Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Bremseproblemer m.m



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 09-11-2012 kl. 20:36
    Vis profil  
Nu er jeg ved at få flere grå hår af den skide idiota avensis jeg har.
Kort om bilen, det er en Avensis 1,8 (7afe) st.car fra 98, der har kørt 340.000.

Der er flg problemer som jeg skal bruge noget kyndig hjælp til, for jeg tror ikke jeg er den eneste der har oplevet disse problemer.

1 : Den fik nye bremseklodser foran inden syn i maj måned i år. Gik igennem syn uden problemer. En måned efter begyndte den at ryste når jeg bremsede ned. Jeg købte nye skiver ved Refako og fik dem på. Samtidigt blev klodserne renset af, og monteret igen.
Den kørte fint indtil for en måneds tid siden, så begyndte den satme at ryste igen. Nu har jeg fået nye klodser og skiver igen ved Refako, men jeg er lidt bange for at der er noget mere galt end blot jeg har været uheldig med skiverne er blevet skæve.
Mit bremsemønster er at jeg motorbremser mest, og tager lige det sidste ved nedbremsninger med selve bremsen, så det er ikke fordi jeg har kørt bukket, og bremset helt sindsygt hårdt ned.
Men jeg har en formodning om at mit problem nr 2 måske også har lidt med det her og gøre.

2: Siden jeg købte bilen, har jeg bemærket en resonans/rumlelyd når jeg kører, og der er lidt ujævn vej. Forklaring : Når man kører, feks i 5. gear med 2000 omdr. så er lyden knap så voldsom, men lydens niveau følger ujævnhederne i vejen, og det er typisk når bilen "sætter sig", dvs når der trykkes ned på dæmperne, at lyden kommer. Men..... Hvis jeg træder koblingen ned, så er der ingen rungelyd/resonans ved ujævnhederne. Det er ligegyldigt fart i øvrigt. Hvis jeg så slipper koblingen igen, så kommer resonansen/rumlelyden tilbage, og den bliver højere jo flere omdrejninger der køres med, uanset hastighed og gear.

Jeg har haft gjort flg for at komme det til livs : 4 nye kvalitetsdæk på stålfælgene. De er blevet afballanceret 3 gange, uden det giver ændring. Resonansen/rumlen er der også med andre fælge hvor mine vinterdæk er på. Så det er ikke hjul eller dæk der er problemet her.
Der har været efterfyldt fedt i manchetter ved yderste trækakselled i begge sider, det afhjalp heller ikke problemet.
Bilen har været på værkstedet der har monteret de nye dæk, og de anbefaler at jeg lader være med at fejlsøge yderligere, og lader bilen køre med den rumlen, og bare iginorerer det, for de mener det bliver dyrt at begynde fra en ende af, og til sidst koste mere end hvad jeg har købt bilen for. Ja tak for det råd !
Men jeg pendler en del i bilen, fra fyn til sjælland, og lyden er uudholdelig, når man feks kører 130 på motorvejen, og der er lidt omdrejninger på. Så jeg ville gerne have det ordnet, så de satans rumlelyde/resonans forsvinder, og jeg kan få min køreglæde tilbage i bilen.
Jeg har en ide om gearkasse kan være problemet (i og med at rumlen/resonansen forsvinder, når jeg træder koblingen ned, og lader bilen rulle). Alternativet kunne det måske være en trækaksel/styretøj ? Eller nej, jeg aner det simpelthen ikke, og har virkeligt brug for nogle råd/erfaringer, som kan hjælpe mig. Kom med nogle begrundede bud på hvad i tror/mener der er galt ?

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg