Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce






 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

7afe på 3 cyl. IKKE dyseproblem



Fredag 21-12-2012 kl. 18:41
Min Carina E 1,8 er begyndt at gå på 3 cyl. men kun periodisk. Typisk sker det når den har været stoppet med varm motor og har stået i kort tid, f.eks. efter man har været inde at handle. Når jeg så starter går den på 3 cyl. eller den starter på alle 4, og når jeg så kommer ud fra p-pladsen på vejen, og giver gas, hakker den helt vildt og kører på 3 cyl. Som regel kommer den 4. cyl. med igen efter kort tids kørsel. Har en gang oplevet at den startede på 3 cyl og måtte køre Frederikshavn - Viborg retur med en Aygomotor Efter den oplevelse skiftede jeg dyse på cyl. 2 og den har kørt fint med dèn ca. 500 - 600 km. uden problemer. MEN så i dag efter indkøb i Lidl starter den på 4 cyl., og da jeg så kører afsted hakker den igen. What!!

Skal nævnes at den har kørt 415000 km. hvoraf jeg har kørt de 165000 km. så jeg kender bilen ret godt. Jeg har tidligere skiftet dyse på cyl. 3 og 4 og strømfordeler for mange km. siden. Der er nye tændrør og benzinfilter. Olie og oliefilter bliver skiftet hver 10000 km.

Kan det evt. være den vacuumdåse på dysebroen? den synes jeg at jeg har læst noget om engang. Eller måske krumtapsensor eller leansensor. Vil de give disse symptomer?

Skal nok også lige udlæse fejlkoder og se om den siger noget.

Håber nogen kan hjælpe for jeg er vildt glad for bilen som kører 17 på literen på sine gode dage, og kun bruger 1/2 l. olie på de 10000 km.

Er der noget som hedder Toyotanisser måske det er dem.

7afe på 3 cyl. IKKE dyseproblem



Forum rating: Top 500+
Fredag 21-12-2012 kl. 20:01
    Vis profil  
Start bilen... Tag stikket til tomgangsføleren ud, hvis der ikke sker nogen ændring er dette problemet. Hvis den derimod er ved at gå ud, så virker denne fint

Ellers lyder det som et defekt tændrørskabel - har selv lige skiftet et på min gamle fiat.
Igen, start bilen, tag enkeltvis stikket til en cylinder af, og hvis den er ved at gå ud, er det ikke denne cylinder der ikke tænder. På den her måde skal du kunne finde ud af i hvilken cylinder der ikke tændes.

Jeg foreslår du tjekker tændrørskablet, tjek grundigt efter det mikroskopiske lille hul, der skal ingen ting til før gnisten springer mod blokken, istedet for ned igennem tændrøret

Iøvrigt, begge overstående ting gælder selvfølgelig kun når motoren kører på 3cylindre


7afe på 3 cyl. IKKE dyseproblem



Forum rating: Top 250
Fredag 21-12-2012 kl. 20:19
    Vis profil  
Hej Mark tusind tak. Nu jeg tænker over det mener jeg at problemet opstod efter jeg skiftede tændrør. Men kablerne blev også skiftet dengang jeg skiftede strømfordeler. Det er ca. 150.000 km. og 7 år siden og med originale dele, så forventer da ikke det er kablerne, de skulle da gerne holde mere end 150.000 km. eller hvad?

Den har ikke problemer med at gå i/regulere tomgang.

7afe på 3 cyl. IKKE dyseproblem



Fredag 21-12-2012 kl. 21:58
Det lyder nu meget som en dysse. Hvorfor skulle det ikke være det igen

7afe på 3 cyl. IKKE dyseproblem



Forum rating: Top 250
Fredag 21-12-2012 kl. 22:08
    Vis profil  
så du mener at det er på cyl. 1 nu? i så fald er alle dyser gået på den. Virker det sandsynligt?

7afe på 3 cyl. IKKE dyseproblem



Forum rating: Top 50
Lørdag 22-12-2012 kl. 14:44
    Vis profil  Vis bilprofil
Tag et dysestik af af gangen, og find ud af hvilken cylinder den ikke kører på. Når du så har fundet den cylinder den ikke kører på flytter du dysen hen til en af de andre cylindere, hvorefter du prøver at hive stik af igen for at se om du har flyttet fejlen. Hvis fejlen flytter med dysen har du fundet problemet, hvis det stadig er på samme cylinder, kan du prøve at flytte tændrør på samme måde. Hvis det heller ikke er det, har du kun fordeler, tændkabler og kompression tilbage der skal tjekkes.

7afe på 3 cyl. IKKE dyseproblem



Forum rating: Top 250
Lørdag 22-12-2012 kl. 17:05
    Vis profil  
Jo tak, men har som nævnt lokaliseret fejlen til cyl. 2. Nu skal jeg som nævnt "bare" finde ud af hvad der er galt, da det som nævnt ikke er en dyse, da den som nævnt er begyndt på hakkeriet igen, selv efter udskiftet dyse. Det kan vel ikke være kompression da den som nævnt har kørt 500-600 km. efter dyseskift på cyl. 2 uden probs. Fejlen som nævnt er periodisk. Kompression kan vel ikke komme og gå. Fordeler og tændkabler? som nævnt er de skiftet for ca. 150.000 km. siden med OE dele. De skulle vel holde længere end det eller hvad? Har ikke haft tid/mulighed for at udlæse fejlkoder så det bliver noget af det næste. Tændrør har jeg som nævnt skiftet for nyligt. Så skal det da være p.g.a. et defekt tændrør, men det er selvfølgeligt også muligt.

Ingen som kan kaste lidt lys over den vacuumdåse, krumtapsensor og leansensor. Kan det være nogle af dem?

7afe på 3 cyl. IKKE dyseproblem



Forum rating: Top 50
Lørdag 22-12-2012 kl. 17:09
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg ville stadig starte med at flytte en dyse.

7afe på 3 cyl. IKKE dyseproblem



Forum rating: Top 500+
Lørdag 22-12-2012 kl. 18:15
    Vis profil  
Igen...

Lav tricket med at pille stikket ud til den/de sensorer du mistænker for at være defekt.
Det kunne godt være en defekt krumtapssensor, det er dog mærkeligt at den så kun skulle tænde på 1 cylinder.
En defekt krumtapssensor ville jo give fejltændinger på alle cylindre. Kunne forestille mig det samme med leansensoren, uden at vide noget om den specifikt (kører om sagt fiat pt).

Men altså, hvis den kun fejler på den ene cylinder, så drejer et sig jo om enten, tændrør, tændspole, tændrørskabel eller indsprøjtning/dyse. I værste fald kan der være røget en toppakning, men så ville den ryge meget hvidt ud af udstødningen.

7afe på 3 cyl. IKKE dyseproblem



Forum rating: Top 250
Søndag 23-12-2012 kl. 10:30
    Vis profil  
Defekt toppakning> så ville det vel ikke være et periodisk problem. Det er jo netop det som er problemet og som gør det svært at fejlsøge. Bilen kører jo normalt fint. Jeg mistænker et defekt tændrør eller måske tændrørsledning eller strømfordeler. Hmmm tændspole, den havde jeg ikke overvejet, men er vel også en mulighed.

7afe på 3 cyl. IKKE dyseproblem



Fredag 02-01-2013 kl. 17:47
Jeg havde i sommer samme problem med min corolla,efter jeg havde skiftet tændrør,jeg var igennem en masseovervejelser som du er,problemet varet hul i gummiet over tændrøret,så gnisten sprang i blokken,det skulle gå hurtigt at skifte tændrørene,så jeg havde bukket gummiet,så der var kommet et hul,så jeg vil råde dig til at se gummi og kabel GRUNDIGT efter det kan være svært at se,hvem ved

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg