Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce




 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Hvorfor Tachometer ved justering af tænding



Torsdag 30-09-2010 kl. 09:58
Hej

Hvorfor skal et Tachometer benyttes ved justering af tænding på en E10.

Er der nogen der kan forklare det?

Såfremt det er nødvendig, hvor de købes?


Hvorfor Tachometer ved justering af tænding



Forum rating: Top 5
Torsdag 30-09-2010 kl. 10:21
    Vis profil  Vis bilprofil
Et tachometer er en omdrejningstæller.
Mener du ikke et stroboskop? (tændingspistol).
1f u c4n r34d th15 u r34lly n33d t0 g37 l41d!


Hvorfor Tachometer ved justering af tænding



Torsdag 30-09-2010 kl. 10:42
Der står Tachometer.

Du kan se et udklip af service manualen her:

http://rapidshare.com/files/422272375/Udklip.JPG

Hvorfor Tachometer ved justering af tænding



Forum rating: Top 5
Torsdag 30-09-2010 kl. 10:55
    Vis profil  Vis bilprofil
nogen gange er det indbygget i tændingspistolen.

1f u c4n r34d th15 u r34lly n33d t0 g37 l41d!


Hvorfor Tachometer ved justering af tænding



Torsdag 30-09-2010 kl. 11:33
Er det for at man kan se rpm mens man justere?

Hvorfor Tachometer ved justering af tænding



Forum rating: Top 5
Torsdag 30-09-2010 kl. 11:39
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja formodentlig :)
1f u c4n r34d th15 u r34lly n33d t0 g37 l41d!


Hvorfor Tachometer ved justering af tænding



Forum rating: Top 5
Søndag 01-10-2010 kl. 15:27
    Vis profil  Vis bilprofil
Tændingen forstilles i forhold til omdrejningerne. Derfor skal man kunne udlæse omdrejningstallet for at stille tændingen. Der står jo også 10g btdc ved tomgang.
Et andet sted i manualen står sikkert hvad tomgangen skal være, eksempelvis 750omdr.

Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/

Hvorfor Tachometer ved justering af tænding



Forum rating: Top 500+
Søndag 01-10-2010 kl. 16:17
    Vis profil  
Der står at idle speed er 750 rpm +/- 50 rpm. Men når man stiller tændingen kan man jo alligevel ikke ændre ved rpm?

Hvorfor Tachometer ved justering af tænding



Forum rating: Top 5
Søndag 01-10-2010 kl. 17:20
    Vis profil  Vis bilprofil
Man kan i den grad rode med tomgangen ved at skrue i tændingen, men i dette tilfælde er det ikke derfor.

Sagen er den, at tændingssystemet kan avancere sin tændingstidspunkt i forhold til omdrejningerne. Motoren snurrer hurtigere men gnisten er samme tid om at springe, derfor skal tændtidspunktet flyttes. Dette er blot groft forklaret og skal ikke tolkes som en læresætning.

Men for at du kan grundstille tændingen, så skal tændingstidspunktet stilles til 10 grader før øverste dødpunkt (btdc) ved 750 +/-50 omdrejninger.

Der er faktisk ikke så meget at spekulere over, sådan skal det bare være.
Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg