Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce




 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Vigtighed af tolerancer i motor?



Forum rating: Top 100
Tirsdag 20-09-2011 kl. 16:03
    Vis profil  Vis bilprofil
I mit motorrenoveringsprojekt af en 7AFE støder jeg ofte på at Toyota i reparationsmanualerne har 3 standardstørrelser for ex. lejer, stempler og cylinder..

Jeg vil jo gerne gøre det godt og vælge de rigtige stumper, men det er
DÆLME svært at måle nøjagtigt på 0,01mm eller 0,001mm.

Er de 3 std. størrelser ikke mest en fis i et glas vand , på en motor som har kørt 190.000 km??

Når ex. når stemplerne ser ud som dem herunder, hvor der sammenlagt måske er 0,4mm sod/koks og motoren har kørt fint, så virker det omsonst at lede efter nye dele som passer på 0,001mm tolerancer?

http://dl.dropbox.com/u/1189904/IMAG0160.jpg


Ex er:

STD diameter for cylindere:
Mark 1: 81,000 - 81,010 mm
Mark 2: 81,010 - 81,020 mm
Mark 3: 81,020 - 81,030 mm

STD diameter for cylinder
Mark 1: 80,905 - 80,915 mm
Mark 2: 80,915 - 80,925 mm
Mark 3: 80,925 - 80,935 mm

Max tolerance mellem cylinder/stempel = 0,2mm

Hvis pasningen er mere end 0,2 mm anbefaler Toyota at cylinderene bores op til overstørrelse med tilsvarende stempler.


Er ovenstående ikke noget kun teoretisk - er der nogen mekanikere som lægger så meget detalje i at måle præcist?

Man kan jo dårligt måle så præcist og desuden er motoren vel slidt til med so efter et par 1000 km?
Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX

Vigtighed af tolerancer i motor?



Forum rating: Top 100
Tirsdag 20-09-2011 kl. 21:09
    Vis profil  Vis bilprofil
Du bured kunne måle så nøjagtig,men husk at mlåe på begge led i cylinderen,da den bliver slidt oval.
Carina E kører bare

Vigtighed af tolerancer i motor?



Forum rating: Top 100
Tirsdag 20-09-2011 kl. 21:16
    Vis profil  Vis bilprofil
Måles skal der i hvert fald..

Ja, slidet er vel størst mod front/bag af motoren.. derfor også måling på 3 punkter i højden af cylinderen..
Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX

Vigtighed af tolerancer i motor?



Forum rating: Top 100
Tirsdag 20-09-2011 kl. 21:19
    Vis profil  Vis bilprofil
slidet er størst sidevers da stemplet kan vælte lidt,når den kører lidt op og ned,men er du i tvivl,så kør ind til et sted hvor de renovere motor og få dem til at måle,så er du på den sikker side,og de kan også levere sagerne til en rimelig pris.
Carina E kører bare

Vigtighed af tolerancer i motor?



Forum rating: Top 100
Tirsdag 20-09-2011 kl. 21:41
    Vis profil  Vis bilprofil
hmm okay, det var modsat af hvad jeg forventede.. vil prøve selv at måle det og få erfaringen..

Kan godt se listen af parametre hvor tolerancer spiller ind, er lang i det projekt jeg har gang i - forsøger at gøre det med omhu, så er spændt på at se resultatet når jeg får den sat sammen..

Min tanke er om man kan gå for meget i detaljer.. Ved Toyota nævnte de direkte at de altid gik efter "Mark 2" da de små tolerancer var for at finetune bilen fra ny, og jeg ikke skulle gå meget op i std. varianterne.
Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX

Vigtighed af tolerancer i motor?



Forum rating: Top 100
Tirsdag 20-09-2011 kl. 21:46
    Vis profil  Vis bilprofil
Du skal i hvertifald have et mikrometer ur for at måle præcis nok,og har du mulighed for at kører en honer igennem så gør det,så er du sikker på at der ikke sidder noget sod eller skidt tilbage.
Carina E kører bare

Vigtighed af tolerancer i motor?



Forum rating: Top 100
Tirsdag 20-09-2011 kl. 21:53
    Vis profil  Vis bilprofil
Helt enig, cylinderene er honet for at fjerne sod, stempelkant i cylinder toppen og give god oliefilm tilde nye stempelring...

micrometer uret kan jeg låne har jeg.. så muligheden for at gøre det rigtigt er der..
Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX

Vigtighed af tolerancer i motor?



Forum rating: Top 50
Onsdag 21-09-2011 kl. 23:44
    Vis profil  
jeg håber ikke du har honet så meget at du har fjernet slidkant i top af cylinder for så er der med garanti dømt oliforbrug 1 honer skal kun lige slibe overfladen du kan jo i realitetet bore din motor op med 1 honer jeg vil mene sådan ca 10- 15 gange op og ned er rigeligt til at lave dine cylindre i topform

Vigtighed af tolerancer i motor?



Forum rating: Top 100
Torsdag 22-09-2011 kl. 06:52
    Vis profil  Vis bilprofil
Det skulle være helt ok, har været obs. på ikke at køre for meget. Max 15-20 sekunder med lav hastighed og godt med smøring - det svarer meget godt til det du nævner.

Slidkant i toppen var nu ikke noget af - det var sodkanten jeg mener, hvilken næsten kunne fjernes med en fugtet klud. så har kun gået efter at lave spor til olien i 30-45 graders vinkel.

Cylinderene er gennemmålt, og ligger stadig indenfor standardtolerancer, men det er vel stempelringenes anlægtryk mod cylinderen som afgør om der kommer olieforbrug.

Jeg vel få en idé om cylindrene er for store, ved at isætte en stempelring på 3 punkter i højden og måle "gabet" af stempelringens åbning. Det er den metode Toyota foreskriver.


Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg