Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce






 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Endnu en Carina E der hakker



Forum rating: Top 500+
Mandag 18-10-2010 kl. 20:41
    Vis profil  
Hey all

Jeg har fulgt lidt med i diverse indlæg vedrørende Carina E'er der hakker. Min vogn opfører dog en anelse anderledes.

Min vogs starter fint, selv på kolde morgener, og går fint i tomgang hvis den har stået et par timer.

Der er først efter jeg har været oppe over de 100 km/t på motorvejene, at den begynder at skabe sig. Det viser sig som regel ved at den hakker når jeg kommer ned i de lavere gear. Det virker også som om den kæmper ekstra meget med at komme op i fart igen. Jeg kan give den al den gas jeg vil, men der går som regel en 5-6 sekunder før den "fanger" og skyder afsted igen.

Der er så også her den begynder at hoste ad helvede til når den er i tomgang.

Den opfører sig fint så snart man kommer over de 100 stykker igen, men har samme problemer så snart man kører bykørsel.

Any tips? Udover at tjekke benzinfilter og rense luftindtaget?

Det er en Carina E 1,6 Stationcar fra '93.

Endnu en Carina E der hakker



Forum rating: Top 250
Mandag 18-10-2010 kl. 20:59
    Vis profil  Vis bilprofil
det er vel garanteret en leanburn du har, også vil jeg gætte på det er din lean føler det der svarer til lambda sonde på alm. 1.6

Endnu en Carina E der hakker



Forum rating: Top 25
Mandag 18-10-2010 kl. 21:41
    Vis profil  Vis bilprofil
det kan kun være en leanburn hvis det er i st.car udgaven.. 1,6 sedan er ikke lavet i leanburn

Endnu en Carina E der hakker



Forum rating: Top 500+
Mandag 18-10-2010 kl. 22:04
    Vis profil  
Tak for de foreløbige svar. Jeg anede ikke det var en leanburn motor jeg havde i den. Måske jeg skulle indskyde, at jeg er absolut ikke bekendt med biler/motorer etc., overhovedet)

Efter en hurtig søgning herinde, fandt jeg noget der bliver kaldt "Leanburn sygdom", hvilket typisk viser sig som hakkende kørsel og sløv opstart. Det passer som sådan meget fint på spanden.

Hvor kan jeg definitivt afgøre om det er en leanburn motor jeg har?

Jeg læste desuden, at jeg evt kunne prøve Shell V-Power, det skulle efter sigende have en effekt. Indtil videre har jeg tanket almindelig 95 hos OK, og smidt THansens IQ-X 10W/40 olie i motoren. Min Haynes bog siger mig dog at jeg skal bruge 15W/40, hvad end forskellen så er...



Endnu en Carina E der hakker



Forum rating: Top 25
Mandag 18-10-2010 kl. 22:59
    Vis profil  Vis bilprofil
"Hvor kan jeg definitivt afgøre om det er en leanburn motor jeg har?"

jo jo kan da self. tage fejl, men er nu ret sikker

så mit spørgsmål er: er det en sedan eller st.car?

Ellers kan du se det ved at Leanburn motorne har indsprøjtningsdyserne siddende i selve topstykket, hvor de sidder i indsugningsmanifolden på de almindelige.

Endnu en Carina E der hakker



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 19-10-2010 kl. 07:14
    Vis profil  
Det er en stationcar. :)

Jeg prøvede her til morgen at fylde Statoils SuperWay 10W/40 på dyret, da den trængte hårdt. Det er muligvis ønsketænkning, men det lød som om motoren "sang" lidt bedre på vejen fra København til Lynge.

Jeg kiggede i øvrigt på deres 15W/40 olie, men den er beregnet til lastbiler (?!). Jeg er som sagt ikke just bilkyndig, så jeg læner mig meget op af min Haynes repair bog, og den nævner 15W/40 som passende motorolie.

Endnu en Carina E der hakker



Forum rating: Top 100
Tirsdag 19-10-2010 kl. 10:15
    Vis profil  Vis bilprofil
15w/40 er en tykkere olie.. men selv tykkere olie bliver mere flydende når der varmes op, så det burde da ikke umiddelbart have noget at sige for motorgangen.

Olien + filter er vel skiftet inden for 10.000 km, det er ikke en gammel beskidt en med 20.000 km på bagen du kører rundt med? i så fald kan den nok godt være lidt træg til at komme igang.

jeg kører selv på castrol magnatec 5W/40, den er tyndere og især her på vej mod vinteren er det en fordel. Der er ikke så meget slidtage på motoren når olien er kold.

Her er iøvrigt at billede af et leantopstykke, godt nok fra min 1,8 http://db.tt/0ioblIv dåsen i den røde ring er karakteristisk for leanmotoren, så den må du også have på din.
Carina E 1,8 GLX - 1997

Endnu en Carina E der hakker



Forum rating: Top 100
Tirsdag 19-10-2010 kl. 23:10
    Vis profil  
det er en leanburn motor hvis indsprøjtnings dyserne er monteret i topstykket i stedet for i indsugningen.... nu kan det jo også godt være et tændings problem, ex et tænd kabel der er ved og være dårlig og strejker når man belaster motoren
1-2-7-4 og hest

Endnu en Carina E der hakker



Forum rating: Top 500+
Torsdag 21-10-2010 kl. 16:48
    Vis profil  
Jeg tjekkede under hjelmen efter dimsen på Allans billede, og det lader til at være en leanburn motor der sidder i.

Jeg har snakket kort med en mekaniker hos Toyota, og han menete at det kunne være lamdasonden der trængte til at blive udskiftet.

Endnu en Carina E der hakker



Forum rating: Top 500+
Fredag 22-10-2010 kl. 10:47
    Vis profil  
Jeg tror kun, der er en EGR ventil i 2.0'eren, men symptomerne kunne osse betyde, at den skulle renses.
Min 2.0'er havde det samme.
Er der nogen, der ved, om der er en EGR i hans bil?
Den er i hvert fald nem at rense ambulant.

Endnu en Carina E der hakker



Fredag 22-10-2010 kl. 11:55
1,6 Leanburn motoren ligger rigtignok kun i stw udgaven, og i GLi udagven, som dog ikke er solgt som ny i DK.
Lyser din gule motorlampe i instrumentbtættet ?? Hvis ikke, er det ikke din oxygensensor det er galt med.
Lyder lidt som et problem i strømfordelerdækslet ( Sikkert revnet )

Endnu en Carina E der hakker



Forum rating: Top 500+
Lørdag 23-10-2010 kl. 15:09
    Vis profil  
Der er ingen lamper i instrumentbrættet der afslører noget.

Jeg skal have lavet en masse forskellige ting ved bilen, så jeg vil bede hvemend jeg hyrer til det, til at gå motoren igennem for skidt osv.

Er der nogen der ved hvor man kan få et godt gennemtjek af bilen til en billig penge? Jeg ved QuickPot har et par tilbud på tjek, men dem har jeg dårlig erfaring med.

Endnu en Carina E der hakker



Forum rating: Top 500+
Mandag 25-10-2010 kl. 16:39
    Vis profil  
Halløjsa.
Har haft samme problem med min 2.0
Har en bekendt som er supermekaniker ved toyota. Han "blændede" en slange af til den her egr ventil, og siden har der ikke været noget.


 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg