Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Kulilteindhold forhøjet tomgang for højt



Forum rating: Top 500+
Fredag 02-12-2010 kl. 10:18
    Vis profil  
Jeg skal have omsynet min Carina E 1.6 fra 1994, synsmanden kunne ikke lide : kulilteindhold forhøjet tomgang for højt : 0,4%

Han sagde at den skulle ned på 0,3%

Min bil har rundet de 325.000km, den bruger noget olie det gør den, motorlampen lyser af og til, går dog ud når den får lidt gas.

Hvordan får jeg den ned på de 0,3%, helst uden at skulle skifte en masse pakninger´, skifte katalysator og andre dyre ting (dyr december og arbejdsløs )

Er der nogen der har et trick eller en god ide?

Mvh

Morten

Kulilteindhold forhøjet tomgang for højt



Forum rating: Top 100
Fredag 02-12-2010 kl. 11:37
    Vis profil  Vis bilprofil
Har den fået skiftet katalysator?

Det er ikke unormalt at de bruger lidt olie, mener instruktionsbogen siger helt op til 1 liter pr. 1000 km og det er fra ny, så problemet ligger nok ikke i olieforbruget.

Er ikke mekaniker, så det bliver gæt men kunne godt lyde som en slidt katalysator. Den kan reducere co2 indholdet, men fjerner det ikke helt.

En defekt lambdasonde kan måske også give det problem, sidder der sådan én på en 1,6´er? Skal sidde lige efter hvor de 4 rør i udstødningsmanifolden samles.

Kilden til kulilten er jo forbrændingen, måske står din tænding forkert?
du kan kontrollere den med en tændingspistol ala. den her: http://biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Tandingspistol/

Haynes værksteds manual for carina e kan guide dig til at justere tændingen.

Det var et par bud, håber nogle andre kan be- eller afkræfte.

Carina E 1,8 GLX - 1997

Kulilteindhold forhøjet tomgang for højt



Fredag 02-12-2010 kl. 12:20
Nej, der er ikke nogen tricks

De her Carinaer har en temmeligt god motorstyring, og kan ALTID overholde foureningskravene - også når de har rundet en million kilometer og lyder som en kasse søm der bliver rystet

Så når foureningen er for høj, er det motorstyringen der gør noget forkert. Sådan en KAN være defekt - men jeg har endnu til gode at se den første...altså er der kun én kilde tilbage: sensorer.

Styringen får en del signaler fra diverse sensorer, men fælles for dem er at enten virker de, og så passer tallene - eller også virker de ikke, og så er tallene helt i skoven!

Eneste reelle undtagelse er Lambdasonden, som kan være mere eller mindre slidt og/eller beskidt indvendigt.

Du kan selvfølgelig skrue den ud, rense den og forsøge igen ved et omsyn. Det kan være det trick der skal til. Men det er ikke praktisk muligt at gøre den ren "inden i", og hjælper det ikke nok, koster det alligevel en sensor - og (afhængig af, hvor gode venner du er med synsmanden) endnu et omsynsgebyr.

Så den rigtige vej er en ny Lambdasonde - som selvfølgelig ikke er en standard universalmodel. Den koster derfor knapt et par tusinde hos Toyota og 799,- hos /HoyerThansen.

Men - og nu kommer det trick som ikke var der : Hoyer/Thansen sælger en adaptor til kr. 99,-. Jeg kan ikke lige finde den på deres hjemmeside, men en dygtig mand hos Hoyer Aalborg hjalp mig.
Med adaptoren kan du bruge en universal 4-ledet sensor til kr. 399,-.

Og bingo! En nysynet bil (med noget lavere benzinforug i øvrigt ) for en plovmand i reservedele...så burde der være lidt til julegaver. Du må jo nok spare gaven til dig selv væk, men så har du til gengæld bil igen

(Og her er så lige tallene fra seneste syn af min 2.0 II´er: 5,2%!
To knækkede ledninger blev repareret, og så sagde den 0,9%.
Med ny sonde sagde den 0,14%.
Nu går den så også 12-13 km/l - 2-3 km/l mere end før! OG ret pænt - med min kørestil...)


Kulilteindhold forhøjet tomgang for højt



Forum rating: Top 5
Fredag 02-12-2010 kl. 13:39
    Vis profil  Vis bilprofil
Gav du den en ordentlig gang prygl inden synet?

1f u c4n r34d th15 u r34lly n33d t0 g37 l41d!


Kulilteindhold forhøjet tomgang for højt



Forum rating: Top 500+
Fredag 03-12-2010 kl. 01:08
    Vis profil  
Takker for svarene

Den fik "en masse bank" på vej til synsmanden, kørte med lavt olieindhold for måske det hjalp, men det var ikke nok

Lyder som en god ide mht den lambdasonde, den har jo måske kørt 325.000km, ihvertfald 200.000 Men det har katelysatoren også...

Tak for tippet med adaptor/lambdasonde

Kulilteindhold forhøjet tomgang for højt



Forum rating: Top 100
Fredag 03-12-2010 kl. 17:34
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvis du skruer lamdasonden ud,så kan du brænde den ren ved hjælp af gas og ilt,den skal være rigtig varm for at den bliver ren.
Lamdasonden er en sliddel og udskiftning anbefales for hver 160,000km.
Carina E kører bare

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg