Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce




 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

El-problem med Carina E 2,0



Forum rating: Top 50
Fredag 03-01-2013 kl. 19:03
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg har en Carina E 2,0 '92 (japansk). der til hverdag kører meget lidt, men tager tre-fire jyllandsture a 2x260 km om året. I mandags var jeg ude og tanke til hjemturen tirsdag. Men tirsdag ville bilen ikke starte - starteren "klikkede" bare. Ikke nogen stor overraskelse om med hjælp fra en nabo og startkabler kom jeg afsted.

Men efter 20-30 km begyndte et lysshow i advarselslamperne. Først meget sporadisk og flimrende men efter en tid (ca yderlige 50 km) begyndte den orange "lav oliestand", den røde håndbremse og den røde lade-lampe (batterisymbolet) at lyse konstant.

Da jeg viste jeg havde nok olie fortsatte jeg hjem i sikker forvisning om at enten laderelæet eller generatoren var gået og batteriet var total drænet og det var årsagen.

Vel hjemme ville jeg oplade batteriet, men det trængte ikke til strøm! Ladestrømmen gik i nul på under en halv time med en hobbylader, der ellers bruger 5-7 timer på en opladning. Og motoren startede i øvrigt som en mis.

Bonus information: kørelys er slået fra, jeg skal manuelt sætte nærlys. Når bilen sættes i frigear og triller frem til kryds slukker de nævnte lamper.

Har nogle af d'herrer et bud på problemet?
Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

El-problem med Carina E 2,0



Forum rating: Top 500
Fredag 03-01-2013 kl. 21:24
    Vis profil  
den kan overlade batteriet prøv at måle det

El-problem med Carina E 2,0



Forum rating: Top 50
Fredag 03-01-2013 kl. 22:31
    Vis profil  Vis bilprofil
@Brian

Med koldstartet motor (ca. 1400 rpm) har jeg 11,5-11,7 V over batteripolerne. Det yder lidt lavt, synes jeg. Har batteriet mistet en celle?
Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

El-problem med Carina E 2,0



Fredag 03-01-2013 kl. 23:41
den lader ikke skal være ca 14,8v ved de omdrejninger

El-problem med Carina E 2,0



Forum rating: Top 5
Mandag 04-01-2013 kl. 08:38
    Vis profil  Vis bilprofil
Måske en rusten stelforbindelse?

Jeg føler mig statistisk udfordret

El-problem med Carina E 2,0



Forum rating: Top 500
Mandag 04-01-2013 kl. 15:05
    Vis profil  
jeps det er for lavt...mål det direkte på generatoren så kan du se om den er defekt


El-problem med Carina E 2,0



Forum rating: Top 5
Mandag 07-01-2013 kl. 08:46
    Vis profil  Vis bilprofil
11.5 er enten helt afladt eller en kollapset celle som du selv foreslår.
Prøv at montere end lader og se hvad den siger når det er fyldt godt op.

Jeg føler mig statistisk udfordret

El-problem med Carina E 2,0



Forum rating: Top 50
Lørdag 19-01-2013 kl. 15:09
    Vis profil  Vis bilprofil
Opdatering: Det var generatoren det var gået - godt og grundigt endda. Det er da også for ringe at sådan en Denso dims kun holder i 20 år

Der var ca. 1000 kr i pant på generatoren (mod at aflevere den gamle). Det kan jeg principielt godt lide.

Min flinke Toyotamekaniker genbo havde en ny med hjem under armen igår og på en 3S-FE er det latterligt simpelt at skifte generator ude i perlegruset. Han fik en god skilling i hånden og jeg slap for en masse bøvl.
Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg