Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce












 
Jura, SKAT mm.  :  Om forsikring, importafgift mm.

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 250
Søndag 04-01-2012 kl. 21:14
    Vis profil  
Har gået lidt og leget med ideen om at smide en redtop BEAMS (200 hk) i min Carina Gti (175 hk). Er der nogle som kan sige noget om, om det er lovligt i.f.t. div. instanser (syn, skat og forsikring o.s.v.)

Og kan det lade sig gøre rent teknisk. Her er jeg mest i tvivl om ECU/ledningsnet vil passe sammen eller skal man til at lave om på sit ledningsnet o.s.v. Ved at mange i england smider en BEAMS i deres Celica med samme motor som min (3. gen. 3 sge) Har fundet en her i landet til ca. 10k og så regner jeg med at sælge den motor som jeg har nu. Så ser regnestykket meget fornuftigt ud. Har dog fundet BEAMS motorer væsentligt billigere i andre lande, ca. 5-6k.

Og nej, jeg vil ikke gå turbovejen.

Hvad synes i?

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 250
Tirsdag 05-01-2012 kl. 17:52
    Vis profil  
Hej
Den skal jo synes og godkendes med alle konstruktive ændringer, (og det må man vel sige +25hk er). Og mener det skal tilføjes på reg.attest. Men det er jo ikke sikkert det er noget problem, hvis bremser osv er dim. til det. Og så er der selvfølgelig nogle forureningskrav der skal overholdes.

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 10
Fredag 06-01-2012 kl. 09:46
    Vis profil  
Du kan ikke lovligt ligge den i da den ikke er typegodkendt med den motor...

Der vil nok være nogle der hævder at det er muligt at ligge den i, men det kræver på den forkerte side af 30k i papirarbejde og godkendelser og det er nok ikke værd at ofre så meget på...

/bm
Nu endnu engang med en gammel Carina E...

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 250
Søndag 07-01-2012 kl. 14:44
    Vis profil  
Er i sikre på det i skriver omrking konstruktive ændringer og typegodkendelse? det forholder sig jo sådan at en BEAMS motor rent faktisk har samme motorbetegnelse/navn som den motor som ligger i en Carina E Gti i forvejen, altså 3S-GE. BEAMS´en er bare en nyere udgave af samme motor, eller sagt med andre ord er den en videreudvikling af samme motor. 3S-GE er jo en motor som har en lang historie og som findes i mange forskellige effekttrin. F.eks. er det jo helt lovligt at smide en 3.gen 3S-GE i en Carina E Gti som er født med en 2. gen 3S-GE. Her går man fra 156 hk til 175 hk. En BEAMS er jo bare en 4. gen 3S-GE. Lægger man en BEAMS i min holder man sig også indenfor 20% reglen. Faktisk kunne jeg lægge en Blacktop i min da den må få helt op til 210 hk (175 + 20 %)hvis altså ikke lige det var fordi det ville være ret besværligt da en Blacktop er konstrueret til baghjulstræk.

Mine spørgsmål gik også på det rent tekniske i et evt. skift. Altså hvad med ledningsnet, motorophæng o.s.v.?


Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 10
Onsdag 08-01-2012 kl. 14:23
    Vis profil  
Jeg er sikker, jeg har rodet en del med det, og skiftet og ombygget en del forskellige Toyota'er efterhånden. Og jeg gentager lige mig selv igen, du kan ikke lovligt ligge en BEAMS motor i din Carina, hverken om du vælger en rød, grå eller sort udgave af motoren. Men om de opdager det til syn kan man ikke udtale sig om, det er værre når du hænger ud gennem forruden, og bilinspektøren vurdere at din familie kun kan få udbetalt en reduceret del af din livspension, da du har forbrudt dig imod policens vilkår.

Og nej en 20v Blacktop ligger ikke i en bil med baghjulstræk den er højest lagt i en bil med 4x4, ellers kommer den fra en E11, og Silver top fra en E10 (som du i øvrigt kan se under min profil)

Hvis du vil have en hurtig Carina, så må du tage den lange vej til England og hente en Avensis 4x4, 2.0 turbo (Toyota Calinda - http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Caldina)

/bm

Nu endnu engang med en gammel Carina E...

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 250
Onsdag 08-01-2012 kl. 16:18
    Vis profil  
Ups, en BEAMS med 210 hk hedder jo selvfølgelig ikke en blacktop. Det er noget helt andet er jeg klar over. Det var selvfølgelig en greytop jeg mente, og den er lavet til baghjulstrukne biler. Men den hedder stadig 3S-GE. Ligesom en redtop gør og derfor mener jeg stadig det skulle kunne lade sig gøre. Ellers må man jo i sidste instans få det godkendt og lovliggjort. Det vil sikkert heller ikke blive dyrere end at hente en bil i england og få den ombygget til danske kørsel (venstrestyring).

Jeg må vel engang i fremtiden spørge færdselsstyrelsen hvad de siger til en 3S-GE 4. gen i en Carina E Gti.


Jeg kender de forsikringsmæssige aspekter i disse sager, det er jo netop derfor jeg vil sikre mig lovligheden i det og hvis jeg nogensinde kommer til at hænge ud af min forrude er det ikke p.g.a. en BEAMS motor, det er helt sikkert.

Man behøver da ikke tage til england for at få en hurtig Carina. Gti fåes også i Danmark Mit problem er bare at jeg engang havde en hurtigere bil og det er lidt sværere at få ud af kroppen end jeg troede. Nå men lykkes mit lille BEAMS projekt ikke, må jeg jo bare trylle lidt indeni den originale motor. Det kan synsmanden, forsikringsmanden, politimanden og alle de andre myndigheder jo heller ikke se

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 10
Onsdag 08-01-2012 kl. 17:55
    Vis profil  
Det er helt i orden, du spørger jo til lovligheden og får svar derefter...

Og nej, du kan næppe sammenligne en GTi Carina med 175 HK N/A med en 256 HK model med turbo og 4x4...

Men ring da i synshallen og forhør dig, så kan du jo lige opdatere tråden med dine erfaringer...

/bm
Nu endnu engang med en gammel Carina E...

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 50
Onsdag 08-01-2012 kl. 18:19
    Vis profil  Vis bilprofil
Mine erfaringer siger også at hvis motoren ikke er typegodkendt i den model i DK får du det aldrig godkendt uden at smide en kæmpe pose penge.

Men ang. lovlighed og forsikring så synes jeg i blander det lidt sammen. Du kan jo sagtens have alt på det rene med forsikringen selvom du kører i en bil der ikke kan synes, det er ofte et spørgsmål om at betale lidt ekstra i forsikring.

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 250
Lørdag 09-01-2012 kl. 20:21
    Vis profil  
http://www.honda-klub.dk/moduler/medie/artikel.php?id=480

Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Denne gut skiftede fra LSI til VTI, hvilket bilen aldrig havde været lavet med.

Jeg ville personligt aldrig nøjes med at spørge min synsmand, han godkender sgu alt

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 250
Lørdag 09-01-2012 kl. 20:37
    Vis profil  
OG jeg spørger ikke kun til lovligheden men også om det tekn. er muligt (ledn. net og ophæng o.s.v.) men det er ikke sikkert der er nogle som har prøvet det før her i DK. Jeg går ud fra at det er ret ligetil da det kan lade sig gøre i en Celica gen. 6, men hvad jeg har kunne opsnuse til nu så kan der blive noget bøvl med ledn. net/ecu.

Den behøver ikke være typegodkendt i DK, det er fint hvis den bare er i et andet EU land.

Ved ikke lige hvor du vil hen med at man ikke kan sammenligne en bil med 175 hk med en med 256. Selvfølgelig kan man ikke det. Kan du uddybe nærmere?



Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 50
Lørdag 09-01-2012 kl. 21:23
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg var måske lidt hurtig. Motoren skal være typegodkendt i danmark, men ikke nødvendigvis i den model.

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 250
Mandag 10-01-2012 kl. 17:49
    Vis profil  
En bil som er typegodkendt i Tyskland kan også indføres og godkendes i DK selvom den ikke er typegodkendt her i forvejen.

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 50
Mandag 10-01-2012 kl. 18:00
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja, men hvis du begynder at ændre noget på din dansk indregistrerede bil er det dig der skal bevise at den lever op til forureningskravene. Det kan du gøre hvis du kan vise at den kommer fra en anden model der er typegodkendt i DK, eller ved at få den testet selv. Hvordan vil du ellers bevise at den ikke forurener mere?

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 250
Mandag 10-01-2012 kl. 20:04
    Vis profil  
Eller den er typegodkendt i et andet eu land.

Hvad ser myndighederne efter når man skifter motor: motornavn eller motornr.?

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 50
Torsdag 11-01-2012 kl. 15:57
    Vis profil  Vis bilprofil
Den godtog de bare ikke da jeg var igennem møllen desværre. De kigger efter motortype og effekt.

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 500+
Torsdag 11-01-2012 kl. 20:42
    Vis profil  
Uden at have viden,..så vil jeg give Claus lidt ret,.....
Det er jo ikke det samme som når de "unge" smider en 4A-GE maskine
i en Corolla med 4A-FE...., eller en Carina,..osv.
Den her er jo total, den samme type, 3S-GE,....og jeg vil mene at effekten, er ligegyldig, så længe du ikke overstiger 20%,..og holder forurenings tal.
Det er højst forsikringen, man bør informere.
Har selv lidt idee, til det samme, hvis min motor endag, ikke vil mere.
Og hvis man nu maler ventildæksel om i mere "neutral" farve,..ja,..hvor kan det så ses???
Thomas Nyggard Riise

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 50
Torsdag 11-01-2012 kl. 22:12
    Vis profil  Vis bilprofil
Citat: ,..og holder forurenings tal.

Det er jo lige præcis det der er problemet. Ingen tvivl om at det kan blive synet, men er det lovligt?

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 500+
Lørdag 12-01-2012 kl. 15:26
    Vis profil  
ER det nogen som kan svare på det,....nej tror jeg ikke, hvis ellers de tal der kommer bag ud er ok!!!
Thomas Nyggard Riise

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 50
Lørdag 12-01-2012 kl. 15:37
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja, det er der nogen der kan, dog ikke i danmark. Tag til Sverige eller Tyskland, der kan du få det testet.

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 500+
Fredag 13-01-2012 kl. 19:52
    Vis profil  
Jeg kan ikke se forskellene...
De gamle corolla gti modeller, har mange jo skiftet motorer i,.....
fra gen 1 til gen 5,... dvs fra 121hk, til 125 hk,..her er det jo også "kun" motor styring,..og indsugning, der er lidt anderledes,...er dette så heller ikke lovligt?
I princippet ikke???
Det jo det samme, vi egentligt vil gøre....."face lifte" motoren lidt.
Thomas Nyggard Riise

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 50
Fredag 13-01-2012 kl. 20:22
    Vis profil  Vis bilprofil
Der er bare lige den "LILLE" forskel at du kan finde en dansk typegodkendelse på en bil i DK der er født med en 4A-GE med 125hk

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 250
Lørdag 14-01-2012 kl. 19:30
    Vis profil  
Først og fremmest skal jeg lige gøre det klart at jeg selvfølgelig kun fuldfører dette projekt hvis det kan lade sig gøre lovligt (ikke kun synet og godkendt).

Vedr. forureningstal: hvis motoren er typegodkent i et eu land skal de godkende det. Men problemet er jo at den motor (BEAMS) aldrig har ligget i en Carina Gti men derimod i en Celica. Næste spørgsmål er så om denne Celica med BEAMS Redtop har været typegodkendt i EU. Jeg læste et sted at en gut havde importeret sådan en Celica fra Schweiz, men jeg er ikke klar over om de er med i EU. Dernæst skal man overbevise myndighederne om at en Carina og en Celica stort set er samme bil hvilket de jo er. ELLER man skal gå den bøvlede vej og selv få udført div. tests som i den sag med en Honda som jeg omtalte andetsteds herinde. Så dete kan lade sig gøre, det er bare et spørgsmål om hvor bøvlet dyrt det bliver.

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 500+
Lørdag 14-01-2012 kl. 19:47
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg tror du skal have fat i vores allesammens bedste ven Skat, og hører hvad de
siger for du kan virkelig komme galt afsted hvis du ikke undersøger det til bunds, og stoler på hvad folk har hørt og læst og tror! Men god fornøjelse og held og lykke med projektet. Mvh Casper.

Corolla Calle kører den bedste bil af alle.

Carina E Gti BEAMS



Forum rating: Top 250
Mandag 16-01-2012 kl. 09:23
    Vis profil  
Ja helt sikkert. Havde jeg nu også tænkt mig når det engang bliver aktuelt. Ville bare lige høre herinde først, det kunne være at nogen havde prøvet før mig.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg