Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce








 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Avensis 2.0 D-4D mystisk hoste efter start



Forum rating: Top 500
Onsdag 22-06-2011 kl. 20:55
    Vis profil  
Hej...

Min avensis 2.0 D-4D (1AD-FTV) har udviklet en sær måde at starte på, når den har stået 1 dag. Kølevæsken skal være omkring 10-20 grader varm. Er den fx. 40 grader varm, starter den som en mis.

Selve starten går fint nok (Kører 1 sekund på starteren), men efterfølgende hoster og hakker den i det, og kører mellem 600 og 800 RPM. Jeg kan endda nogle gange lugte dieselstank fra den, og det plejer den ALDRIG (har partikelfilter). Den fejltænder og ryster tydeligt. Røg er der kun lidt af. Efter 10-20 sekunder går den rimeligt.

Jeg mistænker gløderør, og har målt dem alle 4 efter, de bruger fint strøm. Men de kan selvfølgelig være sodet til. Nogen der har oplevet noget lignende?

Mvh Thomas

Avensis 2.0 D-4D mystisk hoste efter start



Forum rating: Top 50
Onsdag 22-06-2011 kl. 23:14
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvor gammel er bilen? Hvor langt har den kørt? Er der step 2 dyser i? Er der nyeste software indlæst?

Avensis 2.0 D-4D mystisk hoste efter start



Forum rating: Top 500
Torsdag 23-06-2011 kl. 08:10
    Vis profil  
Hej Alex,

Jeg beklager at jeg ikke fik lidt flere detaljer med.. De kommer her:

1) Yep, nyeste ECU software (har selv tjekket)
2) Yep, fik step 2 dyser i ved 25000km i 2008.
3) Bilen har nu kørt 90000.
4) Problemet har eksisteret de sidste 50-60000km, og kommet stille og roligt.
5) Ved service (tror det var 45000) blev manifold og EGR renset uden egentlig at have nogen indflydelse.
6) Dysekorrektionstal ligger indenfor tolerancer på alle 4 dyser.
7) Motoren får additiv og ekstra servicerens mellem service!

Jeg mistænker selv følgende:
1) Olie som siver ned langs ventilerne, men jeg ved bare ikke om det kan give fejltænding/hoste i flere sekunder efter start? Røg ses ikke pga. DPF.
2) EGR-sod som siver ned til indsugningen (vil jeg lige prøve at udelukke idag)
3) SCV. Der er kendte problemer med ridser på stemplet, som giver lavt common-rail tryk. Mit tryk flyver op og ned mellem 40 og 55 bar ved opstart. Men det kan vel også skyldes at omdrejningerne svinger, så pumpen ikke kan levere nok tryk? Når motoren er varm er trykket knap 40bar i tomgang. Jeg har læst at trykket burde ligge på 50±5 bar.
4) Sod på gløderør? Jeg burde nok prøve at hive dem ud.
5) Jeg HAR prøvet at tage batteri fra i 2 minutter for at nulstille dysekorrektionstal m.m.
6) Motoren lyder, yder og kører som den skal, så MAF-sensor burde vel være ok.. Selvom det godtnok føles som om motoren går for mager.
7) DPF'en renser hver 80-100km, og det har den gjort siden bilen var ny. Ingen kan fortælle mig om det er "for ofte".
8) Der har aldrig nogensinde været MIL (jo, lampen virker skam).

Mvh Thomas

Avensis 2.0 D-4D mystisk hoste efter start



Forum rating: Top 5
Torsdag 23-06-2011 kl. 08:34
    Vis profil  Vis bilprofil
Toyota kan ikke desværre lave en ordentlig motor mere :o(

Avensis er en stor skuffelse

Avensis 2.0 D-4D mystisk hoste efter start



Forum rating: Top 500
Torsdag 23-06-2011 kl. 16:31
    Vis profil  
Jeg kan lige tilføje følgende:

Bilen kører aldrig småture.
Konen kører sjældent i bilen
Masser af motorvejskørsel (dagligt)
Gode lange accelerationer med bundgas mellem 2-4000RPM i 3. og 4.
Jævnligt kørsel ved topfart/bundgas.

Jeg prøvede idag at starte bilen 30 minutter før fyraften, og lod den køre 20 sekunder indtil den gik rimelig rent, og stoppede den så. Samme rystende kørsel og fejltænding da jeg skulle hjem - det udelukker vist heldigvis utætte ventilerføringer og evt. flydende sod fra EGR. :)

Kan dyser være dårlige når de er kolde?

-Thomas

Avensis 2.0 D-4D mystisk hoste efter start



Forum rating: Top 50
Torsdag 23-06-2011 kl. 17:30
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja, det hjælper med lidt flere detaljer.

2) Er der nogen mislyde fra dyserne ved normal kørsel?
3) Du burde vel bare alflevere bilen ved Toyota, og sige du ikke vil have den før den kører som den skal.
6) Hvad med indsprøjtningsmængden, er den også inden for tolerancerne?
7) Fint initiativ, men bruger du også en ordentlig dieselolie?

Jeg tror du har fat i noget af det rigtige med scv ventilen, trykket burde ligge rimeligt stabilt lige efter opstart.

Om den renser filteret for ofte tror jeg ikke, og der er jo ikke noget direkte facit.

Avensis 2.0 D-4D mystisk hoste efter start



Forum rating: Top 50
Torsdag 23-06-2011 kl. 17:32
    Vis profil  Vis bilprofil
Og så lige et surt opstød. Roberto, hvad hjælper din kommentar manden?

Avensis 2.0 D-4D mystisk hoste efter start



Forum rating: Top 500
Torsdag 23-06-2011 kl. 19:01
    Vis profil  
Hej Alex,

Motoren går super fint og meget stabilt i tomgang når først den er varm. Bortset fra en brummende resonans i indsugningen mellem 1600-1800 omdr. er der intet at komme efter, overhovedet. Via OBD kan jeg se at turbo trykker fint, EGR fejl ser fin ud.
Injection mængde i tomgang var 7.79mm3 sidst jeg tjekkede.

Mht. Suction Control Valve'en ved jeg, at de har lavet en ny type (stikket sidder på siden). Men det er jo lidt svært at kræve ventilen skiftet bare pga. "lidt dårlig start". Den starter jo hver gang..

Jeg tanker temmelig meget på F24 (typisk 1.20kr billigere end de andre), og også en del ved XY. Jeg hælder altid en god sjat bell-add i hver gang. Tanker ALDRIG OK eller Haar benzin. Men jeg ved ikke om F24 er lige så slemt..

Mvh Thomas

Avensis 2.0 D-4D mystisk hoste efter start



Forum rating: Top 500+
Torsdag 23-06-2011 kl. 20:09
    Vis profil  
Vi har prøvede at efter de er bleven opdateret, går de ekstrem dårlig i tomgang lige efter start og efter lidt tid går de godt.. Dem har vi skiftet dyser på igen. så har de kørt helt find bag efter......Hvorfor dette opstor forstår vi ikke helt.
Og det er kunne oipdateringen til 2.0 der gør det nummer..

Avensis 2.0 D-4D mystisk hoste efter start



Forum rating: Top 50
Torsdag 23-06-2011 kl. 20:15
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvad er injection volume ved 3000rpm? Altså bare i frigear uden belastning.

Angående hvad du kan kræve, så kan du selvfølgelig ikke komme anstigende og sige at du vil have en ny scv ventil. Men du er da i din gode ret til at komme med en kundeklage over dårlig start, og så er fejlfindingen jo op til dem. Du skal blot hente den når den starter som da den var ny

Håber virkelig heller ikke du tanker benzin, i så fald har vi nok forklaringen

Avensis 2.0 D-4D mystisk hoste efter start



Forum rating: Top 500
Torsdag 23-06-2011 kl. 20:41
    Vis profil  
Okay, det skyldes måske at den lige skal finde tomgangs-kompensationsværdien igen.

Sådan føles det også lidt på min, at den pludselig vælger at give lidt mere gas, og lidt mere gas igen. Men bare sært at den fejltænder, og jeg kan lugte ren diesel en gang i mellem.
Fejltænding kan vel kun skyldes én af følgende ting:

1) For lidt kompression, højst utænkeligt nu når motoren ellers kører perfekt.
2) Kolde gløderør/kokset til. De får masser af spænding, og den gløder jo videre selv efter start.
3) Forkert indsprøjtningstidspunkt. Så skal der være fejl på krumtapsensoren, utænkteligt.
4) For lidt/forkert indsprøjtningstryk. Sandsynligt. (SCV)
5) Røg i EGR systemet kvæler den nye forbrænding.. gætværk, men hvorfor skal den dog køre med EGR allerede lige efter opstart, det er en gåde.
6) Dyser der "hænger". Sandsynligt, men dyserne har næsten altid gjort det. Afsindig dårlig forstøvning, igen, motoren går super fint efter opstart, og ingen særlige bankelyde som med step1 dyserne.
7) Luft i brændstofsystemet. Nej, for fejlen kommer igen lige efter en afbrudt start.
8) Stoppet fuelfilter. Næppe, fejlen var både før og efter 60kkm service, hvor filteret formentlig blev skiftet. Motoren mangler ingen ydelse, testet ved topfart.
9) MAF, men den ser så fin ren ud.
10) Intake air temp og kølevæske temp måler korrekt.

Den har calibration ID: 305B6000, som skulle være det nyeste ifl. techdoc, fik den til service for 1 mdr. siden.

Hmmmm..
-Thomas


Avensis 2.0 D-4D mystisk hoste efter start



Forum rating: Top 500
Torsdag 23-06-2011 kl. 20:46
    Vis profil  
Hmm.. jeg kan desværre ikke selv læse injection volume med min standard ODB2 tester.. Hvad skal den være ved 3000RPM, så vil jeg tjekke det næste gang. :)

-Thomas

Avensis 2.0 D-4D mystisk hoste efter start



Forum rating: Top 500+
Torsdag 23-06-2011 kl. 20:53
    Vis profil  
Jeg har en 2,0 D-4D 126HK T25 fra 2009 - den gør nøjagtig som du beskriver - det stopper så snart jeg har rørt pedalen og så kører den perfekt.
Bilen har kørt 109.000km og fik ny motor ved 106.000km, hvor ALT blev gennemgået og skiftet - jeg har fået forklaret at det er "ganske normalt".

Men jeg følger med spænding din tråd

Mvh Bjarke

Avensis 2.0 D-4D mystisk hoste efter start



Forum rating: Top 500
Mandag 27-06-2011 kl. 08:41
    Vis profil  
@Thomas Jørgensen / Alex: Hvordan læser I værdier for f.eks. dysekorrektion og rail-tryk? Har I adgang til Toyotas testere, eller har I noget mere simpelt / mindre dyrt?
Jeg ønsker mig et eller andet så jeg kan "læse" min D4D til husbehov, lidt i stil med VW-nørdernes VAG-com, der jo ikke koster det vilde.
Steen

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg