Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Hvorfor vibrerer min Carina under acceleration?



Forum rating: Top 500+
Fredag 27-04-2012 kl. 12:42
    Vis profil  
Hej alle I Toyotakyndige!

Jeg har lige købt mig en Carina 2,0 SLi (aut.) fra 1995 med 155.000 på klokken. Fantastisk vogn: en dejlig cruiser og ganske kvik til at overhale, når der er brug for det .

Mit problem er: Carinaen er på det seneste begyndt at ryste/vibrere ganske svagt (lidt ligesom et dårligt afbalanceret dæk) under svag til almindelig acceleration, men kun op ad bakke. Det skal lige siges, at vibrationerne er ikke fra side til side eller op og ned, men langs kørselsretningen (synes jeg at kunne mærke), hvis I ved hvad jeg mener. Frem og tilbage, kan man vel kalde det.

Vibrationerne stopper, når jeg ikke længere accelererer og bare holder farten ved lige. Den ryster ikke, når jeg accelererer kvikt (læs: fuld pedal ), og den ryster heller ikke, når jeg accelererer ned af bakke, uanset tempoet.

Jeg har lige skiftet olie på aut. gearkassen, da jeg (for det første) ikke vidste hvor gammel olien var og (for det andet) tænkte, at vibrationsproblemet nok havde noget med gearkassen at gøre. (Vibrationerne forsvinder nemlig, når jeg kobler gearkassen fra.)

Hmm... har jeg nu beskrevet alt det, der kunne være relevant? Skidt, spørg ind til noget hvis I er i tvivl

Håber på nogle gode svar:)

Mvh Martin

Hvorfor vibrerer min Carina under acceleration?



Forum rating: Top 500+
Fredag 27-04-2012 kl. 17:24
    Vis profil  
Hej.
det er en trækaksel, der gør den ryster. Har været toyota mek i 15 år, så jeg kender bilen godt. det der er svært er bare at finde ud af hvilken det er. pøj pøj.

Hvorfor vibrerer min Carina under acceleration?



Fredag 27-04-2012 kl. 19:54
Ok, tak for dit hurtige svar, Brian! Jeg har også forhørt mig andre steder + pløjet internettet igennem for mulige løsninger. Mange andre steder bliver træk/drivakslerne også foreslået. Jeg tror, at jeg skal kigge nærmere på dem nu, og så lade gearkasse være gearkasse

Tak for hjælpen

Mvh Martin

Hvorfor vibrerer min Carina under acceleration?



Forum rating: Top 500
Lørdag 28-04-2012 kl. 09:15
    Vis profil  
Hej martin.. Jeg har samme problem og jeg har lige skiftet begge trækaksler samt drivled.. men jeg har stadig de svage rystelser.. Har tidligere læst her på sitet at det måske kunne skyldes et leje der sidder inde i gearkassen der hvor trækakslerne går ud.. men lige nu lader jeg den bare være da det helt sikkert koster kassen at lave det.. Hilsen Michael
Carina e 2,0 Gli st.car..

Hvorfor vibrerer min Carina under acceleration?



Søndag 29-04-2012 kl. 17:26
Hej Michael.

Uha, super godt indlæg du lige kommer med! Jeg har nemlig lige siddet og kigget på trækaksler, priser osv.

Hm... hvis en udskiftning af trækaksler ikke fjerner de rystelser fra gearkassen, så kan det jo næsten være lige meget at skifte dem. De der trækaksler er jo ikke helt billige + montage (har desværre ikke mekanikersnilde ). Surt at de ikke hjalp på din vogn, men tak for din heads-up

Har hørt meget godt fra flere steder om en aut. gearkassemekaniker ved Randers, Borup, "Benny's Garage". Han roder meget med amerikanervogne, og hvis han ikke skulle vide noget om disse gamle planetgearkasser, hvem skulle så?

Jeg vender tilbage til tråden, hvis jeg samler noget interessant op.

Mvh Martin

Hvorfor vibrerer min Carina under acceleration?



Forum rating: Top 500+
Søndag 13-05-2012 kl. 21:55
    Vis profil  
Så har jeg været ved mekaniker med Carina'en og fået nogle brugbare svar. Motor og gearkasse fejler intet (heldigvis). Mekanikeren smed testeren på vognen.

Til gengæld er en af mine drivaksler en smule skæv (den højre), som Carina E 2,0 er berygtet for at gøre. Mekanikeren mener ikke, at det er nødvendigt, at smide en ny drivaksel efter Carina'en endnu (han ville selvfølgelig gerne, hvis jeg ville , men han ville ikke gøre det endnu, hvis vognen var hans). Mere vigtigt er det, at hvis den skulle skiftes, mener mekanikeren, at det vil være spild at sætte en anden drivaksel fra en Carina E på den, da de 133 hypper under hjelmen i løbet af et par måneder, ville kunne vride den nye skæv også.

Han anbefalede derfor en drivaksel fra en diesel-Carina i stedet. Den er åbenbart noget sværere at vride ud af form og kan sagtens holde til de 133 hypper.

Rart at få svar på ens bekymringer og få frygten for en dårlig aut.kasse manet i jorden.

Håber at tråden kan give nogen andre lidt mere viden om et lign. problem.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg