Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


















 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 500
Søndag 31-10-2010 kl. 15:48
    Vis profil  
Hej med jer.

Jeg har det sidste stykke tid har forskellige startproblemer med min Carina E fra '96. Her er et oprids af historikken:

For cirka 1½ måned siden begyndte den at lyde lidt besværet, når den skulle starte - som om, den manglede strøm. Man skulle ofte holde nøglen drejet om et par sekunder, før den "fik fat".

En enkelt gang ville den slet ikke starte, men den kom i gang, da den fik noget starthjælp (strøm).

Herefter skiftede jeg batteriet, og det hjalp - i hvert fald et stykke tid:

I efterårsferien var vi i Tyskland, og en morgen ville bilen igen ikke starte. Den klikkede, når man drejede nøglen, men den startede ikke, og efter en 5-6 startforsøg, mistede den også strømmen. Denne gang kunne den ikke startes med starthjælp, så den måtte op på det lokale værksted.

Da den kom derop, ville den pludselig gerne starte, og de mente - som jeg også i mellemtiden havde læst mig til her på forumet - at det var starteren, den var gal med. Nu, hvor den gerne ville starte tog vi dog chancen og vendte snuden hjemad (og undlod at slukke motoren hele vejen hjem ), og det gik fint.

I den forløbne uge har det så været meget op og ned. For det meste har bilen startet uden problemer, men et par gange har den bare klikket, og så har vi måttet skubbe den i gang. Hver gang den er kommet i gang, har den kørt uden problemer.

Spørgsmålet er nu, om det blot er kobberkontakterne i starteren, der skal skiftes, eller der skal en helt ny starter til - eller kan det være noget helt andet??

Jeg har været omkring T. Hansen, men de havde ikke de kontakter jeg havde læst om herinde - kun en komplet starter. Hvor kan man eller finde sådan nogen??

Mvh.

Mikkel
________________________________
Carina E, 1.8 XLi st.car, 1996


Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 50
Søndag 31-10-2010 kl. 18:48
    Vis profil  Vis bilprofil
Det lyder jo som starteren.
Hvis det er en Bosch starter du har siddende på så er det hele starteren. Men hvis det er Denso så kan du skifte kontakt fladerne.
Jeg fik ombyttet min Bosch starter hos Toyota i Risskov som der er rabataftale med gennem TE. Kan dog ikke lige huske prisen.
En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?

Startproblemer med Carina E



Søndag 31-10-2010 kl. 22:55
prøv lige at klemme den tynde ledningstik sammen på starteren -forsigtigt - med en vandpumpetang eller lign. den kan være rystet løs af mange km og derfor får starteren styrestrømmen ned i måske - måske ikke - SÆT BILEN I FRIGEAR- - og træk håndbremsen !!! !!! inden tænding på og en skruetrækker mellem den tynde og tykke ledning på starteren næste gang den ikke vil starte, og bank lidt halvhårdt på den med feks, et hammerskaft, og skil steateren ad og rens den.
hwiis deed ik wirker --så skyyd kræet !! ! ! !

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 500
Mandag 01-11-2010 kl. 09:15
    Vis profil  
Okay - er der en nem måde at se på, om det er en Bosch eller en Denso? Jeg kan ikke umiddelbart se, at der står noget på min - men jeg har heller ikke mulighed for at få bilen på en lift, så jeg kan kun kigge oppefra!

Her til morgen er bilen stort set tappet for strøm, og det bekymrer mig lidt, for jeg skubbede bilen i gang i går og kørte en tur på cirka 50 kilometer, så der burde være kørt strøm på, eller hvad?

Kan der være andet galt end starteren?

Mikkel
________________________________
Carina E, 1.8 XLi st.car, 1996


Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 500
Mandag 01-11-2010 kl. 16:04
    Vis profil  
Hmmm ... Mysteriet breder sig: Jeg kørte bilen på værksted i morges (efter den var skubbet i gang!), og de har lige ringet med denne besked:

De kan ikke umiddelbart konstatere fejl på starteren, til gengæld var batteriet afladet - og så snart, der kom strøm på, så startede bilen!

De har nu sat et nyt batteri i og beholder det gamle "til observation" et par dage.

Der er altså noget, der kunne tyde på, at jeg har to problemer: 1) Batteriet aflader og 2) Starteren er ustabil.

Mht. starteren, så er jeg kommet i tvivl, for mekanikeren siger jo, at bilen startede fint, så snart den fik strøm. Men på den anden side har jeg altså oplevet flere gange, at der var strøm på, men den bare stod og klikkede ...

Nogen, der har idéer til, hvad det kan være? Generator, måske?
________________________________
Carina E, 1.8 XLi st.car, 1996


Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 250
Mandag 01-11-2010 kl. 17:39
    Vis profil  
Hvis du har et multimeter liggende så start bilen og mål henover plus og minus på batteriet. Spændingen skal gerne ligge et sted mellem 13-14 volt med motoren kørende... Hvis det er iorden, så fejler generatoren nok ikke noget.

Så er der da en fejlkilde mindre at søge på..


livet er for kort til franske biler

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 500
Mandag 01-11-2010 kl. 20:36
    Vis profil  
Det vil jeg prøve. Det der med strøm har aldrig lige været mig, så når du siger "mål henover plus og minus" er det så bare at sætte den ene ende på plus og den anden på minus?

Efter mekanikerens besked i dag, så hælder jeg til, at min starter faktisk ikke er i stykker - han sagde nemlig, at klikkeriet sagtens kunne skyldes, at starteren ikke fik nok strøm.

Sammenholdt med, at det hele startede med strømproblemer for 1½ måned siden, så hælder jeg (og mekanikeren) til, at der må være noget, der står og aflader.

Og så var det, at kæresten kom på banen med det, som måske kan være kilden til problemet: Vi har installeret en ny autoradio for ikke så lang tid siden, og den kan - i modsætning til alle andre radioer, vi har haft i bilen - tændes uden at der er tænding på bilen. Altså må den på en eller anden måde stå med noget konstant strøm. Kan det være den, der aflader???

Det er en brugt radio, jeg fik af min svoger, og jeg tog bare stikkene ud af den gamle radio og satte dem i den nye.
________________________________
Carina E, 1.8 XLi st.car, 1996


Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 250
Torsdag 02-11-2010 kl. 08:10
    Vis profil  
JA - du sætter bare den (røde) ledning på "+" polen af batteriet og den sorte på "-" polen med motoren kørende. Der er ikke nogen risiko i det og du kan ikke komme til at ødelægge noget.

Jeg synes også det lyder som om, at noget aflader eller at generatoren måske ikke lader ordentligt. Det kan også sagtens lyde som om din nye radio ikke er installeret korrekt, men det er der nogle kloge hoveder herinde der ved en masse mere om...
livet er for kort til franske biler

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 25
Torsdag 02-11-2010 kl. 08:58
    Vis profil  
Du kunne jo prøve, at pille radioen ud en uges tid, og se, hvordan det gavner. Men ellers, som de andre siger, så fat et multimeter og se, om bilen lader eller aflader.
Toyota Celica 2.0 DOHC GT (RA40) - Skoda Octavia 1.4 TSI - Skoda Fabia 1.2 HTP

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 5
Torsdag 02-11-2010 kl. 10:59
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvis du har et måleinstrument, kan du jo forsøge at måle tomgangsstrømmen ude ved akkumulatoren.
Men den skal være enorm hvis det skal kunne aflade et bilbatteri over natten.
Nogen på stå og blive lunt et sted.

1f u c4n r34d th15 u r34lly n33d t0 g37 l41d!


Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 50
Torsdag 02-11-2010 kl. 11:16
    Vis profil  
det er jo også ca 1 md siden at vi begyndte at have nattefrost så måske dit batteri ikke er på toppen længere

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 5
Torsdag 02-11-2010 kl. 11:20
    Vis profil  Vis bilprofil
Han skriver oppe øverst:
"Herefter skiftede jeg batteriet, og det hjalp - i hvert fald et stykke tid"

Jeg antager (måske naivt) at det var et nyt batteri han skiftede til.
1f u c4n r34d th15 u r34lly n33d t0 g37 l41d!


Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 250
Torsdag 02-11-2010 kl. 19:51
    Vis profil  Vis bilprofil
Generator...
Har prøvet det to gange på 1½ år og begge gange var det en generator der var stået af--- Men det er ikke nogen garanti for det er det der er galt--- Det startede med at den manglede strøm om morgenen når den skulle starte men ellers gik det helt fint men så kom det stille og roligt hen over en lille måneds tid hvor den mistede mere og mere strøm for til sidst helt at dø...

Så tjek den generator... 13-14 volt skal den vist ligge på men er ikke helt sikker, men spørg din mekanikker han kan finde ud af det for netop den model der sidder på din bil...
Kan det fuskes, kan det holde.

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 500
Torsdag 02-11-2010 kl. 21:18
    Vis profil  
Jeg vil prøve at få fat i et multimeter og tjekke batteriet.

Er der ikke også noget med, at man kan sætte multimeteret på og så fjerne sikringer en ad gangen, og ad den vej finde ud af, hvad det er, der æder strøm (at multimeteret slår ud, når man rammer den rigtige)?

I så fald vil det vel være nemt at tjekke, om det er radioen, for man kan vel så bare sætte multimeteret på og så koble radioen fra og se, om det ændrer på udslaget/målingen, eller?

Er der nogen, der kan hjælpe med fremgangsmåden til det?

Det kan selvfølgelig også være generatoren, der er i stykker - de 13-14 volt, den skal vise, er det med multimeteret på plus og minus og bilen i tomgang?

Mvh. Mikkel
________________________________
Carina E, 1.8 XLi st.car, 1996


Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 25
Torsdag 02-11-2010 kl. 23:24
    Vis profil  
Det er korrekt. Skal du måle forbruget, skal du koble den ene af polerne af batteriet, og sætte multimeteret (ohmmeter) mellem batteripol og kablet. Derefter kan du så måle, om der er noget forbrug.
Toyota Celica 2.0 DOHC GT (RA40) - Skoda Octavia 1.4 TSI - Skoda Fabia 1.2 HTP

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 5
Torsdag 02-11-2010 kl. 23:47
    Vis profil  Vis bilprofil
Ovenstående er næsten korrekt, men multimeteret skal IKKE måle ohm (modstand)

Det skal måle strøm, dvs Ampere...

Ellers får du intet ud af din måling....
     VIP medlemskab til udgangen af 2010

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 500
Torsdag 02-11-2010 kl. 23:48
    Vis profil  
Skulle lige til at spørge - takker!
________________________________
Carina E, 1.8 XLi st.car, 1996


Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 100
Torsdag 03-11-2010 kl. 07:12
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er meget normalt at radioen kan tændes uden at der skal nøgle i,men prøv at lægge mærke til om der er ur i radioen når den er slukket,for det kan godt tage en del af strømmen
Carina E kører bare

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 25
Torsdag 03-11-2010 kl. 07:13
    Vis profil  
Ampere - korrekt; jeg var vist træt!
Toyota Celica 2.0 DOHC GT (RA40) - Skoda Octavia 1.4 TSI - Skoda Fabia 1.2 HTP

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 5
Torsdag 03-11-2010 kl. 09:05
    Vis profil  Vis bilprofil
og du skal så ikke forsøge at starte bilen med multimeteret på ...

1f u c4n r34d th15 u r34lly n33d t0 g37 l41d!


Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 100
Torsdag 03-11-2010 kl. 10:21
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er vel højest multimeret som brænder af, hvis han forsøger at starten den? Afhængigt af hvor stort strømstyrke det er lavet til..
Carina E 1,8 GLX - 1997

Startproblemer med Carina E



Søndag 07-11-2010 kl. 16:14
hej
har selve en carina e. som er 18 år gammel. Det er straterrelæet som sidder på starteren. Det slutter den kraftige størm fra batteriet. Der sidder 2 kobber bolte som har kontakt med en stor kobber
skive via relæet. De er slidt så kontakten er dårlig til tider. Derfor oplever du det virker indimellem.

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 500
Tirsdag 14-12-2010 kl. 18:13
    Vis profil  
Jeg vil lige afslutte denne tråd - alt tyder på, at det *var* den nye radio, der var problemet!

Bilen nåede at gå død for strøm endnu en gang efter cirka tre uger med et helt nyt batteri, og så besluttede jeg mig for at pille radioen ud og sætte den gamle i igen, og siden har der ingen problemer været!

Har ellers aldrig haft problemer med at skifte radio i Rinaen, men der må være noget specielt med denne (en Panasonic) - er der nogen, der har erfaring med montering af sådan en, når nu ikke det går bare at sætte ISO-stikkene i??
________________________________
Carina E, 1.8 XLi st.car, 1996


Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 100
Tirsdag 14-12-2010 kl. 19:08
    Vis profil  Vis bilprofil
Når du har slukket radioen,så kan det være at der er ur i,og den kan godt tage strømmen,på en blaupunkt kan man gå ind i menuen,og slå den fra.
Carina E kører bare

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 50
Onsdag 15-12-2010 kl. 20:30
    Vis profil  
ja mikkel du køber 1 omformer til iso stikket

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 500
Torsdag 16-12-2010 kl. 00:24
    Vis profil  
Er det virkelig så nemt?? Jamen, det skal da prøves!

Jeg troede hele idéen med ISO-stik var, at man var fri for alle de omformere, men det holder altså ikke helt.

Radioen er en Panasonic, så skal jeg kigge efter en "Panasonic-til-ISO"-omformer, eller skal jeg kigge efter en speciel omformer til Toyota?

Mvh. Mikkel
________________________________
Carina E, 1.8 XLi st.car, 1996


Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 100
Torsdag 16-12-2010 kl. 21:16
    Vis profil  Vis bilprofil
Tag radioen med når du skal købe stikket,så er der ikke noget at være i tvivl om.
Carina E kører bare

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 25
Torsdag 16-12-2010 kl. 21:38
    Vis profil  
Hvis der er ISO i bilen i forvejen, er det ikke en adaptor du skal bruge. Så skal der sikkert byttes lidt rundt på nogle ledninger i stedet. Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem, men har du tjekket + og tændings + er korrekt forbundet?
Toyota Celica 2.0 DOHC GT (RA40) - Skoda Octavia 1.4 TSI - Skoda Fabia 1.2 HTP

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 500
Torsdag 16-12-2010 kl. 21:45
    Vis profil  
Ja, der er ISO-stik i i forvejen, det er derfor jeg undrer mig over, at det ikke bare virker, når det nu har virket med alle de andre radioer, jeg har haft installeret.

Den logiske forklaring må vel være, at det er den nye radio (Panasonic'en), der er anderledes end de andre.

Men jeg vil da prøve at løbe ledningerne til ISO-stikket igennem - kan man finde en oversigt over, hvilke ledninger, der er hvad?
________________________________
Carina E, 1.8 XLi st.car, 1996


Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 100
Fredag 17-12-2010 kl. 07:03
    Vis profil  Vis bilprofil
her kommer en oversigt.
http://www.iso.schimkat.dk/
håber du kan bruge det
Carina E kører bare

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 500
Fredag 17-12-2010 kl. 12:09
    Vis profil  
Takker
________________________________
Carina E, 1.8 XLi st.car, 1996


Startproblemer med Carina E



Fredag 17-12-2010 kl. 15:37
Prøv lige og lave en ekstra stelkabel til din starter!!!

Har utrolig tit været ude for, at det bare er en stelledning den er galt med.. Træk en tyk ledning med de rigtige ender(dem der skal lodes).
Så tror jeg problemet muligvis bliver løst.

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 50
Søndag 19-12-2010 kl. 01:21
    Vis profil  
du skriver at biler er født med iso stik?? snakker vi ikke stadig om den carina e fra 96 som du skrev i starten?? den har aldrig været monteret med iso stik fra ny af så det kan jo være der har været en troldmand på spil..

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 500
Søndag 19-12-2010 kl. 10:45
    Vis profil  
Ja, du har ret - der er selvfølgelig monteret en adapter fra de originale stik til ISO'en!

Det er jo nok her fejlen ligger - men det forklarer bare ikke, at det først er med denne radio, at der er problemer. Hvis stikket er monteret forkert, burde det vel have givet problemer før ...
________________________________
Carina E, 1.8 XLi st.car, 1996


Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 50
Onsdag 22-12-2010 kl. 01:20
    Vis profil  
så kan det jo måske være 1 fejl i radion der gør den bruger meget strøm ..

Startproblemer med Carina E



Forum rating: Top 25
Onsdag 22-12-2010 kl. 10:31
    Vis profil  
Jeg kan ikke lige se, hvad starterens stelkabel har med afladning af batteriet at gøre?
Toyota Celica 2.0 DOHC GT (RA40) - Skoda Octavia 1.4 TSI - Skoda Fabia 1.2 HTP

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg