Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce














 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 500
Tirsdag 24-05-2011 kl. 11:45
    Vis profil  
Jeg udskiftede for en måneds tid siden min gode gamle T25 1.8 fra 2003 med T25 2.2 D-4D fra 2007. Det er min først Dieselbil EVER, så har ikke nogen dieselerfaringer at trække på.

Især når den er kold synes jeg den støjer en hel del ved bestemte omdrejninger. Især omkring 1900-2500 omdrejninger/min. Jeg kan bedst beskrive det som en "metallisk klapren" og hvis jeg træder lidt til, så bliver det ret tydeligt (i mine ører). Havde det været i min gamle benziner, så var jeg godt nok blevet nervøs for om ventilerne var ved at rasle ud, eller hvad ved jeg. :-/

Men, måske sådan en dieselmaskine "skal" lyde sådan?

Den har kørt 143.000 og er lige blevet synet. Den var nær blevet dumpet for at svine for meget, så de solgte mig en flaske additiver der skulle i en tankfuld diesel. Dette er gjort og jeg er ikke sikker på om jeg synes det er blevet værre herefter eller om jeg bare er blevet mere opmærksom på det.

Nogen dieseleksperter herinde med råd/tips/vejledning?

Mvh.
Rolighed

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 100
Tirsdag 24-05-2011 kl. 16:24
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er typisk pga sodede dyser de klaprer.
Men det kan også være olietrykket der er for lavt når den er kold. Det sker ofte når dyserne bliver utætte. Så kommer der sod i olien som stopper olie-sien. Det er derfor bundkaret SKAL afmonteres for kontrol af sien ved hvert service.
Lexus IS200 '99! - Celica Ta22 '71!

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 500
Tirsdag 24-05-2011 kl. 18:14
    Vis profil  
Aha. Er der noget jeg selv kan gøre?

Forhandleren har "6 måneders garanti" på deres brugte biler. Er der noget jeg kan/skal gøre gældende her? Jeg mener - bilen kører jo sådan set. Den lyder jo "bare" ret skidt.

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 50
Tirsdag 24-05-2011 kl. 18:19
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er rigtigt nok det normalt er pga sodede dyser. Tag til den lokale Toyota forhandler og få tjekket om de larmer mere end normalt, og om de ligger inden for data. Få også tjekket om det er step 1 eller step 2 dyser. Hvis det er step 1 dyser der larmer, skal de alle skiftes til step 2, her plejer Toyota at være meget behjælpelige hvis der er holdt aut. service på den.

Den med stoppet si er på 1CD-FTV motoren, dermed ikke sagt at det ikke kan ske på AD motorerne også. At man skal afmontere bundkarret ved hvert service er da noget vrøvl. Først og fremmest vil olietrykslampen jo være længere om at slukke end normalt, så de fleste vil opdage det. Ellers kan man da nøjes med at kigge op gennem hullet ved bundproppen hvis man har bange anelser.

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 500
Tirsdag 24-05-2011 kl. 19:52
    Vis profil  
Sælger ER den lokale Toyota forhandler.

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 50
Tirsdag 24-05-2011 kl. 20:06
    Vis profil  Vis bilprofil
Og?

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 500
Tirsdag 24-05-2011 kl. 20:48
    Vis profil  
Så undrer det mig bare at de ikke allerede har foretaget hvad der nu kunne foretages inden de solgte den. Om ikke andet det der eventuelt kunne laves per kulance (gammel dysetype til ny?).

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 250
Tirsdag 24-05-2011 kl. 21:56
    Vis profil  
har en t22 med 1cd motoren, den har kørt 309.000 og jeg syns altid (de sidste 65.000 km.) den har været lang tid om at slukke olielampen, hvordan renser man sien, skal sien af så man kan vaske den igennem bagfra, eller hvad gør man, kunne man evt. spule den ren gennem hullet med noget bremserens eller lignende, den har nu også altid klapret i dyserne, skal de skiftes, eller kan de renses / rengøres på nogen måde ??

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 50
Tirsdag 24-05-2011 kl. 22:23
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er jo ikke sikkert der overhovedet er noget, lad nu dem prøve at lytte til den først. Desuden må vi jo ikke lave opsøgende reklamationer.

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 5
Onsdag 25-05-2011 kl. 11:19
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg tror bare du må vende dig til larmen.

Intet er så nemt som det virker ...

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 100
Onsdag 25-05-2011 kl. 18:50
    Vis profil  Vis bilprofil
Alex Reedtz-->
Det er bestemt ikke noget vrøvl at bundkaret skal afmonteres for inspektion af oliesien.. Det fremgår også meget tydeligt af toyotas eget serviceskama.

Og det er på alle motore med dyserne monteret under ventildækslet. Så det er faktisk alle D4D motore, undtagen 1,4.

Lexus IS200 '99! - Celica Ta22 '71!

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 100
Onsdag 25-05-2011 kl. 18:51
    Vis profil  Vis bilprofil
Allan Kristensen -->

Af med bundkaret og kontroller sien. Er den stoppet, vil jeg anbefale du skifter den. Den koster under 500 kr.

Er den stoppet, så skal der monteres nye flammeskiver under dyserne.
Lexus IS200 '99! - Celica Ta22 '71!

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 50
Onsdag 25-05-2011 kl. 19:24
    Vis profil  Vis bilprofil
Jo, det er noget vrøvl, når det IKKE fremgår af Toyotas eget serviceskema. Fortæl mig bare hvilken bil og hvilket service det skal tjekkes ved, så slår jeg det gladeligt op på Toyota data.

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 100
Onsdag 25-05-2011 kl. 19:44
    Vis profil  Vis bilprofil
Prøv f.eks en Corolla 2,0 D4D fra 2003, eller en landcruiser d4d fra 2008.

Og jeg er 100% sikker på det er der, og tror du ikke på det, så send mig din mail, så sender jeg en kopi af diagrammet til dig.

Arbejder du ved toyota, og ikke har kendskab til dette, så vil jeg gerne vide hvor du arbejder, for så er der nogle kunder der bør advares ;)
Lexus IS200 '99! - Celica Ta22 '71!

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 50
Onsdag 25-05-2011 kl. 19:51
    Vis profil  Vis bilprofil
Kun på LC'eren fremgår det af serviceskemaet at man skal lave "Kontrol af oliesi, gennem aftapningsprop", og ikke noget med afmontering som du siger. Så fra at sige at man ved hvert service skal afmontere bundkarret til en enkelt model der kan besigtiges gennem aftapningsproppen, der er alligevel et stykke.

Og du må skam gerne vide hvor jeg arbejder, men er det ikke lidt at gå efter manden istedet for bolden, det er jo ikke mig der har lavet skemaerne.

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 100
Onsdag 25-05-2011 kl. 19:56
    Vis profil  Vis bilprofil
Nu er problemet bare at du ikke kan se om sien er stoppet gennem aftapningsproppen på sådan en.
Og nu er det som skrevet ikke kun Landcruiser der har de problemer, men alle med indsprøjtningsdyserne under topdækslet.
Det sidste serviceskema vi fik til en Corolla, der står der også afmontering af bundkar for kontrol af olie-si.

Du vil vel ikke bilde mig ind at i ikke kender til de problemer?
Har efterhånden pakket dyser om på en del D4D motore, og skiftet 2 motore på den baggrund. Det er jo blandt andet også derfor det er nærmest umuligt at finde en brugt motor til sådan en.



Lexus IS200 '99! - Celica Ta22 '71!

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 50
Onsdag 25-05-2011 kl. 20:10
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvorfor kan man ikke se det gennem hullet med et endoscop?

Hvis du læser i starten af den her tråd skriver jeg også selv at 1CD motorerne har de problemer, så selvfølgelig kender jeg til det.

Hvor du får dine serviceskemaer fra skal jeg lade være usagt, jeg ved bare hvad der kommer frem når vi logger ind med vores forhandlerlogin på Toyota data.

Det eneste jeg påstår er at der ikke står på serviceskemaerne for alle D4-D motorer at bundkarret skal afmonteres. Hvis det var tilfældet ville ale priserne på service jo også skulle sættes 1000kr op.

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 100
Onsdag 25-05-2011 kl. 20:18
    Vis profil  Vis bilprofil
Det tager nu kun 10 min af afmontere det.
Vi får originale diagrammer til toyotaerne fra Elektropartner da de ikke er med i Autodata som vi normalt bruger.

Jeg vil dog sige at de diagrammer er på engelsk, men indholdet bør vel være det samme.

Og beklager - havde ikke set hvad du havde skrevet længere oppe :)
Lexus IS200 '99! - Celica Ta22 '71!

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 50
Onsdag 25-05-2011 kl. 20:21
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg vil nu gerne se dig afmontere bundkarret på en adt250 eller en aur10 på 10min

Men skidt, det er ikke det vi skal diskutere.

Det vi kan udlede er at der er forskel på de skemaer vi (Toyota forhandlerne) bruger, og så de andre værksteder.

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 100
Onsdag 25-05-2011 kl. 20:31
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er jo et originalt toyota-serviceskema, så forskellen kan vel ikke være størrere end sproget.


Lexus IS200 '99! - Celica Ta22 '71!

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 50
Onsdag 25-05-2011 kl. 23:25
    Vis profil  Vis bilprofil
Jamen hvis du ikke tror mig, så tag ind til din lokale Toyota forhandler og spørg om du må se et skema.

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 500+
Onsdag 25-05-2011 kl. 23:37
    Vis profil  
Angående ompakning af dyser, hvad går det ud på?
Er det fordi der er en risiko for diesel læk til olien? og dermed en død motor.
Er nemlig selv indhaver af en 1CD maskine og har godt nok hørt om problemet med tilstopning af olie-si'en men dyse-pakningerne er nyt.

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 100
Torsdag 26-05-2011 kl. 18:01
    Vis profil  Vis bilprofil
Nej det er fordi de bliver utætte ved flammeskiven, og så kommer der sod fra forbrændingen ud i olien.
Lexus IS200 '99! - Celica Ta22 '71!

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 500
Torsdag 26-05-2011 kl. 18:26
    Vis profil  
Nå, skal et smut forbi forhandleren i morgen tidlig. Så må vi se om de mener jeg er hysterisk - eller de godt kan høre "problemet".

Kan for øvrigt google mig til, at min bil må have en 150HK-2AD-FTV motor og altså ikke en 1-CD... som i skriver om.

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 50
Torsdag 26-05-2011 kl. 19:26
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeps lige præcis. Så umiddelbart skal du ikke være bange for at sien er stoppet.

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 500
Fredag 27-05-2011 kl. 11:15
    Vis profil  
Har nu været ved forhandleren og mekanikeren kunne godt høre det samme som jeg. Og mente at der skulle nye dyser af den nye type til.

På mandag skulle jeg få at vide om Toyota tager den per kulance. :-up

2.2 D-4D "dieselklapren"



Forum rating: Top 250
Fredag 27-05-2011 kl. 11:58
    Vis profil  
Vær opmærksom på, at hvis du har købt bilen hos en forhandler, så gælder købeloven på samme måde, som hvis du havde købt en ny bil. Det betyder 24 måneders reklamationsret, hvoraf der i de første 6 måneder gælder en "formodningsregel". Denne regel medfører, at alle fejl og mangler (ej slitage og almindelig ælde) opstået indenfor 6 måneder anses som at have været til stede ved leveringstidspunkt.

Du har altså ret til at reklamere, og hvis dyserne skal udskiftes, så skal det ske uden ekstra omkostninger for dig. Dette forudsætter dog, at der er tale om at de gamle dyser rent faktisk fejler noget og at udskiftningen sker som følge af det man juridisk kalder en "mangel", altså at det skyldes en fejl på bilen.

At forhandleren så måske kan få sin udgift til nye dyser dækket af Toyota DK er dig uvedkommende. Det er en sag mellem forhandleren og Toyota DK. Udbedring af fejlen på dyserne skal ske uden udgift for dig.
livet er for kort til franske biler

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg