Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce








 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

t22, jord



Søndag 16-01-2011 kl. 11:13
hej,

nogen som ved hvor en t22 er jordet?

der er dårlig jord et eller andet sted, for lyset i displayet går på max med jævne mellemrum (sker ikke under kørsel) - ligesom når man har haft batteriet ude.
det samme med radioen, hvis vinduesviskeren kører på samme tid kan den finde på at falde ud ½ sekund og komme tilbage igen. desuden opstår der til tider støj på p3, hvor der normalt er godt signal.

jeg forestiller mig at der må være et af jord forbindelserne til karosseriet som er rustet/irret - men jeg kan ikke se fra motorrummet hvor der jordforbindelserne er.

t22, jord



Forum rating: Top 5
Søndag 16-01-2011 kl. 11:16
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er den vel fra (-) på batteriet.
Undersøg, rens og stram batteriterminalerne.
1f u c4n r34d th15 u r34lly n33d t0 g37 l41d!


t22, jord



Forum rating: Top 25
Søndag 16-01-2011 kl. 11:30
    Vis profil  Vis bilprofil
Nu hedder det ikke "jord" på en bil - men stel . ( men pyt nu med det )

Der er jo mange stelforbindelser på en bil , typiske har du en fra batteri til karosseri og motor/gearkasse - ellers er der ingen kredsløb.

Der sidder også en del inde i bilen , typisk foran i sparkpanelerne ( de små stykker plast ved fødderne ) , ligeledes sidder der også stelforbindelser under plasten i bagagerummet .
JA aka Carlos .

t22, jord



Søndag 16-01-2011 kl. 12:42
Roberto Saldo >> Ja den fra batteriet til karosseriet er synlig fra motorrummet - Den ser ud til at have fin kontakt. Det kan man vel måle med et ohmmeter - en ende på minuspolen og den anden ende der hvor stelkablet er fæstnet til karroseriet? Skal have fat i et multimeter og testet.

Jens Andersen >> Du har ret, har lige taget en haynes frem med ledningsdiagram. De fleste af komponenterne inklusive radio og vinduesviskerne har stel i "right-kick-panel" eller "left-kick-panel".
Det var ellers min opfattelse at problemet var udenfor kabinen - forbindelserne inde i kick/spark panelerne må da være beskyttet fra vind og vejr og dermed rust? Kan selvfølgelig også være en løs forbindelse, men det finder jeg ud af.

t22, jord



Forum rating: Top 5
Søndag 16-01-2011 kl. 12:43
    Vis profil  Vis bilprofil
Start med at tjekke minuspolen på batteriet om den er helt irret og ordentligt spændt.. Det er ihvertfald første og mest sandsynlige punkt.
Er stadig Toyota-mand... Men Volvo er nu heller ikke helt tosset!

t22, jord



Søndag 16-01-2011 kl. 12:44
Martin Knudsen >> Kan man bruge wd40 til at rense minuspolen? Og pluspolen for den sags skyld?

t22, jord



Forum rating: Top 5
Søndag 16-01-2011 kl. 12:45
    Vis profil  Vis bilprofil
Og man måler ikke ohmsk modstand på et lukket kredsløb!
Er stadig Toyota-mand... Men Volvo er nu heller ikke helt tosset!

t22, jord



Forum rating: Top 5
Søndag 16-01-2011 kl. 12:45
    Vis profil  Vis bilprofil
Nej, du skal ikke fedte med olieprodukter. Du afmonterer minuspolen og gør den ren med demineraliseret vand.
Er stadig Toyota-mand... Men Volvo er nu heller ikke helt tosset!

t22, jord



Søndag 16-01-2011 kl. 12:52
Martin Knudsen >> "Og man måler ikke ohmsk modstand på et lukket kredsløb! " : Hvordan måler man så om der er er god forbindelse fra stelkablet til karrosseriet?

t22, jord



Søndag 16-01-2011 kl. 12:55
Martin Knudsen >> Tak for tippet om det demineraliserede vand. Må ned i silvan og købe noget.

t22, jord



Forum rating: Top 5
Søndag 16-01-2011 kl. 13:00
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvis du endelig VIL måle ohmsk værdi, så skal du tage pluspolen af batteriet. Hvis ikke bliver din måling komplet misvisende.

Men et visuelt tjek af batteripol, stelkabel og der hvor det er fastgjort er alt rigeligt. Der er sikkert enten skidt fra salt, sand og sne her i vinteren, eller et delvist knækket kabel. Start med at tjekke forbindelserne med øjnene, og finder du stadig ikke fejlen - så team op med en fagmand om at få målt systemet igennem
Er stadig Toyota-mand... Men Volvo er nu heller ikke helt tosset!

t22, jord



Forum rating: Top 5
Søndag 16-01-2011 kl. 13:02
    Vis profil  Vis bilprofil
Du skal ikke måle noget som helst.
Tag (-) af, rens den og spænd den godt på igen :)

1f u c4n r34d th15 u r34lly n33d t0 g37 l41d!


t22, jord



Søndag 16-01-2011 kl. 13:05
Martin Knudsen >> Tak for det. Hvis det er noget der ikke indebærer for stor risiko er det sjovere at lave målingerne selv Har fået at vide at man ikke skal måle på følsomme ting som airbag udløser og lignende, men udover det er mit indtryk at det er ok.

t22, jord



Forum rating: Top 5
Søndag 16-01-2011 kl. 15:45
    Vis profil  Vis bilprofil
Tjaah... det kan være korrekt "mach3", men når du bare vil kaste et multimeter på med en tilfældig indstilling, et tilfældigt sted, så er det bedst helt at lade være. Både for bilens skyld, men også for måleapperatets - og i sidste ende din egen.
Det er korrekt at det nogengange er sjovere at lave sagerne selv, men det kræver altså en smule baggrundsviden.
Det er jo ikke for sjov at der findes uddannelser, hvor man lærer at bruge et multimeter korrekt
Er stadig Toyota-mand... Men Volvo er nu heller ikke helt tosset!

t22, jord



Forum rating: Top 50
Søndag 16-01-2011 kl. 16:16
    Vis profil  
hvis dine polsko på batteri er irret eller helt hvide af snavs er det aller bedste middel vand fra elkedlen hæld det stille og roligt ned over de irre,de område og det er pist væk og wd 40 er perfekt til at sprøjte på polsko bagefter

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg