Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce




 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Ny(brugt) avensis d-cat købt :)



Forum rating: Top 250
Torsdag 07-05-2012 kl. 17:25
    Vis profil  Vis bilprofil
Hej alle

Så fik jeg endelig købt mig en lækker avensis t25 stationcar med d-cat motor :)

Har lige et par spørgsmål som nogle af jer sikkert kan svare på.

1. Min kobling har 2 gange fedtet efter en acceleration fra bunden af 3 til 5 gear. Den gjorde det først sent i 4-5 gear ca 3500 omdr. Er det en død kobling? Synes ellers den virker fint ud over det..

2. Da jeg kørte den hjem fra jylland gik den hurtigt 17km/l, men nu ligger den på 13,5km/l i gennemsnit, selvom jeg kører rimelig pænt. Kan det være tilsodning i egr ventil eller indsugning, der gør den ikke kører længere pr liter?

Hvis jeg kigger direkte forbrug på board computeren under ligeud kørsel ved ca 80-90km/t, så viser den for det meste 19-25km/l, men enkelte gange dykker den til 10, og så tilbage igen op på de 20-25. Er det helt normalt?

3. Er der ellers noget man skal være opmærksom på denne motor?

Mvh Dan

Ny(brugt) avensis d-cat købt :)



Forum rating: Top 500
Torsdag 07-05-2012 kl. 22:26
    Vis profil  
Tillykke med vognen!

Der mangler lidt info om km-stand og årgang. Men det jeg kan mærke på min 2.0D-4D er, at koldstart koster rigtig, rigtig meget diesel. Måske 2-3dl oveni forbruget, og hvis den startes fra kold 3-4 gange pr. 100km løber det pænt op!

Tror ikke det er EGR.. Ved normal 80-120 km kørsel betyder EGR ikke så meget. Vigtigst er, at den lukker tæt ved maks moment.

13.5km/l er iøvrigt pænt nok ved blandet kørsel. Jeg kører vel 16km/l i min lille 2.0'er. Den kommer aldrig over 20km/literen og total snit på en tur til Østrig og hjem var 12km/l..

-Thomas

Ny(brugt) avensis d-cat købt :)



Søndag 08-05-2012 kl. 00:38
Hej Dan

Tillykke med bilkøbet.

1. kan jeg ikke hjælpe med
2. Jeg har selv en d-cat og forbruget varierer meget ud fra kørselsmønstret. Jeg har opnået gennemsnitsforbrug mellem 6,5 (Campingvogn) og 19,1 km (ekstrem økokørsel over 34 km på landevej med varm motor fra begyndelsen). Almindeligvis ligger jeg mellem 12,5 og 14,5. (daglig 2* 26 km med 5 km by, 16 km motorvej og 5 km by + diverse ture)
Med hensyn til de dyk du ser i forbruget, så har jeg oplevet samme mønster. Min formodning er at det sker når den 5 dyse bliver brugt i forbindelse med regenerering af dfp.

3. Ja, tag et kig på http://www.toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=132277

Jeg har fået flg. råd af flere mekanikere:
* Hold regelmæssigt øje med óm bilen bruger kølevand eller motorolie. Det kan være tegn på et ikke ukendt problem med topstykket. (kan ende med at kræve en ny motor!)
* Brug diesel additiver regelmæssigt. (personlig bruger jeg bell add ved alle tankninger.
* Motoren soder mere ved få omdr/min, så kør gerne over 1800-1900 omdr/min Der skulle den efter sigende køre bedst.
* Giv bilen lov at arbejde regelmæssigt (når den er blevet varm).
* Check evt. tilstanden på EGR hvert 15-30000 km. Det er forholdsvis let at gøre selv. Se evt. http://www.toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=106241&st=0


Mvh
Peter

Ny(brugt) avensis d-cat købt :)



Forum rating: Top 5
Søndag 08-05-2012 kl. 09:17
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja kør kun meget lange ture og hold godt øje med væskerne.
10km til bageren slår den ihjel.
Whatever

Ny(brugt) avensis d-cat købt :)



Forum rating: Top 250
Søndag 08-05-2012 kl. 10:56
    Vis profil  Vis bilprofil
tak tak.. Den har kørt 145000km og er fra 2006.
Det er også planen at jeg skal have monteret oliefyr inden vinter.
Jeg kører ca 100km om dagen, så den når altid at blive ordenlig varm.
Men ja km/l afhænger meget af højrefoden Men det er svært i en d-cat

Ny(brugt) avensis d-cat købt :)



Forum rating: Top 250
Søndag 08-05-2012 kl. 11:05
    Vis profil  Vis bilprofil
Hej Peter.

1. - En fortalte mig at det kan være pakdåsen som skal skiftes, så det vil jeg prøve

2. - Tak rart at høre dit forbrug også ligger i samme km/l klasse. Samt dykket man ser engang imellem.

Jeg prøver at pille egr og indsugning af og rense det igennem, så jeg er helt sikker det er sodfri :)

Tak for de hurtige svar. Rart at ha lidt at sammenligne med

Ny(brugt) avensis d-cat købt :)



Forum rating: Top 250
Lørdag 09-08-2012 kl. 11:07
    Vis profil  Vis bilprofil
Lige et resume af overstående småproblemer.

Mht koblingen, så var det en utæt pakdåse på højgears akslen. Den blev skiftet, samt ny kobling, så nu spiller det.

Jeg pillede indsugning og egr af, og det var sodet meget til. Så det blev renset i bund og samlet igen

I samme omgang monterede jeg nye bremser hele vejen rundt og sænkningsfjedre

Oliefyr med sms modul er også købt. Det skal "bare" monteres..

Men lige nu er jeg igang med lidt lækkert audison og hertz anlæg. A-stolperne er lavet om og beklædt, og en del af bilen lyddæmpet med Dynamat.
Det ser pisse lækkert ud

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg