Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce






 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Yaris D4D MMT - gearskift



Forum rating: Top 500+
Onsdag 05-09-2012 kl. 21:52
    Vis profil  
Hej

Mine forældres Yaris D4D MMT fra 2008 har en tendens til at "hænge" i gearet, før den skifter til næste gear, dvs. bilen skifter gear ved for høje omdrejningstal.
F.eks ved svingning med 15-20 km/t skifter bilen ned i 1. gear, selvom den sagtens kan trække 2. gear ved den hastighed.
Med let speederfod bliver bilen i 1. gear helt op til 28-30 km/t. Denne tendens fortsætter i 2. gear, der med let speederfod først skiftes ved ca. 50 km/t.
Generelt opleves bilen som ret svær at lokke i et højere gear med et løft på speeder'en - Som det f.eks. nemt gøres på en VW Lupo 3L.

Toyota i Slagelse meddeler at gearkassen umiddeltbart ikke kan justeres, men at softwaren "muligvis" kan opdateres til færre skift. Jeg synes det lyder som et fesent svar fra et værksted uden den fornødne viden om gearkassen.

1. Kan gearkassen justeres, så problemet minimeres eller helt fjernes?

2. Hvilke erfaringer har I andre MMT-ejere med denne gearkasse - Kan I genkende ovenstående problem?

3. Kan I anbefale en mekaniker på (vest)Sjælland, som er ekspert i MMT gearkasser?

På forhånd tak!
Vh. Christian

Yaris D4D MMT - gearskift



Onsdag 05-09-2012 kl. 22:15
Skift olien
Få evt. opdateret/nulstillet boksen til kassen.

Yaris D4D MMT - gearskift



Lørdag 06-09-2012 kl. 13:52
Jeg går ud fra at du mener gearkasseolien?

Hvad kan ny olie hjælpe med?
og hvad kan opdateringen af softwaren hjælpe med?

har du andre input til problemet - evt. erfaringer med tilsvarende problemer, evt. på andre Toyotamodeller?

Vh. Christian

Yaris D4D MMT - gearskift



Forum rating: Top 25
Lørdag 06-09-2012 kl. 18:15
    Vis profil  Vis bilprofil
Der har jo været en kampagne på de modeller , mht kobling / gearskifte , har den fået lavet den ?
JA aka Carlos .

Yaris D4D MMT - gearskift



Lørdag 06-09-2012 kl. 19:06
Jeg skiftede gearkasse olie på min aut. gear carina E, det gav blødere og tidligere gearskift, samt den føltes mere "livlig" og villig til at arbejde sammen med min højrefod

Yaris D4D MMT - gearskift



Lørdag 06-09-2012 kl. 19:43
@Jens - det skal jeg straks undersøge. Hvad består denne kampagne helt konkret af, altså hvilket problem og hvilken løsning?

På forhånd tak
Vh. Christian

Yaris D4D MMT - gearskift



Lørdag 06-09-2012 kl. 20:51
@Jens - Bilen har kun været indkaldt til kampagnen "hængende speeder" - og ikke til nogen gearkassekampagne. Jeg kontakter Toyota.

Yaris'en er i øvrigt en 5 gears MMT - ikke at forveksle med den nyere 6-gears faceliftede udgave.

Mvh. Christian

Yaris D4D MMT - gearskift



Forum rating: Top 25
Torsdag 08-09-2012 kl. 08:17
    Vis profil  Vis bilprofil
Der er kommet en modificeret actuator til koblingsfunktionen og en anden type kobling så vidt jeg husker , samtidig skal kobling og gearskifte initialiseres med tester .

Dit Toyotaværksted kan jo hurtigt fortælle om bilen er med i kampagnen .
JA aka Carlos .

Yaris D4D MMT - gearskift



Tirsdag 14-07-2020 kl. 17:31
Det er jo længe siden, men her er en opdatering. Vi har en fra 2010, som har kørt 300.000 km uden problemer. Den KAN godt skifte til frigear af sig selv, og derefter ikke skifte til andet. Det skyldes at der sider en sensor der måler om gearkasseolien eller motorerne der skifter gear bliver for varme, og så skifter til frigear. Efter 4-5 minutter er den klar igen. Det er møg-irriterende når det sker. Ellers er det en yderst stabil bil, der efter 300.000 k ikke bruger olie, og stadig kan gå topfarten. Den er anti-rustbehandlet og fejler intet. Det meste fabrikken monterede er der stadig. Eneste udskiftning er skiver og klodser olie og filtre.
Den vil helst blive i 1' under 25 km/t, lidt irriterende i bjerge og håtrnålesving. E knappen har stor indflydelse på hvornår den skifter gear.

Yaris D4D MMT - gearskift



Forum rating: Top 500+
Torsdag 10-08-2020 kl. 01:00
    Vis profil  
Hej. Har den kørt alle de kilometer på samme kobling. Har selv en 1,33 benzin 2010 med samme slags gear. Min har dog kun kørt 106.000 km. Har kun skiftet bremsedele og lidt andet, den er ikke det mindste rusten endnu og havde tænkt mig at beholde den længe endnu. Men frygter lidt om det gear/kobling går i stykker en dag. Har hørt det skulle være frygteligt dyrt at lave. Har lige skiftet gear olie på min. Det gamle så fint ud men skader vel ikke med noget nyt. Ps. Er din med 6 gear.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg