Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


 
Biler - undervogn (gevind/fjedre)  :  Alt som sænkning af biler

Udsættere m.m. på 7a-fe / Avensis



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 02-07-2012 kl. 08:33
    Vis profil  
Vil lige prøve at høre om der er nogle der har prøvet noget lign, eller ved hvad der kan være galt.
Problemet er som følgende :

Når man kører med omdr over 2500, slipper gassen, og giver gas igen, så føles det som om den laver udsættere, dvs den nykker 1-2 sekunder før den tager gassen ordentligt. Nogle gange så kan man køre med jævn og stabil gas, pludseligt nykker den, og så er det som om at fanden tager ved den bagefter, som om den lige pludseligt får 20-30 hk mere, og så accelererer den (ikke vildt og voldsomt, der er jo kun 110 hk hehe).
Værst er det når man feks lige skal vente på at kunne overhale på motorvej, og bliver fanget bag en lastbil eller lign, og lige må slippe gassen, og så give gas når man skal overhale. Så nykker den helt vildt, og så sker der ikke så meget, før man giver den fuld gas.
Det skal lige siges at den laver de her nykkerier ved alle omdr, men jo højere omdr, jo værre og voldsommere føles det.

Der er blevet gjort flg for at udbedre problemet :
Skiftet 4 tændrør ved toyota.
Skiftet indsugningsmanifold, da vacuumdåsen på det gamle manifold var defekt (sidder på manifold og kan ikke skiftes som løs del, da det er til lean burn spjæld).
Renset gasspjæld
Nye pakninger mellem indsugningsmanifold og spjældhus, samt manifold og top.
Kontrolleret vacuumsensor.
Kontrolleret vacuumdåse under manifold.
Der har været tester på ved mekonomen autoteknik, og der er ingen fejl at se med den.

Jeg vil prøve at ohme dyserne, og indsugningstemperatur måleren som sidder i luftfilterkassen. Men jeg er ikke sikker på de er defekte, det burde vel vises på testeren i så fald. Emmission var top dollar, selvom motoren har kørt 330.000km.

Hvad kan det ellers være der er galt ?

Et andet problem, som jeg ikke lige ved hvor jeg skal fejlsøge på, er rysterier. Det sker når man kommer op på ca 90 km/t, bliver slemt når man kører 105-115. Ved ca 120 er det nogenlunde, men det ryster stadig, og kan mærkes i rattet hele tiden.
Der er kommet nye stålhjul på, som er blevet afbalanceret 2 gange, uden de har fejlet noget. Fejlen er der med både mine vinterhjul og med sommerhjul (begge sæt er stålfælge).
Støddæmpere er testet ok ved mekonomen autoteknik.
Bilen er gået igennem syn i maj, uden fejl eller anmærkninger på styretøj eller undervogn, og på det tidspunkt var problemet der også. Hvad pokker kan det mon være ?
Bilen rumler lidt, og jeg tror måske et hjulleje er ved at være defekt, lyden følger ujævnheder i vejen, dvs når når bilen trykker på dæmperne, så er lyden højest, og når den strækker dæmperne er lyden næsten væk.
Men kan det have noget med rysteriet og gøre ? Eller hvor skal man fejlsøge henne ?

Udsættere m.m. på 7a-fe / Avensis



Forum rating: Top 250
Tirsdag 02-07-2012 kl. 11:30
    Vis profil  
Det med at fanden lige pludselig tager ved den og den så accelererer helt vildt det gjorde min Carina E med samme motor også. Bare rolig, det stopper når den har rundet de 400.000 km. Nå spøg til side, det må være noget med leanfunktionen at gøre, eller dyser som godt kan være et problem på disse motorer. Jeg har skiftet 2 dyser v. 250.000 km. Min har netop rundet de 400.000 km. og kører som en drøm. Og over 16 km/l v. blandet kørsel.

Udsættere m.m. på 7a-fe / Avensis



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 02-07-2012 kl. 11:33
    Vis profil  
Jeg har fået et råd om at skifte brændstoffilteret, da det kunne være årsagen.
Jeg kørte også 16.07 km/l på sidste tankfuld benzin, efter jeg havde skiftet manifoldet hvor den famøse vakuumdåse sidder til lean burn systemet :) Før da, kørte jeg i gennemsnit 14 km/l.
Men hvis der var dysefejl, ville det så ikke vises på en motortester ?

Udsættere m.m. på 7a-fe / Avensis



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 02-07-2012 kl. 13:06
    Vis profil  
Så har jeg lige målt flg igennem :

Tændkabler :
1 : 10,7 KOhm
2: 5,4 KOhm
3: 4,2 KOhm
4 : 3,8 KOhm
De må max være 25 KOhm, så de er ok

Dyser :
1-4 : 14,9 Ohm , alle har samme modstand.

Luft temp måler i luftfilterkasse : 2,34 KOhm, skal være mellem 2-3 KOhm ved 20 grader celcius. Så den må siges at være ok.

Så jeg er lidt inde på brændstoffilteret kunne være et problem (visuelt set, så ser det ikke ud til at det har været skiftet i mange år, da beslaget der sidder om det, nærmest er rustet væk, inkl bolten der spænder det sammen).


 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg