Tændingen forstilles i forhold til omdrejningerne. Derfor skal man kunne udlæse omdrejningstallet for at stille tændingen. Der står jo også 10g btdc ved tomgang. Et andet sted i manualen står sikkert hvad tomgangen skal være, eksempelvis 750omdr. Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/
Man kan i den grad rode med tomgangen ved at skrue i tændingen, men i dette tilfælde er det ikke derfor.
Sagen er den, at tændingssystemet kan avancere sin tændingstidspunkt i forhold til omdrejningerne. Motoren snurrer hurtigere men gnisten er samme tid om at springe, derfor skal tændtidspunktet flyttes. Dette er blot groft forklaret og skal ikke tolkes som en læresætning.
Men for at du kan grundstille tændingen, så skal tændingstidspunktet stilles til 10 grader før øverste dødpunkt (btdc) ved 750 +/-50 omdrejninger.
Der er faktisk ikke så meget at spekulere over, sådan skal det bare være. Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/