Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Carina 1,8 lean burn motorproblem



Forum rating: Top 500+
Lørdag 07-02-2011 kl. 14:55
    Vis profil  
Hej Toyota "Guru"er

Som overskriften antyder, har jeg en problem med min Carina E 1,8 lean burn.
Problemet har egnetlig altid været der de 4 år jeg har haft bilen, men sådan lidt on/off. Her på seneste syntes jeg dog det fremkommer mere end godt er.

Problematikken er den, at ved primært motorvejskørsel (99% af tilfældene) hvor jeg kører moderat hastighed med stabil speederfod,- Altså mellem 110-130 km/t sker der pludselig det den får ustabilt motorgang og taber kraft/hastighed. Hvis jeg ikke ændrer speederstilling vil den som oftest tabe 30-40 km/t på en tid over måske 0,5-1,0 km for herefter at accelere op igen. Hvis jeg derimod giver bilen mere gas når problmet opstår accelerer den fint op og problemet forsvinder indtil jeg vil vende tilbage til den oprindelige fart. Nogengange forsvinder problemmet ved at sænke farten og accelere op i fart igen, og andre gange ved at give den en ordentlig omgang vendninger med klampen i bund. Den ene metode er ikke endegyndig bedre end den anden. Det jeg har lagt mærke til er, at det oftest sker når jeg holder speederen/farten det samme sted over længere tid, og lige der, inden "economy " lampen går ud.
Jeg har læst diverse forums igennem, med syntes ikke lige og kunne finde de vise sten. Jeg har af 2 omgange oplevet mine indsprøjningsdyser har defekte, og det er slet ikke det disse fejlsymtomer bilen udviser i fejlsituationen. Jeg har også de rigtige tændrør, og rotor/fordeler/kabler er også blevet skiftet.
Jeg har læst nogle har foreslået at rense spældhuset for sod?? Nogen der har erfaringer med denne fejlretning på denne type fejl på lean burn motoren??

Well,. anyway input og Nårhhh det er bare lige det og det du skal gøre modtages med kyshånd...;o)

/Morten

Carina 1,8 lean burn motorproblem



Forum rating: Top 250
Lørdag 07-02-2011 kl. 15:00
    Vis profil  
Vi har selv en 7A-FE i husholdningen og jeg mener at kunne huske, at én af skavankerne er vakuum-dåsen på indsugningen. Det er desværre noget med, at man skal skifte hele indsugningsmanifolden, da dåsen er integreret i denne.

Prøv at søge lidt på forum omkring det.

Når du smider pedalen i bund, så overgår motoren fra lean-burn (mager forbrænding) til "alm" forbrænding og da dette tilsynelande har en effekt på dit problem, så tror jeg at fejlen kunne være den vakuum-fætter der styrer din lean-burn.
livet er for kort til franske biler

Carina 1,8 lean burn motorproblem



Forum rating: Top 500+
Lørdag 07-02-2011 kl. 15:31
    Vis profil  
Hmmmm...godt så. Jeg "googlede lige noget vakuum/intake. Fandt en engelsk indlæg som godt kunne relateres til min problemstilling, men syntes sgu egnetlig ikke jeg bliver forfærdelig meget klogere. Nogen der får noget håndgribeligt ud af dette:

Indlæg 1 (direkte oversat):
Problemet er det samme, som da bilen havde LPG. Min mekaniker har justeret "leanburn". Der er forskellige indstillinger af ventilen. I første omgang forsøgte han at lukke det, men det er ikke godt. Den bedste resultalt var at åbne ventilen helt.
Han fortalte mig, det er ligesom en åben luft filter. Når der er en "normal" motor du har 1 luftindtaget pr cylinder.
Leanburn motoren har 2 - en uden ventil og en med ventil. Problemet er, at motoren mellem ca 2300 o / m og 3500 omdr. / min bruger "leanburn" mode. Problemet er motoren og gasspjældet er følsomme. når du åbner ventilen helt er luftstrømmen max som en normal motor. Ligesom biler på LPG, der var et problem. Så de har ændret indstillingen, og den er faktisk blevet meget kraftfuld og økonomien var også god. Det er for mig en top løsning, fordi bilen kører problemfrit. Forhandleren fortalte mig, at der var ingen negative effekt for motoren på langt sigt.

Indlæg 2:
Denne ting kaldes SCV (Swirl Control Valve). Det betyder,- at skabe swirl inde i cylinderen, så det brænder jævnt, selv når blandingen er mager.
I enkle vendinger, i almindelig situation bilen kører på lean burn og SCV er lukket for at skabe swirl. Når motoren når visse rpm (normalt omkring 4000 rpm +), og man hamrer pedalen i bund, vil SCV åbne, og på dette punkt, switche motoren, og lean burn vil gå i off mode, og fungerer som konventionel motor.
For at gøre dette, er der 2 indtag porte til hver cylindre og en af de disse er blevet delvist blokeret af en klap, lidt ligesom 8 ventilers motor i stedet for 16 ventiler, når du kører på lean burn, og dette klap åbnes, når under belastning.

SCV valve styres af VSV (Vacuum Switching Valve). Når vakuum er til stede, er SCV lukket. Når det slår lean burn off. VSV skærer vakuum, så SCV åbnes. Nu kan du manuelt åbne SCV ved at afmontere slangen der fører til SCV diaphram. Når du kører på LPG, fungerer som lean burn længere, og dermed SCV bliver meningsløst således bedst at lade SCV helt åbne.


Carina 1,8 lean burn motorproblem



Lørdag 07-02-2011 kl. 15:40
Har selv en Carina E 1,8 m. leanburn. Og ligesom du beskriver har den også fået skiftet et par dyser. Og jeg har nu kørt over 100000 km. næsten problemfri km. i den (tælleren står på 361000 nu). Dog havde den for et stykke tid siden problemer med at den ville hakke lidt og falde i fart når man kørte med jævn hastighed, både landevej og motorvej. Min mekaniker sagde at det lød til at være noget tændingsrelateret så jeg skiftede tændrør (til nogle mindre brugte som jeg havde til at ligge) og rensede kontaktfladerne i strømfordeleren. Så spillede den fint igen.

Håber det virker for dig.

I øvrigt er det "sjovt" problem som du beskriver der, for jeg har stort set det samme med min, det går bare den anden vej. V. motorvejskørsel med jævn hastighed (110-130) kan den pludselig finde på at tage omdr. og øge hastigheden uden jeg har trådt gaspedalen længere ned. Det føles faktisk som om at der lige bliver gearet ned i 4. og så givet fuld gas. Den kan sagtens finde på at accelerere helt op til en 160 stykker hvis ikke jeg slipper gassen. Gad vide hvad Lars betjent ville sige til den forklaring hvis man blev nappet i en fartkontrol

På en tur til arbejde (ca. 100 km. på motorvej) kan den godt gøre det en 2-3 gange. Og det sker stort set kun på motorvej. Så vores problemer kunne jo godt lyde til at være ens, min gør det bare den sjove vej (op i fart) og din den trælse vej. Jeg har længe mistænkt noget tilsodet indsugnings et elller andet. En gasspjældsensor eller noget slangeværk f.eks., men har aldrig fået gjort noget ved det.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg