Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce








 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Metode til at måle skævbremsning på tromlebremser



Forum rating: Top 100
Lørdag 22-01-2011 kl. 18:51
    Vis profil  Vis bilprofil
Carinaen blev synet med en skævbremsning på tromlerne i bagenden på 20% (loven siger max 30%) det var højre side som var lidt bagefter.

Det var 20% både ved brug af pedalen og håndbremsen, så noget tydede på bakkerne ikke var justeret helt ud i højre siden.

Mente ellers bakkerne var justeret så de lige rørte tromlen, men har selvføgelig ikke kunn måle det.

Har fundet en metode til at måle skævbremsningen:
Kør med ca. 20 km/t gennem løst grus, træk håndbremsen alt hvad den kan og se på sporene.

Efter synet trak den udelukkende et spor i venstre side, hvilket jo passer fint med de 20% forskel.
Jeg mener at have fået den bedre justeret nu, den kan trække to spor som starter og slutter samme sted.

MEN, er der nogen af jer som har en BEDRE metode til selv at måle skævbremsning?? Uden at købe rullefelter selvfølgelig

ud så de lige

Ps.
Carina E 1,8 GLX - 1997

Metode til at måle skævbremsning på tromlebremser



Forum rating: Top 100
Lørdag 22-01-2011 kl. 18:53
    Vis profil  Vis bilprofil
Ingen grund til det skulle med:

"ud så de lige

Ps. "
Carina E 1,8 GLX - 1997

Metode til at måle skævbremsning på tromlebremser



Forum rating: Top 50
Lørdag 22-01-2011 kl. 20:40
    Vis profil  
når du har justeret bakkerne i begge sider trækker du håndbremse 1 eller 2 tænder og drejer tromlen rundt hvis de strammer lige meget er den i vinkel ellrs kan du jo stramme den som er løs..

ps mange gange med tromle bremse og justering er det den lille kant yderst i tromlen der generer husk aldtid at slibe denne væk da du ellrs ikke vil få bremserne i bag til at justere automatisk op..

Metode til at måle skævbremsning på tromlebremser



Forum rating: Top 100
Lørdag 22-01-2011 kl. 21:00
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er ca. sådan jeg har gjort, men det er dælme svært at mærke om de strammer lige meget..
Selvfølgelig er der plads til lidt fejlmargin, tænkte bare om der var en metode som gjorde at man ikke skulle "føle" sig frem.

Ang. justering af bakkerne, flere mekanikere nævner at de justerer bakkerne ud så de lige rører tromlen.
Dermed menes så man lige kan høre den slæber på, ikke? Altså dækkets rotation må faktisk ikke bremses af bakkerne her?

Jeg har justeret begge sider så de opfører sig sådan, ved 1 klik på håndbremsen tager den lige ved i begge sider.

Hmm selvjusteringen giver jeg ikke meget for, synes aldrig det har virket rigtig godt..
Nu har jeg også for vane at se til bakkerne oftere end godt er, så selvjusteringen få nok aldrig lov at justere
Carina E 1,8 GLX - 1997

Metode til at måle skævbremsning på tromlebremser



Forum rating: Top 100
Lørdag 22-01-2011 kl. 22:05
    Vis profil  Vis bilprofil
Ellers må man lige køre til mekanikeren og få prøvet bremserne,et koster jo ikke alverden ,så er man jo på den sikre side.
Carina E kører bare

Metode til at måle skævbremsning på tromlebremser



Forum rating: Top 50
Lørdag 22-01-2011 kl. 22:10
    Vis profil  
det er jo klart det ikke virker hvis der er kant på tromlen og selvjusteringen på en toyota har jeg da aldrig døjet med .. ang justering har du så været en pilfinger og rørt ved skruen under håndbremsen?? måske det er der dine problemer opstår..

Metode til at måle skævbremsning på tromlebremser



Forum rating: Top 100
Søndag 23-01-2011 kl. 07:35
    Vis profil  
Jeg plejer og lægge dem helt til og evt stramme lidt op på kablet (justeringen sidder ved håndtaget inde i kabinen der skal bruges en 10er nøgle)

Har heller ikke udstyr til at måle men det plejer at virke fint nok,du har jo justeret den igen så mon ikke det er i orden nu
Carina E 2.0 SLI

Metode til at måle skævbremsning på tromlebremser



Forum rating: Top 100
Søndag 23-01-2011 kl. 09:44
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg mener også de er justeret rigtigt nu. Det mente jeg også inden jeg kørte den til syn og alligevel var den skæv, det var tydeligt i gruset at kun det ene hjul bremsede. Nu ser kraften ud til at være jævnt fordelt, så det mener jeg er ok.

Det jeg først efterlyste var om I andre havde metoder til at måle skævbremsning mere præcist end at føle sig frem i begge sider?
Har iøvrigt bestilt et IR-termometer, hvis jeg kan måle temperatursforskel på tromlerne må der også være forskel på bremsekraften.. Så termometeret giver mest bare en indikation af der er noget galt.

Der er nu ingen kant på tromlerne, så selvjusteringen burde virke. Det er også en detalje, jeg lader være med at røre dem nu også ser om den ikke justerer selv. Det kræver jo også den får lov til at køre uden jeg piller ved det.

"..har du rørt ved skruen under håndbremsen?" Hvilken skrue mener du? Som Henrik beskriver, når bakkerne er lagt lige ud til tromlen, strammer jeg håndbremsekablet lidt på den 10´er møtrik der sidder på siden af håndbremsen.
Det skal stadig være så hjulet roterer frit når håndbremsen er slækket, 1. klik begynder den at tage ved i begge sider.
Carina E 1,8 GLX - 1997

Metode til at måle skævbremsning på tromlebremser



Forum rating: Top 5
Søndag 23-01-2011 kl. 09:54
    Vis profil  Vis bilprofil
Det kan osse skyldes rust.
I ugerne inden jeg syner en bil får den lidt mere end normalt tæsk :)
Både med gas og med bremser.
Det er surt at få afvist en bil pga fugt i luften.
Ellers kunne du jo overveje at skifte tromler og bakker.

1f u c4n r34d th15 u r34lly n33d t0 g37 l41d!


Metode til at måle skævbremsning på tromlebremser



Forum rating: Top 100
Søndag 23-01-2011 kl. 19:24
    Vis profil  Vis bilprofil
Nu er man jo så heldig at bakker og tromler holder næsten evigt,skal have mine bakker skiftet ved 3oo,oookm. for første gang men der er heller ikke mere end en halv mm. belægning tilbage.
Carina E kører bare

Metode til at måle skævbremsning på tromlebremser



Forum rating: Top 100
Søndag 23-01-2011 kl. 19:30
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg skiftede tromler sidste sommer og bakker for et par måneder siden.

De gamle tromler var ved at være rustet op og lignede L... med alufælgene på. Desværre er de nye tromler ved at lave samme nummer, hvilket jo helt sikkert er de fugtige og saltede vintre der sætter sit præg.

Skal man male den med kalibermaling eller en anden varmebestandig maling for at undgå de ruster op??
Carina E 1,8 GLX - 1997

Metode til at måle skævbremsning på tromlebremser



Forum rating: Top 100
Søndag 23-01-2011 kl. 19:32
    Vis profil  Vis bilprofil
Slib rusten af og mal dem med hammerrite se dette link.
http://www.hammerite.dk/produkter.html
Det har både min søn og jeg gjort og det holder fint.
Carina E kører bare

Metode til at måle skævbremsning på tromlebremser



Forum rating: Top 50
Søndag 23-01-2011 kl. 19:37
    Vis profil  
og der kan vi meget nemt have fejlen !!!! det er fint nok at justere håndbremsen når der er nye sager på .. men hvad med om der er blevet skruet på denne skrue ad flere omgange og der så bliver skiftet bremser bag kan du nemt komme ud for at bag bremserne er justeret op i håndbremsekablerne og SÅ VIRKER SELVJUSTERINGEN IKKE.. så husk at løsne skruen inde i bilen inden justering og juster så skruen inde i bilen til ønsket antal tænder på håndbremsen..

Metode til at måle skævbremsning på tromlebremser



Forum rating: Top 100
Søndag 23-01-2011 kl. 19:54
    Vis profil  Vis bilprofil
Kim: lyder godt, det får de når der bliver tid til det..

Lasse: Så burde det virke nu, bakkerne blev justeret ud til tromlen men håndbremsekablet var helt løsnet og slækket.. Efterfølgende blev håndbremsekablet strammet.

Kan nok ikke sige mig fri fra at håndbremsekablet ikke har været løsnet når bakkerne blev justeret - det ved jeg til næste gang.. Jeg takker
Carina E 1,8 GLX - 1997

Metode til at måle skævbremsning på tromlebremser



Forum rating: Top 25
Mandag 24-01-2011 kl. 06:45
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg tænkte lige en tanke:
Hvad hvis man brugte en momentnøgle, til at kontrollere om bremserne er ens justeret.
Altså trække håndbremsen let an og så måle kraften, der skal til for at drive tromlen rundt.
Corolla'en er solgt! Er blevet Subaru ejer

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg