet op som en "fjeder".
Toyota Celica 2.0 DOHC GT 1980 - Skoda Octavia 1.4 TSI 2009 - Fiat 500 1.2 2010

Blæsermodstand



Forum rating: Top 50
Tirsdag 24-08-2010 kl. 13:39
    Vis profil  
Du kan ikke være heldig den lokale toyota har nogle til at ligge på lager til f.eks. Carina E og corolla? Så kan det da være du kan være heldig at en af dem kan bruges måske?
Pain is weakness leaving the body!

Blæsermodstand



Forum rating: Top 50
Tirsdag 24-08-2010 kl. 16:40
    Vis profil  Vis bilprofil
Ellers må du køre ud til en elektronikbiks, det kan ikke være den store udfordring for dem. Alternativt findes der jo også brugte dele fra huggere.

Blæsermodstand



Forum rating: Top 25
Tirsdag 24-08-2010 kl. 16:52
    Vis profil  
Mjah, men blæsermodstanden sidder inde i blæserkassen, og jeg har endnu ikke fundet nogen, hvor stikket passer. Alternativt må jeg til en hugger, og få en komplet med stik, og så lodde det på i stedet. Så er det bare det, hvor jeg skal placere den - den bliver sikkert varm.

Det var mere, om der var nogle elektroniknørder, der kunne svare på, om almindelige modstande kan klare belastningen?
Toyota Celica 2.0 DOHC GT 1980 - Skoda Octavia 1.4 TSI 2009 - Fiat 500 1.2 2010

Blæsermodstand



Forum rating: Top 50
Tirsdag 24-08-2010 kl. 17:19
    Vis profil  Vis bilprofil
Det kan helt sikker regnes ud hvad belastningen er - og der kan sikkert også findes en modstand til det - alternativ kan man selv vikle noget lignende det originale med modstandstråd (konstantantråd).
Det har nok sine fordele, da man jo her taler om en luftkølet modstand - og det bruger man ikke så meget ifm. alm. modstandskomponenter.(i hvert fald ikke i den størrelse)

Men det springene punkt er lige hvilken ohmsk modstand der var i de gamle tråde - som jo nu er brændt.

Hvis trin 3 stadig er intakt, var det måske en ide a prøve og måle den modstand - og samtidig prøve at måle strømmen i blæsermotoren/modstanden ved trin 3.
Derefter kunne man jo så forsøge sig med større modstande og se om man kan finde frem til hvad der skal til for trin 1 og 2.

Hvis blæsermotoren har nogenlunde samme effekt som f.eks. en Carina - så må man også kunne reverse engineere en blæser modstand fra en Carina. Hvilket må være den nemmeste metode.



Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne.

Blæsermodstand



Tirsdag 24-08-2010 kl. 18:09
Langt det nemmeste er bare at lodde de gamle viklinger sammen der hvor de er knækket - holdt da i 2 år på min celica

Blæsermodstand



Forum rating: Top 25
Tirsdag 24-08-2010 kl. 18:16
    Vis profil  
Det kunne man jo prøve, men jeg skal først lige konstatere, om der overhovedet er noget tilbage - for trin 1 har slet ikke virket i min tid, så det kan være, det er helt faldet fra hinanden
Toyota Celica 2.0 DOHC GT 1980 - Skoda Octavia 1.4 TSI 2009 - Fiat 500 1.2 2010

Blæsermodstand



Forum rating: Top 50
Tirsdag 24-08-2010 kl. 22:56
    Vis profil  Vis bilprofil
Der kørte en tråd for nogen tid siden, her endte det med, der blev monteret et stykke varmetråd, fra en 220 volt varmeblæser, det fungerede vist helt fint, der skulle jo lige leges lidt med trådlængden, så hastighederne passede.

Jeg har selv en EE90'er med to døde trin.
Jeg har egentlig overvejet, om der kunne findes en elektronisk, trinløs regulator...

mvh jens

Blæsermodstand



Forum rating: Top 10
Onsdag 25-08-2010 kl. 21:04
    Vis profil  
Kasper... tag og køb en anden, her koster den 5€...

http://www.tacn.nl/Onderdelenpaginamr.htm

Stumpenummeret skulle være: 87138-14050

/bm
Nu endnu engang med en gammel Carina E...

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg