Biler - mekanik : Om reparation, virkemåde, tuning mm. |
Motorblok til dieselmotor
Lørdag 25-09-2010 kl. 12:32 |
Jeg sad og så Topgear, hvor Clarkson siger... på engelsk Fordi det er en diesel er det en støbejernsmotor og derfor er den lidt næsetung... Kan man ikke lave en dieselmotor med alublok? Og hvis ikke, er det så pga. kompressionen eller? Ja, jeg spørger da jeg ikke ved noget om det VIP medlemskab til udgangen af 2010
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorLørdag 25-09-2010 kl. 13:41 |
Nå så man sidder og savler over BMWs række-seksere Jeg studsede også over det, specielt da dieselmotoren er koldere end benzinmotoren, så det kan ikke være bekymring over temperaturen (aluminium har et ret lavt smeltepunkt). Måske du har ret det med kompressionen.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorLørdag 25-09-2010 kl. 17:29 |
Jeg kan ikke svare på selve spørgsmålet, men jeg ved at de også arbejder med vibrationer når de designer en ny motor. Derfor måske et andet materiale.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorSøndag 26-09-2010 kl. 00:39 |
Det kunne jo også være at i den specifikke bil er benzinmotoren med alublok, og dieselmotoren med støbejern. Lexus IS200 '99! - Celica Ta22 '71!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorSøndag 26-09-2010 kl. 00:40 |
Ikke på den måde det blev formuleret. Essensen var at det 'selvklart er en støbejernsmotor, da det er en diesel' VIP medlemskab til udgangen af 2010
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorSøndag 26-09-2010 kl. 03:23 |
"The significant aspect of this development is that aluminium blocks, which are widely used in petrol engines, have not been widely used for diesel engines. This is because diesel engines run hotter and at pressures up to three times those of petrol engines. The ability to produce aluminium engine blocks opens a large window of possibilities, especially bearing in mind the fact that nearly 50% of all new cars in Europe have diesel engines, as well as the recyclability issues." http://www.azom.com/news.asp?newsID=203 Hmm, varmere?
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorSøndag 26-09-2010 kl. 07:59 |
Selve forbrændingen (højere kompr) gør måske processen varmere, trykladning køler i hvert fald ikke noget skal du lige huske på. Man kan ikke i flæng sammenligne trykladning med n/a. Måske har det osse noget at gøre med at jern ikke er en god varmeleder og aluminum er (en god varmeleder). René; det med støbejernet kan da ikke komme som en overraskelse, det har jeg skrevet om for længe siden. Dieselmotorer vejer 100+kg mere end benzin og det er ikke godt når man vil køre om hjørner, slet ikke i fwd hvor vægtfordelingen i forvejen er totalt forkert. 1f u c4n r34d th15 u r34lly n33d t0 g37 l41d!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorSøndag 26-09-2010 kl. 08:04 |
Iøvrigt er D-4D 1.4L 89hk en aluminiumsblock :) 1f u c4n r34d th15 u r34lly n33d t0 g37 l41d!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorSøndag 26-09-2010 kl. 11:30 |
På din Avensis er mervægten 75 kilo, men så har dieselen jo også turbo og intercooler, rørføring mm. Og man kunne evt. forestille sig en større godstykkelse på dieselen, så derfor kunne jeg ikke umiddelbart udlede at 75 kilo betyder støbejern fremfor alu. Derfor mit spørgsmål VIP medlemskab til udgangen af 2010
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorMandag 27-09-2010 kl. 08:12 |
75 kg er vægten af en voksen mand. Det er ret meget ude på næsen. Har du set Clarkson anmelde Tuareg V10 diesel? Den har betydelig mere end 75kg overvægt :) Han er ikke imponeret. 1f u c4n r34d th15 u r34lly n33d t0 g37 l41d!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorMandag 27-09-2010 kl. 08:37 |
Jeg har nu ikke påstået at 75 kilo er uden betydning... Det er slet ikke det jeg skrev VIP medlemskab til udgangen af 2010
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorMandag 27-09-2010 kl. 09:49 |
Selvf. Som sagt kan man sagtens lave en blok af alu-legering, men det skal vel osse være holdbart og kunne sælges. Der arbejdes helt sikkert på en alublok på længere sigt. Min har alublok, Carinaen havde støbejern. 1f u c4n r34d th15 u r34lly n33d t0 g37 l41d!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorMandag 27-09-2010 kl. 19:13 |
dieselmotoren i fx en avensis fra 06 er af alu. men prøv og vej gearkassen på en diesel og en benzin der er også en stor forskel
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorTirsdag 28-09-2010 kl. 08:41 |
Jeg gætter på at det større moment ind i gearkassen fra trykdiesel kræver noget tykkere gods :) 1f u c4n r34d th15 u r34lly n33d t0 g37 l41d!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorTirsdag 28-09-2010 kl. 16:55 |
bare for at tilfølge lidt unyttig viden om Diesel skal jeg lige tilføje at man i gamle dage benytte Dielsel til at sprænge klipper med... Bore en masse huller og hælde diesel i dem. Diesel er langt fra noget tyndt sjask bare fordi benzinen er lidt mere explosiv i den korte tid den knalder...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorTirsdag 28-09-2010 kl. 17:33 |
Ja - Diesel bruges til rigtig mange ting. Disse "tændinger" er dog nok en anelse kraftigere en i en bil dieselmotor. http://www.youtube.com/watch?v=VBVMGywXVr8 Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorTirsdag 28-09-2010 kl. 19:21 |
Roberto har ihvertfald ret med hensyn til 1,4 d4-d Tjaaa
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Motorblok til dieselmotorOnsdag 29-09-2010 kl. 08:11 |
Ja det er en super lille motor! 1f u c4n r34d th15 u r34lly n33d t0 g37 l41d!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
|
Fandt du ikke hvad du søgte?
|
|